HTML

Magyar Staféta

Kortárs magyar írók és friss tehetségek drámai váltója. Litera-projekt.

SZERZŐK

SZEREPLŐK

Laci

Hunger Natália

Erika

Szilvia

Kriszta

NAPTÁR

PARTNEREK

TÁMOGATÓK

IMPRESSZUM

Szakmai moderátor és pályázati koordinátor: Nagy Gabriella - litera Munkatárs: Szekeres Dóra - litera Kapcsolat:

Címkék

2009 (107) 2009. (1) ági (1) ágnes (1) almássy bettina (1) andrás (1) aranka (1) bager gusztav (1) bakos (1) balogh virág katalin (1) bányai (1) beáta (1) becsey (1) benkovics (1) bósa (1) both (1) brunner tamás (1) brunovszky adél (1) carpenter (1) csáki milán (1) csikós (1) czimmermann (1) deáki tímea brigitta (1) diána (1) erdős virág (3) faragó (1) fehér kornél (1) fekete györgy (2) fekete péter (1) forgách andrás (3) gábor (2) garaczi lászló (3) gárdon ágnes (1) gyula (1) harmath (1) harsányi anna (1) háy jános (3) horvát zsolt (1) imre (2) ivády (1) ivády gábor (1) j. (1) j.n. (1) j. bodnár (1) jánosi andrás (1) jónás andrás (1) józsef (1) judit (1) kalotai (1) kárpáti péter (2) katalin (1) kávai (1) kókai jános (1) kölüs (1) kozsár (1) krasznay piros (1) krisztián (1) lach tibor (1) lajos (1) légrádi györgy attila (1) lőrincz (1) lőrincz zsolt (1) maczkó zoltán (1) magyar (1) magyary ágnes (1) marek (1) mátyás tímea (1) mihály emese (1) m kriszta (1) nagy (1) noémi (1) o. katinka sára (1) ordas ferenc (1) palágyi ildikó brigitta (1) pálfy (1) pass andrea (1) pongrácz huba (1) r.mezőny (1) rab istván (1) s. (1) safranku ágnes (1) sándor (1) sárközi richárd (1) sarlós (1) simon (1) simon adrienn (1) sípos (1) slendri jános (2) somogyi lászló (1) soós edit (1) spiegl máté (1) stafétáról (1) szabó erzsébet (1) szafián zsuzsanna (1) szász fülöp györgy (1) szavazás (1) szilvia (2) szűcs gabriella (1) sz nagy krisztina (1) t. (1) takaró (1) tallér edina (1) tamás (1) tasnádi istván (3) tímea (1) tóth (1) vámos mónika (1) váradi gerda (1) zoch (1) zoltán (1) zsófi (1) zsuzsa (2) zsuzsanna (1) Címkefelhő

Utolsó kommentek

  • irka1960b: ilyen borzalmat még életemben nem olvastam !!!! De nem is szeretnék. (2009.05.13. 18:00) Almássy Bettina: Hiába
  • Miamano: Kedves Bikalakat és Mindenki! El fogom olvasni, megigérem. Most még látogatni sem nagyon kívánok ... (2009.05.11. 12:58) Almássy Bettina: Hiába
  • Mirus: Ledöbbentem mind a színházi, mind a társadalmi a kliséken. Csodálkozom, hogy ezt itt így lehet. N... (2009.05.06. 23:43) Almássy Bettina: Hiába
  • Horváth Zalán: Hello, mikor állítják színpadra a darabot? És hol? Hol lehet szavazni? (2009.04.29. 19:11) Palágyi Ildikó Brigitta: Álom
  • Bikalakat: @Miamano: nem tennéd meg, hogy elolvasod az enyémet is? Érdekelne, hogy van-e véleményed! Köszi (C... (2009.04.27. 11:24) Almássy Bettina: Hiába
  • Utolsó 20

Friss topikok

J. Simon Aranka: Francia kapcsolat

2009.04.09. 17:00 litera

A TEHETSÉGKUTATÓ PÁLYÁZATRA BEÉRKEZETT PÁLYAMŰ

Helyszín: fogorvosi rendelő várója. Ketten ülnek a padon: Erika és Szilvia.

ERIKA Neked mit fognak csinálni? … Helló, valami baj van a hallásoddal? Kérdeztelek.
SZILVIA Semmi baja a fülemnek, csak nincs kedvem dumálni.
ERIKA Aha! Félsz?
SZILVIA Mi a fenétől félnék?
ERIKA Hát, húzás, tömés…
SZILVIA Semmi baja a fogaimnak. Más problémáim vannak.
ERIKA Például?
SZILVIA Mégis, mi közöd hozzá? (elsírja magát)
ERIKA Most meg mi van? Én csak beszélgetni akartam egy kicsit.
SZILVIA Nem miattad sírok. Tegnap este elhagyott a férjem. Csak úgy kisétált az életemből az a szemét. Ráadásul az új bőrönddel.
ERIKA Megmondta, miért megy el?
SZILVIA Naná! Ki nem hagyta volna! Egy másik nő miatt. Legalább a bőröndöt ne vitte volna magával!
ERIKA Fiatal?
SZILVIA Persze, néhány hete vettem.
ERIKA Nem a bőröndöt kérdeztem, hanem a nőt, akiért elhagyott.
SZILVIA Nem tudom, nem mutatta be. Gondolom, fiatal. Csak nem lépne le egy velem egykorúért. Még én is nő vagyok, nem?
ERIKA Persze, hogy az vagy. Bocs, még be sem mutatkoztam. Erika vagyok.
SZILVIA Szilvia. Mondd, olyan ronda vagyok? Gusztustalan? Öreg?
ERIKA Szó sincs róla. Hány évig éltetek együtt?
SZILVIA Harminc… Az a bőrönd nagyon drága volt. Megbánja, hogy elvitte!
ERIKA Nagyon kiborultál?
SZILVIA Naná! Ilyen elegáns bőröndöm sosem volt még. Tiszta bőr. Nyáron ezt akartam vinni a franciaországi utazásunkra.
ERIKA És miért nem viszed?
SZILVIA Mert az az állat már elvitte. Különben sem utazhatok el. Anyám lerobbant, és nincs, aki ápolja. Nem hagyhatom magára. Épp most. Érted? Megmondtam annak a szemétládának, ő meg lelépett a bőrönddel.
ERIKA Téged csak az a hülye bőrönd érdekel?
SZILVIA Dehogy. A francia út elmaradása is kiborít. Most majd viszi a kurváját Loire-menti körutazásra, én meg aszalódhatok itthon.
ERIKA Loire-menti? Nahát, milyen kicsi a világ! Én is odautaztam volna, de lemaradtam.
SZILVIA Akkor már ketten vagyunk. Sosem voltam még Franciaországban. A fene azt a cafkát!
ERIKA Tényleg csak ez zavar az egészben? A bőrönd, meg az utazás?
SZILVIA Egy nyavalyát. Csak próbálom másfelé terelni a gondolataimat. Képzeld csak el, harminc év! Mihez kezdek most? A gyerekek már kirepültek. A legkisebb lányom egy hónapja ment férjhez. Itt maradtam egyedül ötven évesen a beteg anyámmal.
ERIKA Szar ügy.
SZILVIA Az. Kinek kell már egy ötvenéves nő?
ERIKA Azért ne add fel! Sosem lehet tudni.
SZILVIA Ugyan! Na és te?
ERIKA Hogyhogy én?
SZILVIA Neked van valakid?
ERIKA Sajnos nincs. Engem el sem lehetne hagyni, hiszen megtartani sem tudok senkit.
SZILVIA Az hogy lehet? Te szép vagy, és még fiatal is vagy.
ERIKA Mit tudom én! Talán félnek tőlem a férfiak. Pedig én mindent megteszek, hogy jól érezzék magukat velem. Mégsem jön össze. Érdekes módon többnyire a nős pasik buknak rám.
SZILVIA És te szóba állsz velük?
ERIKA Persze! Tudod, ha ló nincs… Csak az a baj, hogy ezek a gyáva férgek általában visszalopakodnak az utált házasságukba. Addig tart a lelkesedésük, amíg összejön a szex, aztán lelépnek.
SZILVIA Nem akarnak tőled semmi többet?
ERIKA Megkapták, amit akartak, ennyi. A legtöbb azért még visszajön egyszer-kétszer. Azt mondják, nem tudnak nélkülem élni. Megint megkapják, ami kell nekik, és elhúznak örökre.
SZILVIA Neked sem lehet könnyű. Amúgy te miért vagy itt? Tömni fognak?
ERIKA Bárcsak tömnének! Tegnap az én pasim is lelépett.
SZILVIA Hát ebben is hasonlítunk. Nem bánkódsz utána?
ERIKA Eszemben sincs. Uncsi egy alak volt.
SZILVIA Mióta ismerted?
ERIKA Kábé egy hónapja.
SZILVIA Lefeküdtetek?
ERIKA Ja. Ezért is pattant meg.
SZILVIA Az összes férfi aljas szemétláda. Végül is, mi a baj a fogaiddal?
ERIKA Semmi.
SZILVIA Akkor mit keresel itt?
ERIKA Valamit feltétlenül meg kell tudnom!
SZILVIA Értem. Egyébként miért viselsz ebben a dög melegben szemöldökig húzott kötött sapkát? Idétlenül lenyomja a füleidet.
ERIKA Mindig ezt hordom, amikor ki akarok deríteni valamit.
SZILVIA Mit akarsz kideríteni?
ERIKA Nem vagyok benne biztos, de azt hiszem, az éjjel megöltem valakit.
SZILVIA
Mit csináltál?

(Kijön a rendelőből Laci)

SZILVIA Van még odabent valaki?
LACI Nincs.
SZILVIA Akkor be lehet menni?
LACI Nem. Majd szólnak. Rohadtul fájt ez az injekció.
ERIKA Tömés lesz?
LACI Ki kell húzni a bölcsességfogamat.
SZILVIA Az kellemetlen. Hallottam, hogy valakinek a fél állkapcsa kiszakadt, amikor a bölcsesség fogát húzták.
ERIKA Hogy néz ki az orvos?
LACI Magának ez a legnagyobb problémája, amikor nekem nemsokára kiszakítják az egész állkapcsomat?
SZILVIA Csak a felét. Vagy az alsót, vagy a felsőt.
LACI Felét, vagy az egészet, olyan mindegy! Nekem szükségem van az állkapcsomra. Hogy tanítok állkapocs nélkül?
ERIKA Maga tanít?
LACI Igen. Angoltanár vagyok.
ERIKA Hol tanít?
LACI Hetente háromszor egy nyelviskolában.
SZILVIA Rendes állása nincs?
ERIKA Miért, a nyelviskola nem rendes állás?
SZILVIA Heti háromszor? A rendes állás, az heti 5 nap, reggel nyolctól délután ötig. Minimum.
LACI Van rendes állásom is.
SZILVIA Hol?
LACI Egy zsidó alapítványi iskolában.
SZILVIA Szóval ezért nem akarta bevallani.
LACI Mit nem akartam bevallani?
SZILVIA Az iskolát. Mert maga zsidó.
ERIKA Ki érdekel? Azt mondja már el végre, hogy néz ki az orvos? Magas, bajuszos, őszes hajú, ugye?
LACI Olyasmi. Vagy mégsem.
ERIKA Mi az, hogy mégsem?
LACI Olyasmi. Vagyis alacsony, tűzvörös, és nincsen bajusza. Amúgy nem vagyok zsidó, csak ott dolgozom.
ERIKA Mindegy. Akkor is látnom kell.
LACI Mit kell látnia, az iskolát?
ERIKA Milyen iskolát? Én az orvosról beszélek.
SZILVIA Tényleg, majdnem elfelejtettem. Kit öltél meg az éjjel?
LACI Uramisten! Maga megölt valakit? Maga gyilkos?

(Belép Natália)

NATÁLIA Gyilkos? Miért lennék én gyilkos?
SZILVIA Nem magáról van szó.
NATÁLIA Akkor jó. (leül) Megkezdődött már a rendelés?
SZILVIA Igen.
NATÁLIA Van bent valaki?
LACI Nincs, de várni kell.
NATÁLIA Maguk mind előttem vannak?
SZILVIA Miért kérdezi? Nem látja, hogy maga előtt vagyunk?
NATÁLIA Kicsit rossz már a szemem.
ERIKA Miért nem hord szemüveget?
NATÁLIA Nem áll jól nekem.
SZILVIA Ne haragudjon már, de hány éves, kilencven?
NATÁLIA Hölgytől ilyesmit nem illik kérdezni. Amúgy még csak hetvenhat vagyok.
ERIKA Hetvenhat éves, és azon sistereg, hogy nem áll jól a szemüveg?
NATÁLIA Bizony, olyan vagyok, mint a macskám, Bastet. Csak ő már teljesen vak.
ERIKA Kit érdekel a hülye macskája? Azt kérdeztem, mit zavarja magát hetvenhat évesen, hogy nem áll jól a szemüveg?
NATÁLIA Nem olyan régen vettem észre.
LACI Úgy látom, nem csak a szeme rossz az öreglánynak.
NATÁLIA Öreg a nénikéd.
ERIKA Maga nem süket?
NATÁLIA Mondtam, hogy a látásom gyenge.
LACI A hallása meg szelektív. Amit akar, azt meghallja.
NATÁLIA Hallom ám!
ERIKA (Szilviához) Ha nem dugul el a véncsaj, attól tartok ma éjszaka ő következik. Hogy hívják, néni?
NATÁLIA Hunger Natália. És magát?
ERIKA Hívjon Erikának.
SZILVIA A Hunger, az valami zsidó név?
NATÁLIA Miért lenne zsidó?
SZILVIA Nem is tudom. Úgy hangzik.
NATÁLIA Micsoda hülyeség!
SZILVIA Már miért lenne hülyeség? Az úr is zsidó.
NATÁLIA (Lacihoz) Tényleg?
LACI Már mondtam, hogy nem vagyok zsidó. Csupán egy zsidó alapítványi iskolában dolgozom.
NATÁLIA Nem kell azt szégyellni! Én meg apácáknál tanultam.
ERIKA Nahát! Az borzasztó lehetett.
NATÁLIA Annyira azért nem.
ERIKA Hogy került oda?
NATÁLIA Apám Ludovikás tiszt volt, anyám háztartásbeli, a rákoskeresztúri Pajzsos Szent György Keresztény Hímzőkör megalapítója.
ERIKA Nekem ez olyan, mintha latinul beszélne. Szóval a lökött szülei kényszerítették a zárdába.
NATÁLIA Nem zártak be, csak az iskolájukba jártam. Sok jót is tanultam tőlük.
SZILVIA Például? Talán azt, hogy kell vénlánynak maradni?
NATÁLIA Miből gondolja, hogy vénlány vagyok?
SZILVIA Elég magára nézni. Olyan, mint egy kiszáradt kóró. Látszik, hogy sosem fordult meg az ágyában egyetlen férfi sem.
ERIKA Ne légy már ilyen undok a nénivel! (Natáliához) Ne tessék rá haragudni. Azért ilyen tüskés, mert nehéz napja volt tegnap.
SZILVIA Nem kell nekem védőügyvéd. Az ilyen szikkadt vénlánynak gőze sincs szerelemről, házasságról.
NATÁLIA Képzelje csak, talán több is van, mint gondolná.
SZILVIA Mi a fene? Csak nem kerítőnő?
NATÁLIA Langyos, kedvesem. Anyakönyvvezető voltam.
ERIKA Ez komoly?
NATÁLIA Tutira, drágám. És maga mivel foglalkozik?
ERIKA Most éppen nincsen munkám. Eredetileg gyógyszerész a szakmám, de mire befejeztem az egyetemet, elment tőle a kedvem. Fotózni is szerettem, de még bele sem jöhettem, ellopták a gépemet. Nem nagyon tudom eldönteni, mihez kezdjek. Valahogy nem akarnak összejönni a dolgaim. Se pasi, se munka, se pénz. Így állok. Miért van feketében, Natália?
NATÁLIA Néhány hónapja veszítettem el életem szerelmét.
SZILVIA Ez nem lehet igaz! Született oly férfi, aki képes volt magával ágyba bújni?
ERIKA Szilvia, hagyd már abba! Nagyon sajnálom, Natália. És hogy halt meg?
SZILVIA Biztosan mumifikálódott a vénségtől.
NATÁLIA Téved, maga víg özvegy. Tizenkét évvel fiatalabb volt nálam.
SZILVIA Ja? Szóval úgy száz körül?
ERIKA Hagyd már abba!
NATÁLIA Csodálatos ember volt. Szociológusként dolgozott.
ERIKA Hogy tudta feldolgozni az elvesztését?
NATÁLIA Inkább ne beszéljünk róla! Még nem vagyok túl rajta. Te olyan kedves vagy, nem tegeződhetnénk?
ERIKA Örömmel.
NATÁLIA És te, hogy állsz a szerelemmel?
ERIKA Nincs állandó kapcsolatom. Valahogy mind lelépnek néhány nap után. Azt hiszem, bennem van a hiba. Nem tudok senkit igazán szeretni. Azt is mondhatnám, agyonszeretek mindenkit.
NATÁLIA Nem vagy jó az ágyban?
SZILVIA Megáll az eszem! Ez a vén banya azt hiszi, tudja, mit kell az ágyban csinálni.
ERIKA Mindenki azt mondja, hogy jó vagyok a szexben. Mindent megteszek, hogy a partnerem jól érezze magát.
SZILVIA Akkor mi a baj?
ERIKA Azt hiszem, megfojtom őket.
NATÁLIA Gondolom, ezt csak képletesen értetted.
SZILVIA Ebben ne legyen olyan biztos, nyanya.
NATÁLIA Szegénykém. Tudod, én meg sem lepődöm ezen. A férfiak nem érdemlik meg a magadfajta tiszta lelkű, csupa szeretet nőket.
SZILVIA Látszik, hogy még nem tud semmit. Épp őt érdemlik meg a gazemberek.
NATÁLIA Ne szóljon már folyton közbe! Erikám, ne is törődj a férfiakkal!
SZILVIA Tessék, ez egy anyakönyvvezető. Csoda, hogy ma senki sem házasodik?
NATÁLIA A házasságok fele válással végződik.
SZILVIA Lehet, hogy minket is maga adott össze annak idején?
NATÁLIA Mikor házasodtak?
SZILVIA Harminc éve.
NATÁLIA Akkor lehet. Nem emlékezhetem minden párra, sokan voltak a praxisomban.
SZILVIA Én viszont most már biztos vagyok benne, hogy maga volt. Már amikor bejött ide, feltűnt nekem, hogy ismerem valahonnan. Azokat az apró malacszemeit jegyeztem meg akkor is. Meg a száraz kóró testét. Semmit nem változott, a milliónyin ráncát kivéve. Egyébként csapnivalóan rossz anyakönyvvezető volt.
NATÁLIA Kikérem magamnak! Honnan veszi a bátorságot?
ERIKA Tegnap hagyta el a férje.
NATÁLIA És mi közöm nekem ehhez?
SZILVIA Azért hagyott el, mert maga rosszul végezte a dolgát. Nem jól adott össze bennünket. Legszívesebben megfojtanám vén házasságszédelgő!
NATÁLIA Maga megőrült! Csak nem maga az a gyilkos, akiről beszéltek, amikor bejöttem?

(Bejön Kriszta)

KRISZTA Helló mindenkinek! (leül) Valakit megöltek?
NATÁLIA Azt nem tudom, de ha jól értettem, van köztünk egy gyilkos.
KRISZTA Gyilkos? Ki lenne az?
LACI Ki lenne más, mint az, aki odabent vár ránk. Nekem az állkapcsomat fogja kiszakítani, hogy többé ne taníthassak a zsidó iskolában.
SZILVIA Fél, hogy elveszti a jó zsíros állását.
LACI Milyen zsíros állást? Azt gondolja, szórakozásból adok különórákat és tanítok még a nyelviskolában is?
KRISZTA Maga nyelviskolában tanít?
LACI Igen, mint már mondtam. Miért?
KRISZTA Éppen nyelviskolát keresek. Szeretnék franciául tanulni. Mit gondol, van olyan kezdő csoportjuk, ahová becsatlakozhatnék?
LACI Előfordulhat. Utána kell néznem.
KRISZTA Akkor megkereshetem magát?
LACI Tessék, itt a névjegyem, arra az esetre, ha ezt a foghúzást megúszom élve.
KRISZTA Van családja?
LACI Nincs, de attól még szeretnék élni.
KRISZTA Nem azért kérdeztem, hanem a másodállása miatt. Azt hittem, gyermekei vannak, azért van rá szüksége.
SZILVIA Minden férfi csak magára gondol. Önző szemétláda mind! Amúgy az úr zsidó.
NATÁLIA Végre valami, amiben egyetértünk. Sosem bírtam a fajtáját.
KRISZTA Azért utálja, mert zsidó?
LACI Nem vagyok zsidó!
NATÁLIA Dehogyis, kedvesem. Azért, mert férfi.
SZILVIA Nem az előbb mondta, hogy nemrég halt meg a szerelme? Őt is ennyire gyűlölte?
NATÁLIA És ki mondta, hogy ő férfi volt?
SZILVIA Jesszus! Egy leszbi vénasszony.
NATÁLIA Prűd szatyor!
SZILVIA Az első pillanatban láttam magán, hogy defektes!
KRISZTA Na és, mi van abban? Én is izgalmasnak találom a lányokat.
ERIKA Te is leszbi vagy?
KRISZTA Nem, de azért szívesen kipróbál az ember ezt-azt, nem igaz?
LACI Nem vagyok önző.
KRISZTA Hogy jön ez most ide?
LACI Nem azért élek egyedül, mert önző vagyok. Csak nem akarok olyan lenni, mint az apám.
SZILVIA Kit érdekel a maga apja? Biztosan ő is csak olyan ocsmány állat, mint a többi férfi.
KRISZTA Miért, milyen az apja?
LACI Már meghalt, de amíg élt, állandóan váltogatta a szeretőit, és én mindegyikről tudtam. Képes volt mindet bemutatni nekem. Az én szememben minden nő kurva. Kivéve az anyámat. A szeretői mind tudták, hogy az apám házasember, mégis beengedték az ágyukba. Mennyi bánatot okoztak szegény anyámnak. Én voltam az egyetlen vigasza. Én sosem hagytam el őt.
SZILVIA Hát nem megmondtam? Ki kellene mindet miskárolni.
ERIKA Szóval akkor én is kurva vagyok, amiért nős pasikkal fekszem le?
LACI A maga dolga. Én mindenesetre inkább maradok egyedül. Nincs szükségem az ilyesféle nőkre.
SZILVIA Szóval maga olyan?
LACI Milyen olyan?
SZILVIA Tudja.
LACI Nem, nem tudom.
KRISZTA Arra gondol, hogy süti, homokos, meleg, tudja.
LACI Nem vagyok meleg. A fiatal nők idétlenek, hangosak és erőszakosak. Jól elvagyok magammal, és kész.
ERIKA Azt el tudom képzelni. Igaz is, miért nem keres akkor idősebb partnert?
LACI Félénk vagyok. Gátlásaim lesznek a nőktől.
NATÁLIA Kisfiú korában biztos lányruhákba öltöztette az anyja.
LACI Honnan tudja?
NATÁLIA Fiacskám, nem most jöttem ám le a falvédőről. Az ilyen érzékeny lelkű férfiaknak az anyja többnyire férfigyűlölő. A saját fiúgyereküket is csak úgy tudják elviselni, ha a ruhával eltakarják a nemét. Kis csalás a túléléshez. Na, mit csinálnak ezek odabenn olyan sokáig?
KRISZTA Van bent egyáltalán valaki?
ERIKA Csak az orvos meg az asszisztens. Várni kell.
KRISZTA Ki megy be legközelebb?
ERIKA Én vagyok a gyilkos.
KRISZTA Te?
ERIKA Aha! Majdnem minden éjjel megölök valakit.
KRISZTA Komolyan? De izgi! Ma éjjel is öltél?
LACI Ez magának izgi?
ERIKA Igen. Egy fogorvost. Magas, őszes hajú, bajuszos férfi volt.
LACI De ez…
SZILVIA Hahaha, épp, mint a férjem. Legközelebb őt is kinyírhatnád.

(nyílik a rendelő ajtaja, kérik a következőt)

SZILVIA (Erikához) Menj már, te következel!
ERIKA Most ugrik a majom a vízbe! (bemegy)
NATÁLIA (Lacihoz) Hallja? Majomnak nevezte magát.
LACI Nem rólam beszélt. Ez egy szólás. Most mondják meg, nem vérfagyasztó? Egy bestiális gyilkossal egy helyiségben! El sem akarom hinni.
NATÁLIA Ugyan már, fiatalember! Honnan veszi, hogy bestiális? Lehet, hogy csak egy egyszerű, hétköznapi gyilkos.
KRISZTA Szegény, olyan szörnyen néz ki abban a hülye sapkában.
LACI A gyilkos az gyilkos, akár sapkában, akár anélkül.
SZILVIA Azt mondja, akkor hordja, amikor ki akar deríteni valamit.
KRISZTA Lehet, de akkor is hülyén néz ki. És mit csinálnak a fogával?
SZILVIA Állítólag nincs semmi baja. Valamit meg akar tudni.
KRISZTA Értem. Szóval orvosi eset. Csak éppen nem fogorvosi. (Natáliához fordul) A néni miért van itt?
NATÁLIA Már leadtam a vizeletemet a laborban.
KRISZTA Vizeletet?
NATÁLIA Tudod, a csomó miatt.
KRISZTA Csomó van a fogán?
SZILVIA Félig süket az öregasszony.
KRISZTA Miféle csomóról tetszik beszélni?
NATÁLIA Csomót találtam a hónom alatt. Lehet, hogy rákos.
KRISZTA Az nem jó.
NATÁLIA Először azt gondoltam, legalább meghalok, úgysem jó egyedül lenni. Amióta meghalt az én drágám, teljesen bezárkóztam. Nem láttam már értelmét az életnek. Aztán meggondoltam magam.
SZILVIA Kár volt. Minek ennyit élni? Se gyereke, se kutyája, se… igaz, macskája van.
KRISZTA Miért gondolta meg magát?
NATÁLIA Meghívtak Brazíliába. Egészen pontosan Vitória da Conquistába.
SZILVIA Biztosan elment az esze az illetőnek.
NATÁLIA Képzelje csak, egy házaspár hívott az aranylakodalmára. Én adtam össze őket valamikor a pályám elején.
SZILVIA Biztos Múmia-rajongók. A századik részt még nem látták, és már hiányzik nekik.
KRISZTA És elmegy?
SZILVIA Dehogyis megy! Mi lesz a macskával?
NATÁLIA Sokáig miatta nem tudtam dönteni. Szegény öreg, drága Bastet, nem tudom, hogy viselné, ha itt hagynám.
SZILVIA Biztosan belehalna a szomorúságba. De az is lehet, hogy a hirtelen jött boldogság végezne vele.
NATÁLIA Milyen rosszindulatú maga! Lehet, hogy magammal viszem, és ott is maradunk örökre. Itt már úgysincs senkink.
SZILVIA Ezt nem mondhatja komolyan! Nem hiszem, hogy fel tudná dolgozni ez az ország a veszteséget, ha elmenne. A macskáról nem is szólva.
KRISZTA Nincsenek rokonai?
NATÁLIA Tulajdonképpen van egy öcsém, de már húsz éve nem beszéltünk. Megszakítottam vele minden kapcsolatot.
KRISZTA Miért?
NATÁLIA Munkásőr volt. Nem egyezett a gondolkodásunk.
SZILVIA Aha! Biztosan nem nézte jó szemmel a nővérkéje leszbi románcát.
NATÁLIA Semmi köze hozzá! Amúgy sem román volt, hanem igazi szerelem.
SZILVIA Milyen jó lett volna a habtestüket együtt süttetni a Copacabana arany homokján.
NATÁLIA Irigykedik, ugye?
SZILVIA Hogy a fenébe ne irigykednék, amikor nekem az a nyavalyás francia utam is kútba esett a rohadék férjem miatt.
KRISZTA Hová utaztak volna?
SZILVIA A Loire-menti kastélyokat látogattuk volna végig.
KRISZTA Milyen furcsa! Mi éppen odautazunk a párommal. Ezért akarok franciát tanulni. Már alig várom, hogy induljunk! Biztosan gyönyörű lesz.
SZILVIA Úgy látszik, csak én vagyok olyan szerencsétlen, hogy egyszerre veszítek el férjet, utazást, bőröndöt.
NATÁLIA Már hajlottam rá, hogy utazzam, és akkor előjött ez a nyavalyás csomó.
SZILVIA Ki a fenét érdekli a hülye csomója? Vén boszorkány.
NATÁLIA Még maga mondja? Tudja, nem csodálkozom rajta, hogy elmenekült magától a férje. Micsoda egy fúria maga.
LACI Ebben egyetértünk.
SZILVIA Maga jobb, ha meg sem szólal, anyuci kicsi fiacskája! Azt sem tudja, milyen egy nő a ruha alatt. Kivéve persze a saját anyját, akinek a szoknyája alatt bujkált a lányok elől.
LACI Kiállhatatlan perszóna. Nem tárgyalok magával.
NATÁLIA Szóval, lehet, hogy ez a csomó tesz pontot az életemre.
SZILVIA Ott van már az a pont régen, csak nem akarja észrevenni.
KRISZTA Ugyan már! Olyan fejlett az orvostudomány. Meggyógyítják, és mehet Brazíliába. Szerintem ne tessék kihagyni ezt a nagy lehetőséget!
NATÁLIA Az a baj, hogy nem bízom az orvosokban. Másrészt, ki tudja, talán rám is vár még valami jó abban az új világban. No, hát ezért mentem el mégis a háziorvosomhoz. Már a vizeletet is leadtam.
KRISZTA Jól döntött. Sosem tudni, hol talál rá az emberre a szerelem. Lehet, hogy várja ott egy másik érző szívű nő.
SZILVIA Hogyne! Egy másik múmia. Majd aszalódhatnak együtt a brazíliai napon. Én nem értem, hogy egyeseknek, még ha a sír szélén állnak is, milyen szerencséjük van. Én meg itt vagyok életem virágában, magányosan, kisemmizve, elhagyatva.
NATÁLIA Azért az a virág már erősen hervadóban van, drágám.
SZILVIA (Lacihoz) Most mondja meg! Maga szerint én hervadt vagyok?
LACI Miért pont én mondjam meg?
SZILVIA Maga a férfi, nem?
NATÁLIA Én nem lennék ebben olyan biztos.
LACI Talán egy kicsit kókadt.
SZILVIA Ezért nem volt érdemes levegőt vennie.
KRISZTA Szerintem egyáltalán nem kókadt. Egy kicsit megviselte az élet, ennyi.
SZILVIA Erre varrjon gombot, vén kerítőnő!
NATÁLIA Magának elmentek otthonról! Anyakönyvvezető voltam, nem kerítő.
SZILVIA Egyre megy. Összeadott fűt-fát, csak meglegyen a statisztika.
NATÁLIA Nem vitatkozom magával. Van nekem elég bajom!
ERIKA (kijön, leül) Kérik a következőt.
SZILVIA Inkább húzzák ki az összes fogamat, minthogy egy levegőt szívjak ezzel a kréta-kori ősmaradvánnyal! (bemegy)
LACI Kész?
ERIKA Mi kész?
LACI Hát a foga.
ERIKA Az eddig is kész volt. Semmi bajom nem volt, míg ide nem jöttem. Most meg kiderült, hogy két lyukas fogam is van.
NATÁLIA Tömni kell?
ERIKA Igen. Beinjekciózott. Nem kellett volna eljönnöm. Nem őt öltem meg.
LACI Kit nem ölt meg?
ERIKA Ezt a fogorvost.
LACI Én mondtam, hogy nincs bajusza.
KRISZTA Én tudtam, hogy női orvos rendel?
ERIKA Honnan tudtad?
KRISZTA Mert nincs bajusza.
LACI Attól még lehet valaki nő, hogy bajusza van.
NATÁLIA És férfi is lehet valaki, attól függetlenül, hogy nincs bajusza.
LACI Ne zavarjanak már mindent össze! Most már nem értek semmit.
ERIKA Én egy bajuszos férfit öltem meg, aki fogorvos volt.
LACI Ezek szerint mégsem ölte meg a fogorvost.
ERIKA Csak az biztos, hogy ezt nem. Én egy másikat öltem meg. Azt, amelyik nincs itt.
KRISZTA Ez logikusnak tűnik. Amelyik itt van, az él, amelyik nincs itt, az lehet, hogy már halott. Az lehetett a bajuszos férfi.
ERIKA Igazad van. Tegezhetlek?
KRISZTA Persze. Egyébként Kriszta vagyok.
ERIKA Én meg Erika.
LACI Én is bemutatkoznék. Laci vagyok.
KRISZTA Az angoltanár.
NATÁLIA Spanyolul is tud?
LACI Nem. Miért kérdi?
NATÁLIA Vettem volna pár órát magától, mielőtt Brazíliába utazom.
LACI Ott nem a spanyolt beszélik, hanem a portugált.
NATÁLIA És portugálul tud?
LACI Nem. Portugálul sem tudok.
NATÁLIA Akkor nem mindegy?
ERIKA Laci zsidó.
NATÁLIA Az én volt élettársam is zsidó volt. Nagyon jó asszony volt.
LACI Én nem vagyok zsidó, csak zsidó iskolában tanítok.
NATÁLIA Miért kell tagadni? Nem szégyen az!
LACI Mondom, hogy nem vagyok zsidó.
NATÁLIA Kár. Az a kedves házaspár is zsidó, akik meghívtak Brazíliába.
ERIKA Én nem tudnék megengedni magamnak még egy szlovákiai kirándulást sem. A pasimmal Franciaországba akartunk utazni, de közben lelépett, így maradok itthon.
NATÁLIA Érdekes, az a rosszindulatú boszorkány is francia útról maradt le.
KRISZTA Engem viszont elvisz a szerelmem a Loire-vidékére. Ez is biztosan drága, de egy brazíliai utazás?
NATÁLIA Sokba kerül, az igaz, de ők fizetik, és végig a vendégük leszek.
KRISZTA Biztosan izgalmas lesz. Szívesen cserélnék a nénivel.
ERIKA Azért neked sem lesz kutyadolgod a franciáknál.
KRISZTA Igaz, de Brazília mégiscsak más!
NATÁLIA Igen, igen, de itt van az a csomó.
ERIKA Majd kivizsgálják. Bárcsak én is elmehetnék innen jó messzire, ahol rám találna a szerelem.
KRISZTA Ebben a sapkában?
ERIKA Szerinted az öltözködésem az oka, hogy mindig olyan hamar lepattintanak a férfiak?
KRISZTA Lehet. Persze az sem mellékes, hogy éjszakánként öldökölsz. Ki tudja, ki lesz a következő áldozatod? Félnek tőled.
ERIKA Nem szoktam előre elmondani nekik a rossz szokásaimat. Egyébként a pszichiáterem szerint csal álmomban ölök.
LACI Mit mondjak, kissé megkönnyebbültem.
ERIKA Azért ne vessen rá keresztet! Néha már én magam sem tudom, mikor vagyok ébren, és mikor álmodom.
KRISZTA És hogyan ölöd meg az áldozataidat?
ERIKA Mindig máshogy.
LACI Vérengzősen?
ERIKA Igen. Néha nagyon durva.
LACI Például?
ERIKA Jobb, ha nem tudja.
NATÁLIA Így állsz bosszút a kudarcaidért?
ERIKA Lehet. Eddig még semmi sem sikerült, amibe belefogtam. Sem a munka, sem a szerelem. Majdnem mindig üres az ágyam, és a zsebem. Kriszta, te mivel foglalkozol?
KRISZTA Színésznő leszek. Most járok az egyetemre.
NATÁLIA Meg is látszik rajtad. Nagyon szép lány vagy. Gondolom, döglenek utánad a férfiak.
KRISZTA Azt hiszem, tetszem nekik. Sok fejet elcsavartam már. Nem értem miért, de nagyon rám vannak kattanva a pasik.
NATÁLIA (Lacihoz) Maga mit gondol?
LACI Mármint miről?
NATÁLIA Mi tetszik ebben a lányban olyan nagyon a férfiaknak?
LACI Miért mindig engem kérdeznek? Én nem tudom.
NATÁLIA Tessék! Mondtam én, hogy nem férfi.
LACI Talán egyszerűen csak nem az esetem.
NATÁLIA Akkor ki a maga esete? Tán én?
LACI Ne áltassa magát!
NATÁLIA Na jó, megegyezhetünk abban, hogy nem vagyunk egymás esetei. De mit szól Erikához? Ő sem tetszik magának? Nézze csak, olyan szép, mint egy porcelánbaba.
LACI Igen, szép.
NATÁLIA Hát akkor? Épp illik magához. Tényleg, hány éves vagy, drágám?
ERIKA Mit gondolsz?
NATÁLIA Meg nem mondom. Ugyanúgy lehetnél húsz, mint negyven. Elárulod, mennyi vagy?
ERIKA Nem hiszem, hogy van jelentősége. Laci nem az esetem.
LACI Ezzel a sapkával maga se az enyém. Egyébként is mondtam már, hogy a fiatalabb nők nem jönnek be nekem.
ERIKA Akkor ebben maradunk. Amúgy se járna jól velem, mert én megölöm a hozzám hűtlen férfiakat.
LACI Az biztos, hogy ezt a fogorvost nem nyírta ki.
KRISZTA Persze, hogy nem, hiszen ez nem volt a pasija.
LACI Hogy lett volna a pasija, amikor nő?

(senki sem veszi észre, hogy Szilvia kijött a rendelőből)

ERIKA Éppen ezért leszek kénytelen eljönni a délutáni rendelésre is. Én azt hittem, hogy az az orvos, akit megöltem, délelőtt rendel.
NATÁLIA Miből gondoltad?
ERIKA Mert a volt pasimról van szó, aki tegnap elhagyott. Ma délelőtt kellett volna rendelnie.
KRISZTA Az nem lehet!
ERIKA Már miért ne lehetne? Csak tudom, hogy mikor rendel a fogorvos, akivel egy
hónapig volt viszonyom.
KRISZTA Mondom, hogy lehetetlen!
NATÁLIA (Lacinak) Rosszat sejtek.
ERIKA (cipőit lerúgja, és felguggol a székre) Miért hajtogatod folyton, hogy lehetetlen?
NATÁLIA Érzem, hogy nagy baj lesz.
KRISZTA Az én szerelmem rendelt volna ma délelőtt, de cserélt, mert a francia utunkat intézi.
ERIKA Bajuszos, őszülő, magas?
KRISZTA Pontosan.
ERIKA És téged visz a Loire-menti kastélyokhoz?
KRISZTA Így van.
ERIKA Mióta ismered?
KRISZTA Két hete. Itt ismerkedtünk meg. Betömte a lyukas fogamat.
ERIKA Betömte mi? Akkor most miért nem vele tömeted magad? Tudtad, hogy nem ő lesz itt.
KRISZTA Tudtam hát. De nekem a doktornő is tetszik. Néha-néha találkozgatunk. Alkalmanként ellátogatok csajos találkahelyekre a neten, úgy ismerkedtünk meg. Jobb, ha az ember egyszerre több vasat is tart a tűzben.
ERIKA És van pofád más pasijával Franciaországba vitetni magad, mialatt egy fogorvosnővel hetyegsz?
KRISZTA Én nem tehetek róla, hogy jobban tetszem neki, mint te! Miért nem fogtad meg magadnak azt a pasit? Most már nem a tiéd, hanem az enyém.
ERIKA Tartsd magad távol tőle, ha jót akarsz!
KRISZTA Eszemben sincs!
ERIKA Ez jó tanács volt.
KRISZTA Miért, különben megölsz?
NATÁLIA Ez jó hecc lesz, Lacikám! Adjunk helyet a lányoknak (távolabb húzódnak).
ERIKA Még az is megtörténhet.
SZILVIA Na, álljunk csak meg! Ti a Dezsőről beszéltek?
ERIKA Honnan tudod a pasim nevét?
KRISZTA Az én pasim nevét.
ERIKA, KRISZTA Honnan tudod pasink nevét?
SZILVIA Dezső az én hűtlen, szemétláda férjem. Dezső az, aki ellopta a bőröndömet. És én még neked tártam ki a lelkemet! Szégyelld magad, te ribanc!
ERIKA Ribancnak neveztél!
SZILVIA Mert az vagy. Tönkretetted a házasságomat!
ERIKA Nem volt az már házasság, csak egy kihűlt pocsolya. De mi szerettük egymást! Jó volt a szex.
KRISZTA Ugyan, ha így lett volna, miért jött hozzám?
SZILVIA Mert úgy öltözöl, mint egy kurva!
KRISZTA Én egyedül többet nyújtottam neki, mint ti ketten. Dögunalom volt mellettetek az élete. Azt mondta, olyan egyedül volt, mint a kisujja!
SZILVIA Nézz már a kezedre, te hülye! Egyedül van a kisujjad? Milyen könnyű téged átverni. Egy kis rinya, és máris levett a lábadról.
KRISZTA Na és te? Igaza van Natáliának, hogy csak egy hervatag, öregedő sárkány vagy. Melletted Dezső is aggastyánnak érezte magát. Nekem köszönhetően viszont kivirult, új erőre kapott.
ERIKA Ja, meg a potencianövelő bogyóknak köszönhetően, amiket én vettem neki. És most te aratod le minden fáradozásom gyümölcsét. De ezt nem hagyom annyiban!
KRISZTA Mi az, meg fogsz verni?
ERIKA Nem is rossz ötlet.
SZILVIA Na, várjunk csak! Itt enyém az elsőbbség! Én vagyok a megcsalt feleség. Nekem papírom van Dezsőről, tehát nekem van jogom hozzá hivatalosan.
ERIKA Tudod, mit csinálj a hülye papíroddal!
SZILVIA Csak ne nagyon ugrálj, mert letépem a sapkát a fejedről!
ERIKA Na gyere, játsszuk le!
KRISZTA Kár bunyózni azért, ami nem a tietek! Elfelejtettétek, hogy én vagyok birtokon belül?
ERIKA Jó! Akkor veled kezdem! Ha az enyém nem lehet, ne legyen a tiéd sem! (már épp egymásnak esnének)
NATÁLIA Kedveseim, én nem akarok beleszólni a dolgotokba…
SZILVIA, KRISZTA, ERIKA Akkor ne szólj bele!
LACI Legalább hallgassák meg Natáliát!
SZILVIA Na jól van. Mondja, vén banya!
NATÁLIA Mi lenne, ha megleckéztetnétek azt a himpellért? Együtt. Végül is mindhármótokat megcsalt. Minek nektek egy ilyen gazember? Fogjatok össze!
KRISZTA Mire gondolsz?
NATÁLIA Közös bosszúra. Adjatok neki, aztán tegyétek taccsra!
ERIKA Ez nem is rossz ötlet. Meg is ölhetjük. Elvégre álmomban már úgyis kinyírtam.
SZILVIA Akkor ideje felébredni! Rojtozzuk ki a seggét!
KRISZTA Tulajdonképpen utálom a bajuszos férfiakat. Nem is értem, miért álltam szóba vele? Benne vagyok a buliban. Végül is, engem is megcsalt Erikával. Visszajövünk a délutáni rendelésre, és ellátjuk a baját.
SZILVIA Örökre bánni fogja a napot, amikor elhagyott.
ERIKA És átkozni fogja a napot, amikor befeküdt az ágyamba.
KRISZTA Egy életre megkapja a magáét. Sosem fogja elfelejteni ezt a napot.
ERIKA Aztán jól leisszuk magunkat.
SZILVIA És együtt utazunk Franciaországba. Plusz egy főre hárman csak összedobjuk az útiköltséget.
NATÁLIA Ez az, lányok, így kell ezt csinálni! Sok sikert! Szorítok nektek.
ERIKA Köszönjük Natália! Klassz vagy. Jó utat, és gondolj ránk Brazíliában!

(három nő elmegy)

NATÁLIA Na, Lacikám, megvárja, míg kiszakítják az állkapcsát, vagy elrepül velem a napfényes Brazíliába?
LACI Hogy én?
NATÁLIA Miért ne? Két személyre szól a meghívóm. Tulajdonképpen a fogorvost akartam vinni, de ő már nem lesz olyan állapotban, hogy utazhasson.
LACI Maga és a fogorvos?
NATÁLIA Most mit csodálkozik? Nem vagyok én még olyan öreg.
LACI Nem is arra gondolok, hanem az ööö…
NATÁLIA Ja, arra? Az ember legyen nyitott az újfajta kapcsolatokra, nem igaz, édesem?
LACI Mindig is ilyen nőre vágytam. Menjünk, drágám!
 

Szólj hozzá!

Címkék: simon 2009 j. aranka

A bejegyzés trackback címe:

https://literastafeta.blog.hu/api/trackback/id/tr21056186

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása