HTML

Magyar Staféta

Kortárs magyar írók és friss tehetségek drámai váltója. Litera-projekt.

SZERZŐK

SZEREPLŐK

Laci

Hunger Natália

Erika

Szilvia

Kriszta

NAPTÁR

PARTNEREK

TÁMOGATÓK

IMPRESSZUM

Szakmai moderátor és pályázati koordinátor: Nagy Gabriella - litera Munkatárs: Szekeres Dóra - litera Kapcsolat:

Címkék

2009 (107) 2009. (1) ági (1) ágnes (1) almássy bettina (1) andrás (1) aranka (1) bager gusztav (1) bakos (1) balogh virág katalin (1) bányai (1) beáta (1) becsey (1) benkovics (1) bósa (1) both (1) brunner tamás (1) brunovszky adél (1) carpenter (1) csáki milán (1) csikós (1) czimmermann (1) deáki tímea brigitta (1) diána (1) erdős virág (3) faragó (1) fehér kornél (1) fekete györgy (2) fekete péter (1) forgách andrás (3) gábor (2) garaczi lászló (3) gárdon ágnes (1) gyula (1) harmath (1) harsányi anna (1) háy jános (3) horvát zsolt (1) imre (2) ivády (1) ivády gábor (1) j. (1) j.n. (1) j. bodnár (1) jánosi andrás (1) jónás andrás (1) józsef (1) judit (1) kalotai (1) kárpáti péter (2) katalin (1) kávai (1) kókai jános (1) kölüs (1) kozsár (1) krasznay piros (1) krisztián (1) lach tibor (1) lajos (1) légrádi györgy attila (1) lőrincz (1) lőrincz zsolt (1) maczkó zoltán (1) magyar (1) magyary ágnes (1) marek (1) mátyás tímea (1) mihály emese (1) m kriszta (1) nagy (1) noémi (1) o. katinka sára (1) ordas ferenc (1) palágyi ildikó brigitta (1) pálfy (1) pass andrea (1) pongrácz huba (1) r.mezőny (1) rab istván (1) s. (1) safranku ágnes (1) sándor (1) sárközi richárd (1) sarlós (1) simon (1) simon adrienn (1) sípos (1) slendri jános (2) somogyi lászló (1) soós edit (1) spiegl máté (1) stafétáról (1) szabó erzsébet (1) szafián zsuzsanna (1) szász fülöp györgy (1) szavazás (1) szilvia (2) szűcs gabriella (1) sz nagy krisztina (1) t. (1) takaró (1) tallér edina (1) tamás (1) tasnádi istván (3) tímea (1) tóth (1) vámos mónika (1) váradi gerda (1) zoch (1) zoltán (1) zsófi (1) zsuzsa (2) zsuzsanna (1) Címkefelhő

Utolsó kommentek

  • irka1960b: ilyen borzalmat még életemben nem olvastam !!!! De nem is szeretnék. (2009.05.13. 18:00) Almássy Bettina: Hiába
  • Miamano: Kedves Bikalakat és Mindenki! El fogom olvasni, megigérem. Most még látogatni sem nagyon kívánok ... (2009.05.11. 12:58) Almássy Bettina: Hiába
  • Mirus: Ledöbbentem mind a színházi, mind a társadalmi a kliséken. Csodálkozom, hogy ezt itt így lehet. N... (2009.05.06. 23:43) Almássy Bettina: Hiába
  • Horváth Zalán: Hello, mikor állítják színpadra a darabot? És hol? Hol lehet szavazni? (2009.04.29. 19:11) Palágyi Ildikó Brigitta: Álom
  • Bikalakat: @Miamano: nem tennéd meg, hogy elolvasod az enyémet is? Érdekelne, hogy van-e véleményed! Köszi (C... (2009.04.27. 11:24) Almássy Bettina: Hiába
  • Utolsó 20

Friss topikok

S. József Imre: Parkolás

2009.04.10. 11:56 litera

A TEHETSÉGKUTATÓ PÁLYÁZATRA BEÉRKEZETT PÁLYAMŰ

1. jelenet

(Szilvia az áruház parkolójában köröz. Helyet keres. Végre meglát egyet, de hirtelen lefullad az autó. Próbálja indítani, de nem megy.)

Szilvia: Mi van ezzel? A kurva életbe! Már ez is! (Kiszáll a kocsiból. Körülnéz. Szerencsére éppen van egy szabad hely a közelben. Nem veszi észre, hogy az a mozgássérülteknek van fenntartva. Letekeri az ablakot, és azon átnyúlva kormányozza, és tolja a kocsit az üres hely felé Erőlködve, kínlódva. Egy férfi is parkolóhelyet keres. Megáll kissé távolabb, és figyeli a nő kínlódását.)
Laci: Hűha! Micsoda energia! Micsoda elszántság!
Szilvia: Most mit röhögsz? (A férjéhez beszél.) Biztosan röhögsz rajtam! Miért nem segítesz? Nem látod, hogy alig bírom? Miért kellett lelépned azzal a kis kurvával? (Végre betolja az autót az üres helyre.) Legalább nem leszek útban. Kapd be te mocsok! (Elégedetten körbenéz. Vajon látta-e valaki?) Remélem mással voltatok elfoglalva!

(Telefont vesz elő, és a szerelőt hívja.) Pisti maga az? Képzelje lerohadt ez a szar! Tudna segíteni? … Igen! Itt vagyok az áruház parkolójában… Hol? Hát a bejárat előtti sorban az első… Hogy? … Ja! Balról… Igen, igen. Jó! Addig bemegyek vásárolni. Oké! Köszike! (Leteszi a telefont.) Hülye! (Szilvia elviharzik egy bevásárlókocsival.)

2. jelenet

(Laci a távolból figyelte az eseményeket. Mozgássérült. Az ő helyére állt a nő. Két parkoló őr közeledik. A férfi kiszáll a kocsijából, és a nő kocsija felé igyekszik.)

Natália: Szóval, miért is vagy te itt tulajdonképpen?
Kriszta: Kirúgtak a vizsgán, mert nem vagyok elég természetes.
Natália: Természetes? Az meg mi a franc?
Kriszta: Szóval, hogy látszik rajtam, ha játszom.
Natália: És azt nem szabad?
Kriszta: Nem. Úgy kell tenni, mintha komoly lenne a szerep.
Natália: De hát akkor is komoly, ha játszik az ember. Nem?
Kriszta: Ez van. Most itt vagyok és kész. A munkanélküliben ez volt az egyetlen nekem való állás.
Natália: Hát itt nem sokat fogsz állni, kisanyám! Itt menni kell, meg dumálni.
Kriszta: Dumálni? Kivel?
Natália: Hát a kuncsaftokkal. Akiket össze kell boronálnunk a büntetéssel. Mert hát mi is érdekeltek vagyunk a termelésben. Ezt neked nem mondták?
Kriszta: Nem emlékszem.
Natália: Na akkor figyelj galambom! Minden büntetés után részesedés jár. Itt nem kell szívbajosnak lenni. Itt játszhatod a legvéresebb inkvizítort.
Kriszta: De én a Júliát, meg az orleáni szüzet…
Natália: Ha még az vagy, azt könnyen eljátszhatod.
Kriszta: Mit?
Natália: A szüzet.
Kriszta: Azt már eljátszottam.
Natália: Kártyán?
Kriszta: Langyos.
Natália: Nehogy azt mond, hogy meleg vagy! (Reménykedve.)
Kriszta: Mondom, hogy langyos.
Natália: Akkor legyél Dezdemóna! (Csalódottan.)
Kriszta: Az nem jó! Azt mondtad az előbb, hogy nekem kell fojtogatni. Ne engem fojtogassanak.
Natália: Akkor legyél Erzsébet!
Kriszta: De csak az első!
Natália: Egye kutya! Legyen tiéd az egész armada.
Kriszta: Inkább a harmada.
Natália: Minek a harmada?
Kriszta: Minek az armada? Csak a szójáték miatt. Bocs!
Natália: Mitől ilyen karikás a szemed?
Kriszta: Cset.
Natália: Festesz? (Tágra nyílt szemmel.)
Kriszta: Nem ecset! Cset. Tudod: számítógép, világháló, dumcsi.
Natália: És van értelme?
Kriszta: Azoknak, akikkel csetelek? Hát nem mindnek.
Natália: Akkor miért csinálod?
Kriszta: Mi mást tehetnék?
Natália: Férjhez mész, gyerekek, család. Nem fogsz unatkozni. … Azt mondják.
Kriszta: És te?
Natália: Nem mentem férjhez. A másik oldalról irányítottam a dolgokat.
Kriszta: Mert az igazság odaát van? (Kajánul.)
Natália: Valahogy úgy.
Kriszta: Akkor meg mit szívatsz?
Natália: Mert ideát se jó. Eltelik fölötted az idő, és ott vagy folytatás nélkül.
Kriszta: Legalább nem lesz szappanopera az életem.
Natália: A szappan inkább csak habozzon. Ne akarjon operálni.
Kriszta: Ja! Van egy új pasim! Sebész. Nem akarod valamidet kivetetni? Elintézhetem neked.
Natália: Betenni kéne inkább.
Kriszta: Feszesebb cickót akarsz?
Natália: Nem! Csak a táskás szemeimre fület. Az kéne, meg egy jó kis simogatás, fogdosás! … (Csak úgy, magának, merengve.) Kivenni? Hát még az is megeshet.
Kriszta: Megoldható.
Natália: Igazodjon el rajtad az ember!
Kriszta: Fogni kéne egy jó pasit! Most úgy kívánok egy kis szexet! Olyan lányosat, de most fiúval.
Natália: Erre kicsit várnod kell.

(Kriszta sóhajt. Közben odaérnek Szilvia kocsijához.)

Natália: Na, bogaram! Itt van az, amiért minket tartanak! Mert ugye, rend a lelke mindennek! Szóval, mi a bibi? (Kriszta szerepet vált: körbevizsgálja a helyszínt. Benéz a kocsi alá, és az utastérbe.)
Kriszta: A rokkantbiléta. Ugye? Főnök.

(Laci odaér, és kiveszi zsebéből a keresett dokumentumot.)

Laci: Ezt keresik? Hölgyeim.
Kriszta: Igen, azt. Annak ott lenne a helye a szélvédő mögött.

(A férfi az ablaktörlő mögé teszi.)

Natália: Miért nem teszi be a kocsiba?
Laci: A feleségemnél maradt a kulcs.
Kriszta: Fura.
Laci: Összebalhéztunk kicsit.
Natália: Az, más! A balhé, az, más! Mióta házasok?
Laci: Jó ideje annak!
Natália: Ki adta magukat össze?
Laci: Nem emlékszem.
Natália: (Csak úgy magának.) Mi a fenének élünk. (De eszébe jut a meghívó, kiveszi a zsebéből, ránéz, elmosolyodik.)
Laci: (A papírt látva) Most fel tetszik írni?
Natália: Mi van?
Laci: A papír. (Odamutat.)
Natália: Á! Ez más. Ez? (Elteszi gyorsan.) Csak az életem. (Inkább már csak önmagának.)
Kriszta: Miért nincs címke a kocsin?
Laci: Ez csak átmeneti.
Natália: A kabát?
Laci: Nem! A nyomorúságom. (Megemeli kissé a botját.)
Kriszta: Azért nincs matrica?
Laci: Yes. I’m sorry to bother you.
Natália: Mi van?
Laci: Igen. Elnézést, hogy… Az anyám angol.
Kriszta: Kóros?
Laci: That’s a nasty thing to say. (Csúnya dolog ezt mondani.)
Kriszta: I’m sorry! (Elnézést.)
Laci: Megszoktam.
Natália: Örülök, hogy tudnak magyarul is!
Laci: Bocsánat asszonyom!
Kriszta: Kisasszonyok vagyunk.
Natália: Jó maguknak, hogy tudnak angolul!
Laci: Jöjjön el a csoportomba. A jövő héten indul egy új tanfolyamom. Angolt tanítok ugyanis.
Kriszta: Intenzív?
Natália: Nekem teljesen az alapoktól kellene. Én a németen nőttem fel.
Laci: Az nem gond. Itt a névkártyám. Hívjon fel, ha meggondolta a dolgot!
Kriszta: És én? (Reménykedve.) Can you help me, please? (Tudna nekem segíteni, kérem?)
Laci: Önnek szinte tökéletes a kiejtése kisasszony. Nem hiszem, hogy tudnék önnek segíteni.
Kriszta: Sorry, I can’t remember your name. (Elnézést, nem emlékszem a nevére.)
Laci: Ott van a cédulán!
Natália: A kiejtésed fog kiejteni kisanyám, ha sokat dumálsz! (Diszkréten Krisztának.)
Kriszta: (Szerepet váltva, a homlokához kap.) Ó, milyen szórakozott vagyok! Nahát. Igazán rám férne egy kis kikapcsolódás!
Natália: Csak tudnám, hogy hol van ezen a csajon a kapcsoló! Na menjünk tovább! Ez
nem a mi esetünk. (Mindannyian távoznak. Kriszta vonakodva követi a főnökét.)

3. jelenet

(Natália és Kriszta arrébb mennek néhány méterrel. A világ zajlik körülöttük, de a sajátjukból képtelenek kilépni. Számukra mindennek csak belülről látszik az értelme. Darálják sorsukat. Egymás szűrőjén átszivárog valami. Talán nem is a lényeg.)

Kriszta: Mi volt az a papír?
Natália: Egy meghívó.
Kriszta: Meghívó?
Natália: Igen. Az. Egy igen régi kuncsaft.
Kriszta: Kuncsaft?
Natália: Én adtam össze őket.
Kriszta: Mikor?
Natália: Ötven éve.
Kriszta: És?
Natália: Meghívtak az aranylakodalmukra.
Kriszta: Az már döfi!
Natália: Csak hát…
Kriszta: Mi nem stimmel?
Natália: A távolság.
Kriszta: Nincs is már távolság. Minden csak egy ugrásra van.
Natália: Mint a Sugár.
Kriszta: Micsoda?
Natália: Fiatal vagy kisanyám! Ez is csak egy reklámszöveg.
Kriszta: Ötven éve?
Natália: Csak huszonöt.
Kriszta: De komolyan! Hová hívnak?
Natália: Brazília, Vitória da Conquistába.
Kriszta: Brazíliában spanyolul beszélnek. Nem! Miért akarsz te angolul tanulni?
Natália: Az angol mindenütt használható!
Kriszta: És az útiköltség?
Natália: Fizetnek mindent.
Kriszta: Anyám! Mész, remélem!
Natália: Nem biztos. Bár kéne. De a macska, meg a csomók.
Kriszta: Van egy csomó macskád?
Natália: Hülye! Van egy vak sziámim.
Kriszta: Vidd magaddal! Világot látni… érezni! (Megtorpanó lendülettel.)
Natália: Macerás. Megszokta a lakást. Tudja mindennek a helyét.
Kriszta: Gondolom a sajátját is.
Natália: Főleg azt. Tanulhatnál tőle!
Kriszta: Én színésznő akarok lenni, nem egy sziámi macska.
Natália: Lehet, hogy egyszer azt kell eljátszanod!
Kriszta: Talán egy ferdeszeműt.
Natália: Énekelni tudsz? Mondjuk a macskákból.
Kriszta: A nyávogásnál tartok.
Natália: Én meg attól tartok, hogy itt fogunk megposhadni!
Kriszta: Kötve hiszem! Én nem szerződtem sokáig.
Natália: Meddig fogjuk egymást boldogítani?
Kriszta: Nyugi! Három hónap.
Natália: Csak?
Kriszta: Addig kap meg ingyen a cég engem. Így vagyok tiszta haszon. A cég meg jót röhög a markába. Aztán kirúg, mert így éri meg neki. Csak azt nem értem, hogy ebben mi az üzlet az államnak!
Natália: Addig sincs veled baj kisanyám. Csöndbe vagy és kész.
Kriszta: Mint a továbbképzések?
Natália: Aha! Annak is csak annyi értelme van, hogy elfoglal, reménykedsz, várod a végét, aztán meg imádkozol, hogy újra tanfolyamra legyél jogosul.
Kriszta: Perspektíva.
Natália: Egy jó parti. Az kell.
Kriszta: Bagoly mondja…
Natália: De a veréb még lehet szerencsés.
Kriszta: És te?
Natália: A nyugdíjas is haszon. Mérsékeltek a járulékok.
Kriszta: Mint a bér?
Natália: Mint a mókus…
Kriszta: Mi?
Natália: …fenn a fán. Az úttörő oly vidám. (Énekelve.)
Kriszta: Meghibbantál?
Natália: Ajkáról ki se fogy a… (Éneklés abbahagyva, grimasz.) timföld.
Kriszta: De kifogyott!
Natália: Hát ez az! Kifogy itt minden. Én is kifogyok az észérvekből. Aztán jön a kaszás.
Kriszta: A Géza, és főz nekünk valamit?
Natália: Nem te marha! A hal-áll előtted. Pikkely-sömörrel. Aztán csömörrel veted elé magad.
Kriszta: Ha rám hallgatsz, akkor orvosnak most mutasd meg magadat, nehogy valami szövődmény visszamaradjon!
Natália: Éppen odakészülök. Egy csomó megbeszélnivalóm lesz vele. A ménkűbe ezekkel a sztereotípiákkal!
Kriszta: Sztereó a fenét! Monó ez drágám. Monó mánia.
Natália: De-presszió nélkül!
Kriszta: Hát téged is szaporítani kéne!
Natália: Késő! Ez már késő!
Kriszta: Akkor engem. De gyorsan! Míg meg nem gondolom magam.
Natália: Na, gyere! Keressünk egy pasit! (Mindketten eltávoznak.)

4. jelenet

(Szilvia mit sem sejtve jön az autója felé. A bevásárlókocsi púpozva papírtörlőkkel. Ekkor veszi észre a kártyát, és pillanatok alatt elborul az agya.)

Szilvia: Én rokkant? Ki volt az a szemét?

(Laci még hallótávolságon belül van. Megfordul.)

Laci: Én voltam. (Visszaindul.)
Szilvia: Hogy merészel ilyen kártyát a szélvédőmre tenni? Nyomoréknak néz maga engem? Hát megáll az ember esze. Mondja! Nincs magában egy csipetnyi jóérzés?
Laci: Vegye már észre, hogy rossz helyen áll! A rendészek az imént akarták megbüntetni. Kis híján kapott egy mikuláscsomagot a szélvédőjére.
Szilvia: Nem érdekes! Kimagyaráztam volna.
Laci: Kötve hiszem.
Szilvia: Nekem elhiheti. Szemtelen fráter!
Laci: Minek magának ez a sok Szilvia?
Szilvia: Mert magam nem vagyok elég!
Laci: De kimagyarázta volna!
Szilvia: Gondoltam kell egy kis erősítés.
Laci: Erősítés? Olyan erős, mint egy…
Szilvia: Ki ne mondja!
Laci: Láttam, ahogy a kocsit betolta.
Szilvia: Igazán segíthetett volna.
Laci: Ezzel a fizimiskával? Menni alig tudok.

(Szilvia most néz végig igazán a férfin. Megdöbbenve veszi észre a görbebotot.)

Laci: Mégis! Mit akar törölni ezzel a sok papírtörlővel?
Szilvia: Nem csak törölni, hanem kitörölni, eltörölni minden rosszat a múltamból!
Laci: Pedig olyan kiegyensúlyozottnak látszott. Kicsit mókásnak, ahogy magában beszélt, de kiegyensúlyozottnak.
Szilvia: Nem vagyok én súlyzó! Maga is csak a hibáimon lovagol!
Laci: Miféle hibákon, hisz nem is ismerem magát!
Szilvia: Én nem beszélek magamban.
Laci: Pedig nagyon úgy tűnt.
Szilvia: Menjen a fenébe!
Laci: Szívesen segítek!
Szilvia: Elbírok én mindennel. Munka, háztartás, gyerek. Nekem meg se kottyan.
Laci: Pedig a szemében némi fáradtságot vélek felfedezni.
Szilvia: Fáradtság ide, vagy oda, akkor se fogadok el egy nyomoréktól segítséget!
Laci: Hát akkor aszondom én ténsasszon, hogy a kezit csókolom? (félreismerhetetlen akcentussal, sértődötten, de kaján vigyorral)
Szilvia: Ez már aztán sok! Mit képzel maga? Mi mindent kell még eltűrnöm? Nincs elég bajom maga nélkül is?
Laci: Bajom nekem is van.
Szilvia: De a magáé látszik.
Laci: Legyen nyugodt a magáé is.
Szilvia: Szemtelen fráter!
Laci: A szememmel nincs probléma.
Szilvia: Erősen kétlem!
Laci: Ná jó, egy kicsit bándzsítok – (megint cigányul), de a szívem az áldott jó.
Szilvia: Hány éves maga?
Laci: Ötven. (Pedig csak negyven.)
Szilvia: Akkó a gádszók mán nagyok (Szilvia cigányos akcentussal)
Laci: Maga is földi? Kezit csókolom!
Szilvia: Az, az anyád! Az!
Laci: Hát pont az anyám nem áz. Az ápámban ván egy-két vonóva több.
Szilvia: Mi a maga apja?
Laci: Nem tudom nagysád, de a kurrelásban profi az öreg csávó. - Hogy stílszerű legyek.
Szilvia: Gondolhattam volna.
Laci: Magácska azt is tud?
Szilvia: Na, most már elég!
Laci: Bocsánatot kérek! (Mindenféle akcentus nélkül.)
Szilvia: Vigye innen ezt a mocskos cédulát!

(Laci átveszi a cédulát, de Szilvia meglátja az őröket.)

Szilvia: Adja vissza gyorsan! (Kapkodva beteszi a szélvédő mögé.)

5. jelenet

Natália: Jó napot kívánok! Látom végre együtt a család. Sikerült a vásárlás? (A bevásárlókocsira sandít.) Nagytakarítás lesz?
Kriszta: Mester!
Natália: Mi van?
Kriszta: Melyik vezetheti a kocsit? Ha a rokkant az utas, akkor is jár a kártya?
Laci: Nem kérnek egy-két tekercset? Jut maguknak is. (Szilvia furcsán ránéz, de csendben marad.)
Natália: Ugyan kérem!
Kriszta (Bökdösi a főnökét.) Ez megvesztegetés! (Súgja)
Natália: Várd ki a végét kisanyám! (Odafordul Lacihoz.) Nem lehet könnyű az asszonnyal. Úgy szikrázik a tekintete, mintha villámlana.
Laci: Megszoktam. (Látja, hogy ezt nem lehet ingyen megúszni.) Mit szólna két jegyhez? Tegye csak el. A hálám jeléül.
Natália: (Habozás nélkül zsebre vágja. Diszkréten körbepillant.) Minden jót maguknak!

(Laci segít bepakolni Szilviának. Natália és Kriszta távolabb megállnak. Natália odafordul Krisztához, és megmutatja a jegyeket.)

Natália: Egyik a tiéd.
Kriszta: Hú! Ez nagy volt! (Forgatja a jegyet.)
Natália: Ugyan már! Csak emberismeret. (Ránéz Krisztára) Tedd el ezt is! Én úgy sem tudnék mit kezdeni vele. Tetszik a pasi, mi?
Krisztina: Hát van benne valami finom nőiesség. Olyan, akit keresek.
Natália: Farkincás nőt.
Krisztina: Honnan veszed, hogy nekem ilyen a…
Natália: Csodálkozol, mert régi vágásúnak látszom?
Kriszta: Hát…
Natália Kisanyám, az én vágásom már akkor is régi volt, amikor te megszülettél. Annyifélét láttam én már. Lerí a tekintetéről mindenkinek, hogy mire van kiéhezve.
Kriszta: És az angoltanár? Róla mi a véleményed?
Natália: Miért izgat annyira? Rád se nagyon nézett.
Kriszta: Hát ez az! Anyakomplexusa lehet? Folyton veled kommunikált.
Natália: Nem hiszem! Ez inkább amolyan vihar előtti csend.
Kriszta: Vihar?
Natália: Szerintem tetszel neki. Azért kerülte annyira a tekintetedet. Meg aztán, ha a csoportjába invitál, akkor miért akarna megvesztegetni engem? Van itt valami huncutság!
Kriszta: Huncutság? Huncutság! (A felismeréstől elmosolyodik.)
Natália: Ma már nem kell erre jönnünk.
Kriszta: De nekem, muszáj! (Elégedetten elballagnak.)

6. jelenet

(Szilvia és Laci kettesben maradnak.)

Szilvia: Ezt miért csinálta? Nem mindegy, hogy kinek a nevére szól a cédula? Mit adott nekik?
Laci: Két jegyet.
Szilvia: A ma esti koncertre? Maga marha! Egy hónapig hajkurásztam a jegyet és nem sikerült szereznem. Maga meg csak úgy odaadja annak a…
Laci: Nem szeretek egyedül menni a koncertre.
Szilvia: Én… (de már meg is bánta, hogy kimondta.)
Laci: Igen?
Szilvia: Mit igen?
Laci: A koncert.
Szilvia: Nem érdekel. Csak jönne már ez a hülye szerelő!
Laci: Segíthetek?
Szilvia: Köszönöm, de már segített. Ezt hagyjuk csak a szakemberre!
Laci: Ahogy gondolja.

(Hallgatnak. Nincs téma, nincs feszültség. Nincs mit mondani.)

Szilvia: Mire vár?
Laci: A félcédulámra.
Szilvia: Itt van, vigye! A fene egye meg!
Laci: Köszönöm.

(Laci visszamegy a kocsijához. Szilvia a bevásárlókocsit visszatolja a tárolóba.)

7. jelenet

(Laci valamit igazgat a csomagtartóban. Nem veszi észre, hogy Kriszta mögötte egyre türelmetlenebbül várja, hogy felnézzen.)

Kriszta: What did you say your name was? (Mit mondott, hogy hívják?)

(Laci megfordul és elmosolyodik).

Laci: Laci.
Kriszta: Your name is Laci?
Laci: Szeretek magyarul beszélni. Ez a nyelv maga a csoda? Te miért akarsz másként?
Kriszta: I’m sursprised at you, I really am! (Csodálkozom rajtad, komolyan mondom.)
Laci: I’m so glad you were able to come. (Annyira örülök, hogy el tudtál jönni.)
Kriszta: I need you and I want you. (Szükségem van rád és kívánlak.)
Laci: Ez egyenes beszéd. Le vagyok nyűgözve!
Kriszta: Van két jegyem az esti koncertre! Szeretném, ha eljönnél!

(Laci Mintha tétovázna, de elmosolyodik ismét. Felismeri a jegyeket.)

Kriszta: Will you come then? (Akkor eljössz?)
Laci: El!
Kriszta: (Csak úgy magának.) Tatjána kipipálva!
Laci: De…
Kriszta: Mi a baj?
Laci: Arra azért igen kíváncsi lennék, hogy miért nyomulsz ennyire?
Kriszta: Bejössz nekem!
Laci: Ma. És holnap dobsz?
Kriszta: Az én világomban nem létezik a holnap. Csak a ma van. És a vágy.
Laci: Meg az ágy. Gondolom.
Kriszta: Hát állva egy kicsit macerásabb, de aludni is kell! Nem igaz?
Laci: Csak aludni?
Kriszta: Az attól függ.
Laci: Mitől?
Kriszta: A csillagok állásától.
Laci: És a partnerek állásától?
Kriszta: Persze attól is.
Laci: Neked ennyit ér egy tanár?
Kriszta: Nem az tetszik benned, te süke-bóka?
Laci: Hát mi?
Kriszta: Az, hadd legyen az én titkom!
Laci: Legyen!
Kriszta: Én tetszem neked?
Laci: Van benned spiritusz. Meg kell hagyni.
Kriszta: Fel akarsz gyújtani?
Laci: Egyre inkább.
Kriszta: Hát nem látod, hogy már égek?
Laci: Látom én, de…
Kriszta: Mi az, hogy de?
Laci: Én meg vagyok a tűz csiholója.
Kriszta: Szóval?
Laci: Éreznem kell, hogy az én munkám is benned van.
Kriszta: Nem arról beszélünk, hogy előbb utóbb bennem lehetsz?
Laci: De én már azelőtt, hogy tényleg!
Kriszta: Nekem ez magas. Az a szerencséd, hogy még mindig bizsergek!
Laci: Csak egy szikra kell, és…
Kriszta: Lángra lobbanok.
Laci: Pedig én lovagiasan…
Kriszta: Hát persze. Te vagy az én lovagom!
Laci: Te meg az én lovaginám?
Kriszta: Kvittek vagyunk!
Laci: But one never knows. (Az ember sohase tudhatja.)
Kriszta: Ne legyél kishitű! Hiszen megkaptál!
Laci: A lelked? Abból mennyi jut nekem?
Kriszta: Mint a tenger. Nem fogsz mellettem unatkozni. Eljátszok minden női szerepet neked.
Laci: Csak ne a gyilkos asszonnyal kezd!

(Kissé kimerülten, pár másodpercig mindketten csendben maradnak.)

Kriszta: A macskákat szereted?
Laci: Hogy jön ez ide? Dörzsölődni vágysz?
Kriszta: Persze, de ezt most Natália miatt kérdezem.
Laci: Nem értem.
Kriszta: Nem érdekes. Csak amolyan elméleti dolog.
Laci: Mi?
Kriszta: Hogy el tudnál-e viselni a közeledben egy vak számit?
Laci: Vak vagy? És… sziámi?
Kriszta: Te vagy a vak! A főnökömnek van egy macskája, és nem tudja, mi legyen vele, ha elutazik.
Laci: Aha!
Kriszta: Az a baj, hogy én sem tudom. Sajnálom is, meg alig ismerem.
Laci: A sziámit?
Kriszta: Nem, te drága! A gazdáját.
Laci: És ha magával vinné?
Kriszta: Világot látni?
Laci: Aha.
Kriszta: A vak macskát. Mi?
Laci: Hát sántít egy kicsit.
Kriszta: Csak vak. Nem sánta, de ezt már mondtam Natáliának is?
Laci: És mit szólt?
Kriszta: Meg se hallotta. Valami csomók jártak az eszében.
Laci: Csomók?
Kriszta: Van egy csomó problémája.
Laci: Zavaros.
Kriszta: Az.
Laci: Akkor mindent megbeszéltünk.
Kriszta: Este akkor jössz?
Laci: Hát persze, de most mennem kell. Találkozzunk hétkor a kávézónál!
Kriszta: Ott leszek! Szia!

(Kriszta elsiet, Laci tovább kotorászik a csomagtartóban.)

8. jelenet

(Szilvi a kocsi mellett járkál fel, s alá. Érkezik a szerelő overálban. Kezében szerszámos táska, sapka a fején.)

Erika: Jó napot! Hol a beteg? Én vagyok a szerelő. István nem tudott jönni. Megöltem. Én vagyok a seggédje. Na, hol az a járgány?
Szilvia: Ez az a galád! De mit csinált a Pistivel? (Megrökönyödve.)
Erika: Ó, ez csak egy amolyan szólásféle. Mondjuk úgy, hogy lefárasztottam. Hol a slusszkulcs? Felnyitná, kérem a motorháztetőt?
Szilvia: Lefárasztotta?
Erika: Aha! Agyoncsókoltam. Baj? (Behajol a motortér fölé. Pucsítva. Domborodó idomok.)
Szilvia: Egye a fene! A főnöke is olyan, mint a menstruációm! (A szerelő ránéz.) Sokszor alig győzöm kivárni, hogy megjöjjön.
Erika: Klimax. (Aztán babrál egy keveset a motorral.) Próbálja most beindítani! (Szilvia engedelmeskedik.) Fura a hangja, mintha…
Szilvia: Mit, mintha?
Erika: Engedjen ide, kérem! (Beül a kocsiba. Végigtekint a műszerfalon. A fejét csóválja.)
Szilvia: Nagy a baj?
Erika: Ahogy vesszük. (Kiszáll.)
Szilvia: Mondja már!
Erika: Türelem! Hadd igazítsak még a lelkén egy keveset!

(Erika ismét a motorházban babrál. Fütyörészik, tesz, vesz. Láthatóan élvezi, amit csinál. Telik, múlik az idő. Szilvia ambivalens érzéseivel van elfoglalva.)

Szilvia: Hol tartunk?
Erika: Ne nyugtalankodjon!
Szilvia: Nem bírom ezt a tétlenséget.
Erika: Vegyen be egy-két pirulát!
Szilvia: Nincs nálam semmi.
Erika: Akkor fogja ezt! (Szilvia kezébe adja a motor egyik alkatrészét.)
Szilvia: Ezzel van a baj?
Erika: Ezzel is.
Szilvia: Meg velem.
Erika: Hogyan?
Szilvia: Állandóan az a szemét jár az eszemben.
Erika: Kukába vele! Én megölném.
Szilvia: A gyerekem apja.
Erika: De már nincs rá szüksége. Tegye azt, amit az imádkozó sáska.
Szilvia: Mi van?
Erika: Az aktus után egye meg.
Szilvia: Hájas disznó.
Erika: Nem szereti a disznóhúst?
Szilvia: A hájat nem szeretem. (Kezébe kap egy másik alkatrészt is.)
Erika: Szépen haladunk.
Szilvia: Ezek mind fölöslegesek?
Erika: A 13-as kulcs kellene. Ideadná?
Szilvia: Ezek?
Erika: Leteheti.
Szilvia: (Kotorászik a szerszámok között. Végre megtalálja.) Tessék.
Erika: Kösz!
Szilvia: Szóval egyem meg?
Erika: Nekem bejött. El kell pusztítani akivel, amivel baj van.
Szilvia: Nem lehet másként?
Erika: Talán lehet, de ez tuti.
Szilvia: És a törvény?
Erika: Azt nem keverjük bele. Csak az elménkben tesszük meg. De ott teljes odaadással.
Szilvia: És az aktus?
Erika: (Ránéz, méregeti.) Egészen fotogén. Le kéne fényképeznem. (Csak úgy magának:) Megölném ezt a pillanatot… bebalzsamoznám… nézegethetné az unoka a mamiját (grimaszolva) a múmiát.
Szilvia: Mit mond?
Erika: Ja! Az aktust, azt teljes odaadással, hogy szinte belepusztuljon.
Szilvia: Inkább javítsa meg a kocsimat!
Erika: Azon vagyok. (És folytatja.) Tekintettel indítunk. Lágyan, vágyakozón, kiéhezetten. A prédájára ugrani készülő tigris minden megfeszült izma üzenjen a pupillán át. Érezze, hogy nincs menekvés. Vagyis, hogy egyetlen lehetősége marad: átadni magát teljesen a bekebelezésnek.
Szilvia: Kebel…
Erika: Mély lélegzettel segítve, a tüdő megemeli a kebleket, hogy szemeit előcsalja rejtekéből. Amikor már csak a kocsányok tartják, hogy menthetetlenül ne zuhanjanak a halmocskák közé, kezdődhet a rítus.
Szilvia: Rítus… (Pihegve.)
Erika: Meghámozzuk. A társadalom vívmányait lefejtjük róla. Zihálunk, kinyílunk.
Szilvia: (Szinte hipnotikus mámorban nagyot nyel.) Ó.
Erika: Átnedvesedve feromonjainkat zúdítjuk rá, de még nem engedjük be. Kirándulunk a testén. Újra meg újra bejárjuk ismert tájait. Egyre idegesebben, nyugtalanabbul, min az eltévedt, reményét vesztett vándor. A kiáltásig fokozódó eszeveszett menekülésből zuhanva a befogadó pózba kínáljuk fel neki a csapdát. Amit ő persze csodának lát. Mert akkor már nem lát.

(Szilvia meginog, és megkapaszkodik az autóban.)

Erika: Beszűkült világa vonzza. A csőlátás jó.
Szilvia: Látom a csövét…
Erika: Úgy könnyebb.
Szilvia: Elfolyok! Nincs nálam betét.
Erika: És végre engedünk.

Szilvia: (Visszafojtott sikoly.)

Erika: Már majdnem bent van, amikor ismét támadásba lendülünk. Hadd feszüljön, had robbanjon. Nyomjuk, húzzuk. (Kivár kicsit.) Jöhet az első harapás!

(Szilvia csettint a fogával.)

Erika: Figyeljük fájdalmát, kutatjuk a kéjhez vezető egyetlen járható ösvényt. Aztán harapás, harapást követve egyé válunk. Fönt és lent. Emészteni kezdjük. Izzadt testünk sikamlós tájairól egyetlen szakadékba csúszik a világ.

(Szilvia eyre erősebben kapaszkodik a kocsiba.)

Erika: Egy jól időzített hüvelygörcs, és vége. Kinyírtam.

(Szilvia a hasához kap. Előre görnyed, de közben beüti a fejét a visszapillantó tükörbe.)

(Csend. Lassan magukhoz térnek. Szilvia a fejét fogja. Erika még a múltba réved, de visszatér a valóságba ő is. Mélyet szippant a motorszagú levegőből. Szilviára néz.)

Erika: Baj van?
Szilvia: Á! Jól vagyok. Nagyon jól. Én elmentem.
Erika: Én még maradnék egy kicsit. (Az autóra mutat.)
Szilvia: Hát persze. Tudja már, hogy mi a baja?
Erika: Csak kifogyott a benzin.
Szilvia: A rohadt életbe! (Belerúg a kerékbe.)
Erika: Küldjek benzint?
Szilvia: Igen! Kérem!
Erika: Sajnos az itt már nem segít!
Szilvia: Hogyan?
Erika: Megöltem!
Szilvia: Mit mond?
Erika: Kinyírtam. Kész. Vége. Kaput.
Szilvia: De a benzin.
Erika: Mondom, hogy ez már itt nem segít!
Szilvia: És mielőtt babrálni kezdte?
Erika: Akkor még segített volna, de most. Hála nekem.
Szilvia: Miket hord itt össze?
Erika: Kinyírtam. Megöltem. Kicsináltam.
Szilvia: Hát ezt nem hiszem el!
Erika: Pedig elhiheti. Mestere vagyok a szakmámnak.
Szilvia: Mégis mi a maga szakmája?
Erika: Gyógyszerész, fotós, most tanulom az autószerelést. De leginkább hóhér vagyok. Az ölés a lényegem.

(Ekkor ér vissza Laci, kezében a benzines kannájával.)

Laci: (Szánakozva néz a nőre, és emeli a kannát.) Instálom!

(Szilvia kínjában elsírja magát.)

(függöny)

Szólj hozzá!

Címkék: imre józsef s. 2009.

A bejegyzés trackback címe:

https://literastafeta.blog.hu/api/trackback/id/tr141057512

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása