HTML

Magyar Staféta

Kortárs magyar írók és friss tehetségek drámai váltója. Litera-projekt.

SZERZŐK

SZEREPLŐK

Laci

Hunger Natália

Erika

Szilvia

Kriszta

NAPTÁR

PARTNEREK

TÁMOGATÓK

IMPRESSZUM

Szakmai moderátor és pályázati koordinátor: Nagy Gabriella - litera Munkatárs: Szekeres Dóra - litera Kapcsolat:

Címkék

2009 (107) 2009. (1) ági (1) ágnes (1) almássy bettina (1) andrás (1) aranka (1) bager gusztav (1) bakos (1) balogh virág katalin (1) bányai (1) beáta (1) becsey (1) benkovics (1) bósa (1) both (1) brunner tamás (1) brunovszky adél (1) carpenter (1) csáki milán (1) csikós (1) czimmermann (1) deáki tímea brigitta (1) diána (1) erdős virág (3) faragó (1) fehér kornél (1) fekete györgy (2) fekete péter (1) forgách andrás (3) gábor (2) garaczi lászló (3) gárdon ágnes (1) gyula (1) harmath (1) harsányi anna (1) háy jános (3) horvát zsolt (1) imre (2) ivády (1) ivády gábor (1) j. (1) j.n. (1) j. bodnár (1) jánosi andrás (1) jónás andrás (1) józsef (1) judit (1) kalotai (1) kárpáti péter (2) katalin (1) kávai (1) kókai jános (1) kölüs (1) kozsár (1) krasznay piros (1) krisztián (1) lach tibor (1) lajos (1) légrádi györgy attila (1) lőrincz (1) lőrincz zsolt (1) maczkó zoltán (1) magyar (1) magyary ágnes (1) marek (1) mátyás tímea (1) mihály emese (1) m kriszta (1) nagy (1) noémi (1) o. katinka sára (1) ordas ferenc (1) palágyi ildikó brigitta (1) pálfy (1) pass andrea (1) pongrácz huba (1) r.mezőny (1) rab istván (1) s. (1) safranku ágnes (1) sándor (1) sárközi richárd (1) sarlós (1) simon (1) simon adrienn (1) sípos (1) slendri jános (2) somogyi lászló (1) soós edit (1) spiegl máté (1) stafétáról (1) szabó erzsébet (1) szafián zsuzsanna (1) szász fülöp györgy (1) szavazás (1) szilvia (2) szűcs gabriella (1) sz nagy krisztina (1) t. (1) takaró (1) tallér edina (1) tamás (1) tasnádi istván (3) tímea (1) tóth (1) vámos mónika (1) váradi gerda (1) zoch (1) zoltán (1) zsófi (1) zsuzsa (2) zsuzsanna (1) Címkefelhő

Utolsó kommentek

  • irka1960b: ilyen borzalmat még életemben nem olvastam !!!! De nem is szeretnék. (2009.05.13. 18:00) Almássy Bettina: Hiába
  • Miamano: Kedves Bikalakat és Mindenki! El fogom olvasni, megigérem. Most még látogatni sem nagyon kívánok ... (2009.05.11. 12:58) Almássy Bettina: Hiába
  • Mirus: Ledöbbentem mind a színházi, mind a társadalmi a kliséken. Csodálkozom, hogy ezt itt így lehet. N... (2009.05.06. 23:43) Almássy Bettina: Hiába
  • Horváth Zalán: Hello, mikor állítják színpadra a darabot? És hol? Hol lehet szavazni? (2009.04.29. 19:11) Palágyi Ildikó Brigitta: Álom
  • Bikalakat: @Miamano: nem tennéd meg, hogy elolvasod az enyémet is? Érdekelne, hogy van-e véleményed! Köszi (C... (2009.04.27. 11:24) Almássy Bettina: Hiába
  • Utolsó 20

Friss topikok

Lőrincz Zsuzsa: Hóember

2009.04.14. 11:22 litera

A TEHETSÉGKUTATÓ PÁLYÁZATRA BEÉRKEZETT PÁLYAMŰ

1. jelenet

6-os villamos

Natália kezében egy tescos zacskóban a csemgeuborkás üveg. Erika távolról figyeli, egyre közelebb megy, Natália arcát fürkészi.

Erika Vivien?
Natália Nem.

Villamos megáll, nem száll föl senki.

Erika Eleonóra?
Natália Nem.
Erika Bocsánat.
Nikoletta.
Natália Nem.
Erika Evelyn!
Natália Hagyjon békén, kérem!
Erika Az az, igaz? Eltaláltam?
Natália Mit?
Erika Evelyn!
Natália Nem Evelyn, hagyjon békén!
Erika magában. Bassza meg, meg mertem volna esküdni.
Nem akarom zaklatni, de...
Natália Akkor ne zaklasson!
Erika De muszáj!
Natália Muszáj?
Erika Ismerem magát!
Natália Engem?
Erika Persze. Maga nem? Nem vagyok ismerős?
Natália Nem ismerős.
Erika Nézzen csak meg jobban, nézzen rám! Higgye el, én ismerem magát.
Natália Hagyjon kérem.
Erika Egész nap követtem. Beszélnünk kell. Nagyon fontos.
Natália Majd máskor.
Erika A kezében az a pisis üveg, igaz?
Natália Mi köze hozzá?
Erika Orvosnál volt, vitte a pisijét. Leadta. Jövő héten eredmény. Valami baja van?
Natália Hagyja abba.
Erika Nem lehet! Magával álmodtam!
Natália Mit csinált?

Erika sírni kezd.

Natália Most mi baja?
Erika zokog. Annyira sajnálom, sajnálom.
Natália Én is sajnálom. Leszállok.
Erika Nem mehet el csak így!
Natália Dehogynem.
Erika Nem vagyok őrült!
Natália Látom.

Villamos megáll. Natália leszáll. Erika egy másik ajtóhoz rohan, ő is leszáll. Natália nem veszi észre, a villamos után néz.

2. jelenet

Klauzál tér, kutyafuttató

Natália ül egy padon. Szilvia jön.

Szilvia Jó napot.
Natália Jó napot.
Szilvia Leülhetek?
Natália Ide? Körülnéz, egy csomó üres pad van a téren. 
Le.
Szilvia Unokával?
Natália Még egy őrült.
Szilvia Jaj, bocsánat, persze ez kutyás hely tudom, nem a kutyájára gondoltam, hogy az unokája, hanem, hogy rendes unokája a játszótéren játszik, maga meg itt ül.
Natália Rendes unokám?
Szilvia Igen. Miért, ez abszurd?
Natália Az. Nem hagynám az unokámat a játszótéren egyedül.
Szilvia Nem?
Natália Nem.
Szilvia Van unokája?
Natália Nincs.
Szilvia Nincs unokája? Pedig olyan mamás. Vihog.
Natália Be van rúgva?
Szilvia megsértődve. Nem iszom! Gyerekeim vannak.
Natália Attól még ihat.
Szilvia De én nem iszom!
Natália Jól van, ne sértődjön meg. Csak olyan furcsán viselkedett. Nem ismerem. Natália.
Szilvia Szilvia. Furcsán viselkedek?
Natália Kicsit.
Szilvia Szóval nincs unokája?
Natália Nincs. Egy macskám van.
Szilvia Meg a kutyája.
Natália Nincs férjem, gyerekem, unokám, kutyám csak egy macskám van : Bastet.
Szilvia Értem. Milyen hülye név, Bastet. Vihog. Mit jelent?
Natália A termékenység istennőjét hívták így az ókori Egyiptomban.
Szilvia Tényleg? S termékeny?
Natália Nem. Vak.
Szilvia Sajnálom. Ő az, ott?
Natália Ő.
Szilvia Hogy nem tépik szét a kutyák?
Natália Félnek tőle. Már ismerik.
Szilvia Miért nem hagyná az unokáját a játszótéren?
Natália Nincs unokám.
Szilvia De ha lenne.
Natália De nincs.
Szilvia De azt mondta, hogy nem hagyná az unokáját a játszótéren.
Natália Egyedül. Nem hagynám.
Szilvia Miért?
Natália Mert valami baja esne, például ellopnák.
Szilvia Ellopnák?
Natália El. Hallottunk már ilyent. Vagy lelőnék. Vagy mit tudom én.
Szilvia Milyen morbid. Mindjárt jövök.
Natália Nem muszáj.

Szilvia elmegy, egy perc múlva visszajön.

Szilvia Miért mondta az előbb, hogy nem muszáj?
Natália Mi van?
Szilvia Mondtam, hogy mindjárt jövök, és azt mondta erre, hogy nem muszáj. Hallottam. Zavarom?
Natália Kicsit.
Szilvia De, nem csinál semmit, csak itt ül, én meg beszélgetnék.
Natália Nem szeretek beszélgetni.
Szilvia Értem, nyilván azért él egyedül.
Natália Nem, de mindegy.

Csend

Szilvia Mennyi idős?
Natália 76.
Szilvia Nem maga, a macska.
Natália Tizenhárom.
Szilvia Bocsánat.

Szilvia ismét elrohan.

3. jelenet

Megjön Erika, leül egy padra. Natáliát figyeli. Szemei kisírva. Natália nem veszi észre. Szilvia visszajön.

Szilvia Jó itt ilyenkor. Kevesen vannak. Mindenki nyaral...
Natália Maga hová rohangál?
Szilvia A gyerekeim a játszótéren vannak.
Natália Kivel?
Szilvia Velem.
Natália Mennyi idősek?
Szilvia Tizenhárom, és tizennégy. Pont mint Bastet. Egyszerre szültünk. Vihog.
Natália Nem fél, hogy bajuk esik?
Szilvia Nagyok már. Mi bajuk eshetne?
Natália Miért nem ül ott velük?
Szilvia Utálom a játszótereket.
Natália Pedig ott a sok kismama, beszélgethetne.
Szilvia Mindig ugyanarról beszélnek, ki mennyit fejt, milyent kakilt a baba, hány foga van már, megy, sőt rohan, szaval, számol, ír, zseni!
Úgy bámul az a lány!
Natália Ki?
Szilvia Ott a padon ül egy lány, és nagyon bámul. Mindig kinéznek a leszbik, már kezdem azt hinni, tudnak valamit.
Natália Jézusom!
Szilvia Mi a baj? Ismeri?
Natália Nem.
Szilvia Akkor?
Natália Velem álmodott!
Szilvia Akkor mégis ismeri.
Natália Egy őrült, rám cuppant a hatoson, hogy velem álmodott, alig tudtam lerázni.
Szilvia Akarja, hogy beszéljek vele? Én bírom az őrülteket.
Natália Biztos jót csevegnének, de engem hagyjanak ki belőle.

Szilvia odamegy Erikához.

Szivia Szia.
Erika Szia. Mit mondott rólam?
Szilvia Kicsoda?
Erika Ne játszd a hülyét! Az a Nadina, vagy Nikoletta, vagy hogy hívják.
Szilvia Ja, Natália? Nem mondott semmit.
Erika Ez az Natália! Tudtam, hogy valami hülye neve van! Ugye azt mondta, őrült vagyok?
Szilvia Hát igen, nekem meg azt mondta, részeg vagyok. Nem kell mellre szívni.
Erika De én nem vagyok őrült!
Szilvia Én se vagyok részeg!
Erika Az utóbbi két hétben háromszor öltem meg ezt a nőt.
Szilvia Annyira nem látszik rajta.
Erika Ne poénkodj, ez komoly. Félek.
Szilvia Megölted, mégis él, és te félsz. Nem hallod, milyen hülyén hangzik?
Erika De igen. Bocs. Figyelj, én álmomban meg szoktam ölni embereket. Ez már rég így megy, meg is szoktam kicsit, már amennyire lehet, érted. Az elején mindig paráztam, hogy meglátom az utcán, akit megöltem, vagy a hírekben, érted? Vagy mittudom én az újságban látom, hogy írható cd-vel szeleteltek fel, egy ötvenes nőt az Operában, és mellette a fotóm, mint gyilkos, érted? Ez iszonyú szar.
Szilvia Elég szarul hangzik.
Erika Ezt a nőt, pedig megöltem brutálisan háromszor, s akkor egyszer csak meglátom az úton, majdnem beszartam. Egész nap követtem. Láttam, hogy orvosnál volt, pisit vitt a laborba, de nem mertem megszólítani, csak a villamoson, és nem akar beszélni velem. Nem tudom, mit csináljak.
Szilvia Szerintem örülj, hogy ilyen jól bírja az öreglány, mégis mit akarsz csinálni?
Erika Biztos vagyok benne, hogy valami dolgom van vele, érted? Lehet, hogy beteg és miattam van, érted? Figyelmeztetnem kell, vagy ilyesmi.
Szilvia Bocs, megnézem a gyerekeket.

Szilvia elrohan.

4. jelenet

Natália ül a padon, időnként lopva Erikára néz.

Berobog Kriszta, egy óriási kutyával. Köszön Natáliának, továbbmegy.

Kriszta Szia. Leülhetek?
Erika Miért pont ide?
Kriszta Innen a legjobb a kilátás.
Erika Jó. Szia. Ismered Natáliát?
Kriszta Kit?
Erika Natáliát, akinek az előbb köszöntél.
Kriszta Nem, csak tudom, hogy mindig itt van a hülye macskájával. Miért?
Erika Beszélnem kell vele. Valamit ki kell találnom.
Kriszta Miért kell beszélned vele?
Erika Ez hosszú. Megöltem éjszaka, és most muszáj beszélnem vele, hogy ezt helyrerakjuk. Utolsó esélyem, hogy végre megoldódjon ez a dolog.
Kriszta Milyen dolog?
Erika Hát ez az éjszakai gyilkolászás. Mert minden éjjel megölök valakit, álmomban. Nagyon fárasztó. De mindig ismeretlenek, most megláttam őt, és most kideríthetném, hogy honnan ez az egész, erre cseszik rám a vénlány. Nem beszél velem. Azt hiszi, őrült vagyok.
Kriszta És nem?
Erika Van egy csomó üres pad a téren!
Kriszta Bocs, csak vicceltem.
Erika Jó vicc.
Kriszta Komolyan. Képzeld el, én egy időben, minden éjszaka lefeküdtem valakivel álmomban.
Erika Hát azért az nem ugyanaz, mint megölni valakit.
Kriszta De olyanokkal, hogy az elképesztő!
Voltak ismeretlen figurák is, de főleg ismerős! Az egész Főiskolát végigkúrtam! A Színművészetit! Iszonyú volt. Volt egy tanárom, idős is meg utáltam is, de olyan fantasztikusat szeretkeztünk álmomban, hogy akkor mindent megbocsátottam neki. El kezdtem érteni a faszit, hogy mit miért csinál, csak mert láttam, hogy csillog a szeme orgazmus közben. Abban az egész élete benne volt. Érted, pedig csak álom volt.
Erika Bár én is csak szeretkeznék!
Kriszta Szerintem ez ugyanaz, amit te csinálsz, csak kicsit agresszívabb. Nem?
Erika Kicsit? S akkor velem van a baj, hogy nem értem?
Kriszta Aha. Ha megérted elmúlik, szerintem.
Odamenjek hozzá?
Erika Megtennéd?
Kriszta Aha. Mit mondjak?
Erika Hát nem tudom, de el kéne, hitesd vele, hogy nem vagyok őrült.
Kriszta Nem lesz könnyű, de megpróbálom.
Erika Ne! Várj.
Kriszta Mi a baj?
Erika Még kell, gondolkozzak.
Kriszta Min?
Erika Hogy mit mondj. Te mindig élvezted?
Kriszta Mit?
Erika A szexet.
Kriszta Hát, hogy mindig...de most nem értem, hogy jön ez ide...
Erika Álmodban.
Kriszta Ja, álmomban. Ott nagyon! Olyan brutálisakat élveztem, hogy másnap, mindig kirúgtam az aktuális barátomat. Egyszerűen nem bírtam rájuk nézni... Senkit nem bírtam, elviselni magam mellett, csak az Apámat. Ő nagyon jó fej.
Erika Az apád, hogy jön ide?
Kriszta Hát ő is férfi.
Erika S akkor most az apádat keresed a férfiakban?
Kriszta Dehogyis. Csak megnyugtatott, a tudat, hogy vannak normálisak is, csak ki kell várni. Érted, hogy nem genetikailag hülye minden pasi, mert már hajlottam arra. De már túl vagyok rajta, most már szerelmes vagyok. Igaz csak plátói, és nem álmodok baromságokat már jó ideje.
Erika S nem sajnálod?
Kriszta Hogy nem álmodok? Azt nem. Lehet, hogy viccesen hangzik, de nagyon durva volt, már kezdtem megijedni.
Erika Én ezt a nőt egyszer a Moszkva téri hentesüzletben, a hűtőszobában, egy marha mellé akasztottam, és kilőttem a szívét, de úgy, hogy a szíve kirepült és egyenesen a hatos villamosig repült, ami akkor indult, és a vezetőnek, aki épp ásított, a szájába repült. Ő megfulladt, és a villamos elütött abban a pillanatban egy csomó embert. Az egy tömegkatasztrófa volt.
Kriszta Kemény. A nő mit csinált? Miért ölted meg?
Erika Nem mindig tudom pontosan, hogy miért ölök. Ő idegesített, nagyon. Ült ott nagy bölcsen a padon, és okoskodott, a fény utcai piacon. Ott kaptam el, s onnan hurcoltam be a boltba.
Kriszta És másodszor?
Erika Másodszor, a Mammutban találkoztunk, és amikor meglátott, elkezdett ordítozni: gyilkos, gyilkos fogják meg! Megijedtem, és mondtam, hogy hallgasson, nem bántom, s hogy az csak egy álom volt, de nem hagyta abba. Nagyon felhúzott. Akkor elkezdtem futni utána, fel egész a harmadikra, ott elkaptam, a játéktermeknél, a kettes épületben, és a nyakát lőttem, de olyan gyorsan, és precízen, hogy a feje legurult, be a tekegolyók közé, egy kislány épp dobni készült, és az ő fejét vette fel. Sikított, s akkor megébredtem.
Kriszta Ott én is jártam, a szökőkútban szeretkeztem az osztálytársaimmal, s az emeleteken mindenhol emberek voltak, és néztek. Nagy fény volt, nappali fény, minden és mindenki látszott. Senki nem kacagott, és nem szólt egy szót sem. Komolyan néztek, mint egy irodalmi műsort. Arra emlékszem, hogy ki volt írva, hogy fotózni tilos. Nem is fotózott senki. Nagyon koncentráltak voltunk, csak egymással törődtünk, végtelen érzékenységgel fantasztikus volt. A végén felnéztem, és láttam, hogy amikor mentek ki az emberek az épületből, előtte mindenki levetkőzött. Otthagyták a ruháikat egy óriási kupacban, és mentek ki teljesen meztelenül az utcára. Másnap bementem órára, megláttam ezeket, és sarkon fordultam, egy hétig nem tudtam arrafele menni. Majdnem kirúgtak.

5. jelenet

Megjön Szilvia.

Szilvia Átadtam a gyerekeket.
Natália Kinek?
Szilvia Az apjuknak. Ott lesznek hétvégén.
Azt mondta az a lány, Erikának hívják, hogy magát megölte álmában.
Natália Mondtam, hogy őrült.
Szilvia Igen. Nekem is úgy tűnt. Most kivel beszélget?
Natália Nem ismerem a lányt, de láttam itt már párszor, az se fix. Mindig más kutyával jön, kölcsönkéri őket szerintem, mindig ugyanarra a padra ül, és nyújtogatja a nyakát, szerelmes a hétvégi Hóemberbe.
Szilvia Milyen hóember?
Natália Az éjjeliőr, egy negyvenes figura, aki hétvégén van itt, ő zárja a játszóteret.
Szilvia Miért hóember?
Natália Meglátja. Mindjárt jön.
Maga mindig ilyen izgága?
Szilvia Nem, nem csak a fogyókúra.
Natália Fogyózik? Nem látszik.
Szilvia Hogy érti? Már, vagy még?
Natália Még nem látszik.
Szilvia Milyen kedves.
Natália Bocsánat, nem láttam, honnan indult.
Szilvia Ilyenkor feszült vagyok.
Natália Ismerem. A barátnőm is csinálta.
Szilvia És?
Natália Meghalt. Egy karácsonyfatűzben.
Szilvia A fogyókúra miatt?
Natália Nem, szerelem.
Tavaly januárban. Hazament tőlem, akkor döntötte el végleg, hogy velem marad, elköltözik a fatökű férjétől, rágyújtott és elaludt. Ezt mondják legalábbis. Mentő, kórház, még két napig élt, de csak egyszer tért magához, akkor azt mondta, érti már, hogy a döntése miatt volt az egész. Hogy kiengedte magából azt a rengeteg nagy visszafojtott, elnyomott szerelmet, és elégett belé.
Szilvia Ez szép.
Natália Lófaszt. A cigaretta miatt volt. Különben is, mennyit harcoltam a szerelmünkért, s eredményként egy szaros panel-karácsonyfatüzet kapni, és a vádat, hogy a szerelmünk egy aljas gyilkos volt csak...

Natália rágyújt.

Szilvia Értem.
Natália Dehogy érti! Gyerekei vannak! Nem értheti.
Szilvia De értem, mert egyedül nevelem őket, az apjuk egy virágos tavaszi reggelen összepakolt, és elment. Egy hónap múlva jelentkezett először, hogy megnézné a gyerekeket...
Natália Miért ment el?
Szilvia Hogy mit mondott, vagy hogy igazából?
Natália Is-is.
Szilvia Azt mondta, hogy kiürült a kapcsolatunk, hogy rossz hatással vagyunk egymásra, hogy elmúlt a szerelem.
Natália És igazából?
Szilvia Elment lecsekkolni, hogy impotens, vagy csak velem nem működik. Ha kiderült volna, hogy impotens, biztos velem marad, de rájött, hogy nem, ezért gyorsan összepakolt és elhúzott.
Natália Maga fiatal, izgő -mozgó nő, talál valakit, ha akar.
Szilvia Most gombadiétán vagyok már két hete, a rossz gombáimat irtom, csak most tele vagyok kinyuffadt gombákkal, az a szar, tiszta hullamérgezés! Azt mondják, még egy hét max. s akkor elmúlik...
Férfi nem kell már nekem, az rosszabb, mint a candida!
Natália Hanem, nő kell?
Szilvia Nem. Nő se kell.
Natália Kis határozott.
Szilvia Úgy szar minden, ahogy van, s ha ketten vagyunk duplán szar.
Natália Vagy csak fele annyira szar.
Szilvia Ez még nem jutott eszembe.
Natália De nem könnyű ketten, az igaz.
Szilvia Én úgy lángoltam, amikor megismertem a férjem, aztán jött az egyik gyerek a másik után, csak lapátoltam magam az egyik a szülés utáni depresszióból, a másikba, mire lejárt, nézem a férjem, ül nagy hájasan a tévé előtt vedeli a sört, a legszarabbat , olyant amilyent azelőtt sosem ivott meg, és akkor röhögőgörcsöt kaptam. Nézett rám, nagy bambán, és kérdezte, hogy mi bajom.
Natália Sírógörcsöt, nem?
Szilvia Nem, nem. Röhögtem, úgy hogy a könnyeim folytak. Azelőtt évekig bőgtem, azon már nem lepődött meg, nem is kérdezte meg évek óta, hogy miért sírok, vagy csak nem hallottam, nem tudom, de akkor nagyon jót kacagtam.
Natália És mit felelt, mi baja?
Szilvia Akkor mondtam, hogy a picsába lehet ilyen szar sört inni? Ő meg azt mondta, hogy évek óta ezt issza, megbolondultam, menjek orvoshoz.
Mondtam, neki, már késő eddig kellett volna, most már menthetetlenül meggyógyultam.
Natália És?
Szilvia Akkor ettől, ő is jól helyrejött, mert többet nem nagyon ücsörgött otthon, le is fogyott, kezdett jó pasi lenni, már szinte kívántam is, de akkor összepakolt és elment. Szóval az időzítésekkel volt a baj. Van még egy cigije?
Natália Cigid. Van.
Szilvia Cigid. Köszi. Nincs mivel megigyuk.
Natália Mit, a cigit?
Szilvia Nem, a pertut.
Natália Nem baj, elszívjuk.
Szilvia Elszívjuk a pertut, ez jó! A karácsonyfatűzes-cigis eset után, nem jött, hogy elhagyja?
Natália A cigit?
Szilvia Igen.
Natália Kacag. Akkor gyújtottam rá, életemben először! Azóta szívom. Nem volt könnyű, de most már rászoktam. Már jól megy.
Na, jön a Hóember, figyelj!

Bejön Laci, hófehér kabátba, kezében egy seprű..

6. jelenet

Natália Most nézd a csajt.

Kriszta felugrik a padról, és mered Laci után.

Szilvia Az igen! Szerelem.
Natália Lófaszt. Rögeszme.
Szilvia Hogyhogy?
Natália A szerelem egy rögeszme. Csak kitaláljuk, és ragaszkodunk hozzá, amíg akarunk. Amikor már nem akarunk, akkor azt mondjuk, hogy elmúlt, bocs, kiürültem. Hazugság az egész! Hülye mankó!
Szilvia Maga kegyetlen. Az előbb még azt mondta, hogy ketten könnyebb!
Natália De attól az még nem szerelem. Utálom ezt a szót.
Szilvia Értem, csak a szóval van bajod.
Natália 45 évig voltam anyakönyvvezető. Tudom mi az a szó.
Laci Jó estét kívánok.
Szilvia Jó estét.
Natália Jó estét.
Laci Nem látták itt a portást?
Natália Hát maga az, nem?
Laci Igen, én most kilenctől lennék, de zárva a kisház, és nem tudom, hol a kollégám. Nem tudom kinyitni.

Kriszta odajön. Erika is jön lassan utána.

Kriszta Jó estét, valami baj van?
Laci Nem, semmi, csak kérdeztem, hogy nem látták-e a délutáni portást?
Kriszta Nem láttam. Te vagy az esti portás?
Laci Igen.
Kriszta De miért csak hétvégén vagy?
Laci Mert hét közben tanítok.
Kriszta Jaj, de jó! Tanítóbácsi?
Laci Nem. Angolt tanítok.
Kriszta Hol?
Laci A Lauderben.
Kriszta Zsidó vagy?
Laci Nem.
Kriszta Kár. Ő Erika.
Laci Szia. Laci vagyok.
Kriszta Kriszta.
Szilvia Szilvia.
Natália Natália.
Laci Miért mondtad, hogy kár?
Kriszta Nem is tudom, úgy passzolna hozzád.
Laci Mi?
Szilvia Hát biztos a Lauder, meg a Klauzál miatt. Vihog.
Kriszta Nem, csak álmomban egyszer...hagyjuk. nem érdekes.
Laci Megyek, körülnézek a téren.
Kriszta Mehetek én is?
Laci Nem.

Elmegy.

Kriszta Erika! Gyere ide.
Natália Megőrült? Én megyek.
Kriszta Ne csinálja, nem gáz, csak beszélni akar, nem bántja ne féljen.
Szilvia Ülj le.
Erika Én tényleg nem bántom, csak szeretnék egy kicsit beszélgetni.
Natália Menjen analízisre.
Erika Már voltam.
Kriszta Tényleg? És mit mondtak?
Erika Azzal a faszival nagyobb bajok vannak szerintem, mint velem.
Szilvia Hát nem csak egy faszi van a városban szerintem, akihez menni lehet.
Erika De én nem fogom végig próbálni az összest, amíg egy normálisra akadok, addig már menthetetlen leszek. Majd én megoldom.
Kriszta Szerintem is, nincs veled semmi baj.
Erika Az a baj, hogy nagy komolyan magyarázok egy vadidegen faszinak, akinek az arcizma sem rándul, csak hallgat, és néha azt mondja: És? Hát ettől idegbajt lehet kapni. Félóra után menthetetlen skizofrénnek éreztem magam.
Natália Na mondja, akkor essünk túl rajta.
Erika Hát...ne haragudjatok, nem ülnétek át?
Szilvia De, de, majd jövünk, ha hajba kaptok. Vihog.
Kriszta Kár, úgy hallgattam volna.

Átülnek a másik padra.

7. jelenet

Szilvia Bele vagy zúgva a Hóemberbe?
Kriszta Kibe?
Szilvia Hát ebbe a tanítóba, Laciba.
Kriszta Miért Hóember?
Szilvia Natália hívja így.
Kriszta Miért?
Szilvia Nem tudom, lehet a fehér kabát miatt csak, de szerintem is olyan hóemberes.
Kriszta A vénlány mondta, hogy bele vagyok zúgva?
Szilvia Mondta, de amúgy is látszik, nem fogtad vissza magad.
Kriszta Tényleg, látszik? S a vénlány honnan tudja?
Szilvia Natália. Azt mondta, mindig akkor jössz, amikor ő, és lesed.
Kriszta Baszki, akkor ő miért nem veszi észre?
Szilvia Laci?
Kriszta Igen. Tiszta hülyét csinálok magamból, és rám se néz. Ez velem még nem fordult elő, általános iskola óta. De édes, nem?
Szilvia Semmi extrát nem láttam rajta.
Kriszta Nincs is extra, azért tetszik, az alapfelszereltsége tetszik.
Neked hol a kutyád?
Szilvia Nincs kutyám.
Kriszta Akkor mit csinálsz itt?
Szilvia Csak hoztam a fiaimat, átadni az apjuknak, ott lesznek hétvégén. Aztán itt ragadtam.

8. jelenet

Másik pad. Natália és Erika. Erika zokog.

Erika A harmadik, az olyan volt, hogy valami hülye helyen voltunk, iszonyú meleg volt, meg tengerpart, olyan egzotikus hely volt, gyönyörű madarak köröztek az égen, tiszta egyedül voltam a parton, és napoztam, valami zúgást hallottam felnéztem az égre és láttam, hogy egy repülő. Napoztam tovább, de azért figyeltem a repülőt, olyan gyanúsan közeledett. Egyre jobban közeledett, és meg voltam ijedve, kiabáltam, hogy kényszerleszállás, meg segítség, ilyeneket, a repülő meg leszállt a vízre, egész közel a parthoz, és kiszálltál belőle te. Kacagtál hangosan, hogy zenget az óceán, és jöttél felém a vízen. Mikor közel értél, akkor mondtad, hogy vannak dolgok, amik elől nem lehet elbújni.
Mondtam, hogy én nem akarok elbújni, én nem vagyok bűnös, erre még hangosabban kacagtál, és azt mondtad, hogy na kislány, most hol a stukker, én remegő kezekkel simítottam végig magamon, mert tényleg egy szál tanga volt rajtam, pisztoly sehol. Akkor már nem sütött a nap, valahogy felhős lett, meg denevérek röpködtek felettünk, és akkor oda értél hozzám, és nyújtottad a pisztolyt, és a pofámba röhögtél, közelről. Mondtad, hogy téged már úgysem lehet megölni, én elkezdtem lőni, te megfordultál és mentél vissza a vízen, elmentél a repülő mellett is, és mentél egyre beljebb. Én folyamatosan lőttem, de te kacagtál és mentél be a habokba, aztán már nem láttalak.
Natália Gyönyörű!
Erika zokog. Mi gyönyörű? Nem, nem az.
Natália Hagyd abba semmi baj nincs.
Erika De biztos valamit csinálnom kéne.
Natália Szerintem is, például kezdjél el sportolni, vagy iratkozzál be egy nyelvtanfolyamra.
Erika Hol az összefüggés?
Natália Azt te jobban kéne, tudjad. Sok a fölösleges energiád. Le kéne vezetni.
Erika Nyelvtanfolyamon?
Natália Persze sok ismerős, új arc, kicsit feldobná az ébren töltött idődet, és nem kellene álmodban, nyugdíjasok után rohangáljál.
Erika Ez a pisivizsgálat biztosan nem komoly?
Natália Á, dehogyis. Semmi bajom. Jövő héten megyek Brazíliába.
Erika Elmész? Brazíliába?
Natália El. Most döntöttem el.
Erika Miattam?
Natália Kacag. Dehogy miattad. Kaptam egy levelet, egy pártól, akiket én adtam össze régen, most aranylakodalmuk van, és meghívtak magukhoz. Elmegyek, biztos, csak Bastet...
Erika Milyen Bastet?
Natália A macskám. Öreg nagyon, meg vak is, nem tudom, kire hagyhatnám. Sosem volt nélkülem egy napig sem.
Erika Én vigyázok rá!
Natália Na ne!
Erika Na látod, hogy mégsem bízol bennem.
Natália Az más, hogy elhiszem, hogy nem akarsz megölni, és más, hogy rád hagyjam Bastetet. Semmi összefüggés.

Szilvia jön.

Szilvia Bocs, nincs még egy cigid? Az a helyzet, hogy leszoktam, csak most úgy megkívántam, majd holnap veszek, visszaadom.
Natália Tessék.

9. jelenet

Szilvia meggyújtja a cigarettát.

Szilvia Na jól vagytok?
Erika Jól.
Natália Elment a kislány?
Szilvia Elment a Hóembere után.
Erika Még nem végeztünk.
Natália Nem?
Szilvia Bocs, akkor elmegyek.

Szilvia visszamegy a másik padra.

Natália Mi van még?
Erika Nem tudom.
Natália Szerintem, megbeszéltük. Következőkor, ha meg akarsz ölni, védekezni fogok. Megígérem.
Erika Ez nem ilyen egyszerű. Én nagyon kemény vagyok.
Natália Álmodban. Lehet, csak gyűjtened kéne egy új gépre.
Erika Milyen gépre?
Natália Hát fényképezőgépre. Azt mondtad, ellopták, nem? Lehet az a bajod.
Erika De azelőtt is már...

Jön Kriszta, megáll Erikáéknál. Szilvia is visszajön.

Kriszta Beszéltem vele!
Erika És?
Kriszta Mit és? Úgy csinálsz mint a terapeutád!
Erika Mit beszéltetek?
Kriszta Kérdeztem, hogy miért kell bezárni a játszóteret, és hogy más játszóteret is bezárnak-e vagy csak ezt, mert ez a klauzál, mondta, hogy nem, meg kérdeztem, hogy miért portáskodik, mondta, hogy kell a pénz, és szereti éjszaka a játszóteret, mondtam, hogy nemá, hogy a Lauderben nem fizetnek eleget, mondta, hogy nembiza, csak azt hiszik az emberek, aztán kérdezte, hogy mit csinálok, mondtam, hogy színis vagyok és hogy a kutyám... baszki, a kutya!
Morzsa, Morzsa! Hol van? Nem láttátok? Morzsa!

Kriszta elrohan.

Natália Mondtam, hogy nem az övé, az ember nem felejti el a saját kutyáját.
Szilvia Dehogynem, én egyszer a saját gyerekem úgy ott felejtettem az iskolában, hogy a tanító nénik hozták haza, mert a telefont sem vettem fel.
Erika Ilyen nincs. Mi bajod volt?
Szilvia Depressziós voltam. Az egyik otthon volt, és valahogy azt hittem ketten vannak...Azután egy évig, minden nap, riasztót állítottam be arra az időpontra, amikor mennem kellett értük, pedig imádom a fiaimat.

Kriszta visszajön a kutyával.

Kriszta Hú, de megijedtem. A szomszédtól kértem kölcsön, vissza kell vinnem tízre.
Natália Na tessék. Mondtam.
Kriszta S ti megbeszéltetek mindent?

Egyszerre mondják.

Erika Nem.
Natália Igen.
Kriszta súgva. Jön Laci.

10. jelenet

Bejön Laci, kezében egy táska.

Laci Ezt valaki ott hagyta a játszótéren. Nem ismerős valakinek?
Natália Nem.
Szilvia Az enyém, köszönöm szépen. Ott felejtettem, a fiaim ott játszottak.
Laci Tudod, hogy mi van benne?
Szilvia Tudom. Az én táskám. Add már ide.
Laci Egyszer mondd el, hogy mi van benne.
Szilvia Egy pár alma, szendvics, ásványvíz, egy pakli kártya, gyógyszerek és valami ruhák.
Laci Valami ruhák?
Szilvia Igen. Turkáltam.
Laci Mit turkáltál?
Szilvia A ruhákat, amik benne vannak. Add már ide.
Laci Még valami van benne, amit nem említettél.
Szilvia Egy nő táskájában mindig vannak olyan dolgok, amiket nem említ, ha nem akar. Add vissza.
Laci Más nem nyúlt a táskájához?
Szilvia A fiaim, de nem hiszem, hogy beleraktak volna valamit, legfeljebb kivették a vizet, hogy igyanak.
Laci Hány évesek a fiai?
Szilvia Tizenhárom, és tizennégy.

Laci óvatosan elővesz a zsákból egy pisztolyt.

Kriszta síkit.

Szilvia Nem tudom mi az. Nem a miénk. Nem tudom, ki tette a táskába.
Erika Az enyém!
Natália Szerintem, ebbe most ne folyjon bele.
Kriszta Igazi?
Laci Igen, igazi.
Erika Biztos az enyém! Végem van.
Natália Mit csinálsz? Most ne menj el.
Laci Nem mehet el, hívtam a rendőrséget.
Erika A rendőrséget?
Laci Miért a mentőket kellett volna?
Szilvia Jól van, nyugodjanak meg. Tisztázódni fog. Semmi közünk ahhoz a pisztolyhoz. Ez szépen ki is fog derülni, vannak újlenyomatok, meg szériaszámok, meg mittudomén, életemben nem is láttam pisztolyt közelről.
Erika De nem érted? Az enyém, biztos az enyém! Azért van, hogy most akkor tényleg, hogy most akkor mi lesz...
Kriszta Nem lesz semmi. Ugye nem lesz semmi, Laci?
Laci Nem tudom mi lesz, majd a rendőrség megmondja, hogy mi lesz.
Natália Nekem menni kéne...
Laci Most nem mehet el senki.
Erika Látjátok? Fél! Tőlem fél! De én nem, én csak álmomban, tényleg.
Kriszta Szedd össze magad! Azt álmodsz, amit akarsz, és különben sem tied a táska!
Erika De pont pisztoly, érted? Én sokfélét álmodtam, konzervnyitóval, késsel, körömmel, cd-vel, volt akit halálra martam, meg ilyenek, de pisztollyal csak Natáliát öltem, őt mindig pisztollyal, ez nem lehet véletlen...
Laci Mit csinált?
Kriszta Jaj, nehogy komolyan vegye! Csak álmában! Nem jelent semmit!
Natália Nyugodj meg, itt vagyok én is, látod? Nem félek Ha meg akarnál ölni sem félnék.
Erika Sír. Mint a vízen. Pont mint a vízen. Pedig nem igaz, félne, ha másért nem akkor Bastet miatt...
Natália Jaj, Bastet! Bastet! Cccc. Bastet, gyere ide!

Megjelenik a macska.

Erika Sírva. Jaj, de csúnya.
Natália Te is csúnya leszel ennyi idős korodban! Most már elég! Tényleg fejezze be a bőgést! Mit sajnáltatja magát? Tényleg megőrült!
Erika Megőrülök, mert mindenki hazudik! Nem értek semmit! Maga is hazudik! Fél! Vallja be, hogy fél!
Natália mosolyog. Nem félek. Aki ölni akar, az nem jelenti be előre. Nem félek, látod, hogy nem félek, nyugodj meg. Nem fogsz megölni.
Erika De, meg fogom.

Erika kikapja Laci kezéből a pisztolyt, és Natáliára fogja.

Erika Na? Most sem fél? Nem fél? Elsüssem? Nagyon értek hozzá! Akarja? Na, most kacagjon!
Kriszta Erika! Mit csinálsz?
Erika Ne közelíts! Lövök!
Szilvia Ne! Kérlek szépen Erika! Én félek! Nagyon félek! Tedd le a pisztolyt.
Erika Nem lehet! Ez jel. Most kiderül.
Natália Nem jel, egy pisztoly, én is félni kezdek. Ezt akarod? Hogy féljek? Félek! Akkor most leteszed?
Laci Add ide nekem szépen! Megvárjuk a rendőrséget, aztán tisztázzuk.
Kriszta Erika, én nagyon félek, könyörgök, ne csináld, ez nem megoldás. Nem lehet ilyen komolyan venni. Az csak álom, látod, nekem is elmúlt.
Erika Mert beleszerettél Hóemberbe, csak azért! Most már nincs szükséged az álomkefélésekre! Most itt van neked a ő, most vele akarsz a szökőkútban...
Kriszta Fejezd be! Ez nem így működik!
Laci Hóember?
Erika Elsütöm és kész. Megoldódik. Igenis. Akkor vége lesz.
Szilvia Neked lesz véged, mi csak meghalunk, de neked véged lesz.
Erika Te részeges vagy, megmondta Natália. Hallgass!
Natália Nem azt mondtam.
Kriszta Istenem, miért nem jönnek már?
Laci Mindjárt, mindjárt...
Erika Lacihoz. Ne mozdulj, mert lövök!
Natália Ha lőni, akar, ne a Hóembert lője, hanem engem, velem van baja.
Laci Hóember?
Kriszta Sír. Igen, maga a hóember, de már úgyis mindegy, legalább most már tudja!
Natália Csak arra kérlek, ha mégis, akkor Bastetet is, légyszíves...

Erika lő. Játék pisztoly hangja, kisgolyó repül ki belőle. Erika elájul.

Szirénahang.

11. jelenet

Laci Én elmondom nekik, valahogy ébresszétek fel.

Laci elmegy. Kriszta és Natália Erikát ébresztgetik.

Szilvia telefonál.

Szilvia Szia, tettél a táskámba egy játék pisztolyt? Nem? Add az öcsédet! Szia, milyen pisztoly van a táskámban? Játék, tudom. Honnan? Aha, nyári farsang, hogy képzeled, hogy nem szólsz róla? Nem ordítok! Játék! Tudom, hogy játék! Bocs. Jó éjszakát.

Laci visszajön.

Laci Elmentek.
Kriszta Magához tért.
Erika Mi történt?
Kriszta Akkor most mi lesz?
Erika Mi bajotok van?
Szilvia Baszki, nem emlékszel?
Erika Mire?
Natália Semmi, semmi. Nem történt semmi.
Kriszta Csináltál egy kis performanszot, hogy majdnem beszartunk, de már túl vagyunk rajta.
Laci Máskor is ájultál már el?
Erika Igen, gyakran. Most mit meredtek rám, elájultam, s kész. Már jól vagyok.
Laci Körülnézek a téren. Ha gáz van, hívjanak.

Névjegykártyát vesz elő, és sután nyújtja Krisztának. Az még sutábban veszi el. Laci elmegy.

Natália Én megyek.
Erika Holnap megyünk az eredményért?
Natália Nem megyünk orvoshoz, az már semmin nem változtat. Brazíliába megyünk. Bastettel.
Erika Elkísérlek.
Natália Na nem. Befejeztük a kísérgetést. Jó éjszakát.

Natália elmegy.

Erika Francba! Sziasztok.

Elindul lopakodva Natália után.

Kriszta Erika! Hová mész?
Erika Megnézem, hol lakik.
Kriszta Szerintem ez nem jó ötlet.
Erika Nem baj.

Erika elmegy.

Kriszta Baszki, ez tényleg flúgos!
Szilvia Szerinted, csinál valami hülyeséget?
Kriszta Nem hiszem. Azért megnézzük?
Szilvia Menjünk. De a Hóember?
Kriszta Reggel hatig itt van, különben is megvan a száma.

Kimennek Erika után.

Vége.

Szólj hozzá!

Címkék: zsuzsa 2009 lőrincz

A bejegyzés trackback címe:

https://literastafeta.blog.hu/api/trackback/id/tr471063994

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása