HTML

Magyar Staféta

Kortárs magyar írók és friss tehetségek drámai váltója. Litera-projekt.

SZERZŐK

SZEREPLŐK

Laci

Hunger Natália

Erika

Szilvia

Kriszta

NAPTÁR

PARTNEREK

TÁMOGATÓK

IMPRESSZUM

Szakmai moderátor és pályázati koordinátor: Nagy Gabriella - litera Munkatárs: Szekeres Dóra - litera Kapcsolat:

Címkék

2009 (107) 2009. (1) ági (1) ágnes (1) almássy bettina (1) andrás (1) aranka (1) bager gusztav (1) bakos (1) balogh virág katalin (1) bányai (1) beáta (1) becsey (1) benkovics (1) bósa (1) both (1) brunner tamás (1) brunovszky adél (1) carpenter (1) csáki milán (1) csikós (1) czimmermann (1) deáki tímea brigitta (1) diána (1) erdős virág (3) faragó (1) fehér kornél (1) fekete györgy (2) fekete péter (1) forgách andrás (3) gábor (2) garaczi lászló (3) gárdon ágnes (1) gyula (1) harmath (1) harsányi anna (1) háy jános (3) horvát zsolt (1) imre (2) ivády (1) ivády gábor (1) j. (1) j.n. (1) j. bodnár (1) jánosi andrás (1) jónás andrás (1) józsef (1) judit (1) kalotai (1) kárpáti péter (2) katalin (1) kávai (1) kókai jános (1) kölüs (1) kozsár (1) krasznay piros (1) krisztián (1) lach tibor (1) lajos (1) légrádi györgy attila (1) lőrincz (1) lőrincz zsolt (1) maczkó zoltán (1) magyar (1) magyary ágnes (1) marek (1) mátyás tímea (1) mihály emese (1) m kriszta (1) nagy (1) noémi (1) o. katinka sára (1) ordas ferenc (1) palágyi ildikó brigitta (1) pálfy (1) pass andrea (1) pongrácz huba (1) r.mezőny (1) rab istván (1) s. (1) safranku ágnes (1) sándor (1) sárközi richárd (1) sarlós (1) simon (1) simon adrienn (1) sípos (1) slendri jános (2) somogyi lászló (1) soós edit (1) spiegl máté (1) stafétáról (1) szabó erzsébet (1) szafián zsuzsanna (1) szász fülöp györgy (1) szavazás (1) szilvia (2) szűcs gabriella (1) sz nagy krisztina (1) t. (1) takaró (1) tallér edina (1) tamás (1) tasnádi istván (3) tímea (1) tóth (1) vámos mónika (1) váradi gerda (1) zoch (1) zoltán (1) zsófi (1) zsuzsa (2) zsuzsanna (1) Címkefelhő

Utolsó kommentek

  • irka1960b: ilyen borzalmat még életemben nem olvastam !!!! De nem is szeretnék. (2009.05.13. 18:00) Almássy Bettina: Hiába
  • Miamano: Kedves Bikalakat és Mindenki! El fogom olvasni, megigérem. Most még látogatni sem nagyon kívánok ... (2009.05.11. 12:58) Almássy Bettina: Hiába
  • Mirus: Ledöbbentem mind a színházi, mind a társadalmi a kliséken. Csodálkozom, hogy ezt itt így lehet. N... (2009.05.06. 23:43) Almássy Bettina: Hiába
  • Horváth Zalán: Hello, mikor állítják színpadra a darabot? És hol? Hol lehet szavazni? (2009.04.29. 19:11) Palágyi Ildikó Brigitta: Álom
  • Bikalakat: @Miamano: nem tennéd meg, hogy elolvasod az enyémet is? Érdekelne, hogy van-e véleményed! Köszi (C... (2009.04.27. 11:24) Almássy Bettina: Hiába
  • Utolsó 20

Friss topikok

Takaró Szilvia: Gyógyulni jöttünk…

2009.04.10. 10:28 litera

A TEHETSÉGKUTATÓ PÁLYÁZATRA BEÉRKEZETT PÁLYAMŰ

PROLÓGUS

(Helyszín: Mennyország. Az Isten dörögve szidja öt tanoncát.)

Isten: Nem hiszek a szememnek! A teremtés erejével és nagyszerűségével áldottalak meg benneteket, s lám, szánalmas korcsokat alkottatok!

(Az öt „kitüntetett”össze-összerezzenve hallgat. Időnként ijedten pislognak egyet-egyet.)

Isten: (rövid hatásszünet után) Önzők, buják és ostobák! Csak élnek bele a vak világba céltalanul, értelmetlenül. Küzdésképtelenek!
Joannes: Ne minket szidj, hisz hozott anyagból dogoztunk!
Stephanus: Úgy bizony. A világ, s benne az ember már rég elkorcsosult. Mit vársz tőlünk, a csodák ideje régen lejárt.
Isten: Nem tagadom, hogy a világ már alig-alig hasonlít az Édenre… (nosztalgikus sóhaj). Elég nagy a szutyok és a bűz. Az építmények ízléstelenek, de a természet még képes a megújulásra, s amint egy kis levegőhöz és fényhez jut, ősi szépsége felragyog a széthajigált szemét alól.
Petrus (enyhe iróniával): Bizonyítva a Te zsenialitásodat.
Isten: Ne hozsannázz itt nekem! Az ilyesmi már kiment a divatból, nem hatódom meg tőle! A világgal nincs semmi baj, teljesítményt akarok, nem kifogásokat!
Caltha: Nem veszed észre, hogy lehetetlent kívánsz tőlünk? Hiába teremtettünk helyes kis nebulókat, tökéletlen, pszichopata elődeik tönkretették őket!
Isten: Csak nem az én munkámat akarod bírálni ezzel?
Caltha: Ó, nem, hogy jönnék én ahhoz… Csupán emlékeztetnélek az első kettőre! Alig nyílt ki a csipájuk, máris faltak a tiltott gyümölcsből.
Isten: A Sátán műve volt.
Aulus: Erre akár mi is hivatkozhatnánk.
Isten: Ugyan ne nevettesd ki magad! Az átlagember manapság csak a káromkodásaiban használja a nevét.
Petrus (a bajusza alatt): Akár a tiedet.
Isten: (folytatja, mintha nem hallotta volna a megjegyzést) A Sátán kivénhedt ebből a világból, nem hallgat rá a kutya sem… Micsoda idők! Hova tűntek a hősök, s a nagy cselekedetek, amikor a jó és a rossz megütközött a világ színpadán… De hagyjuk a múltat!
Joannes: Helyes. Beszéljünk a jelenről! Véget ért a hősi korszak, nekünk már csak a piszkos munka maradt egy olyan világban, ahonnan rég kiveszett az Isten és a Sátán. Igazad van, pitiáner alakokat teremtettünk ebbe a pitiáner közegbe. Ez van, ezt kell szeretni. (Lemondóan legyint.)
Isten: Milyen lemondóak vagytok, akár a teremtményeitek. Hát csak eddig terjed a fantáziátok? A megalkuvásig? Van egy szó, kissé elcsépelt, de a tartalma örökérvényű!
Petrus: Csak nem a jó öreg szeretetre gondolsz? Ne légy ásatag! Hol van az már!?
Isten: Valami csak maradt még belőle, hiszen a szó még létezik!
Caltha: Azok a piti alakok, akik miatt a földbe döngöltél minket, nem értik a jelentését. Már az elődeik sem ismerték! Nincs ami hat rájuk, vakok. Még önmagukat sem látják a tükörben.
Isten: Mert olyan tükröt tartasz eléjük, amitől elborzadnak.
Aulus: Tán hamísítsunk? A tükrök az igazat mutatják!
Isten: Az igazság sokarcú… (A teste elhalványul, majd eltűnik. A tanoncok tanácstalanul bámulnak utána.)
Aulus: Na ezt jól megkaptuk.
Petrus: Ő a főnök, jobban járunk, ha nem feszítjük túl a húrt.
Caltha: De mit tehetnénk? A lenti világ még a szenteket is eltorzítja…
Joannes: Adjunk nekik még egy esélyt!
Stephanus: Ez jó ötlet. Kezdjék újra a megismerkedésük pillanatától!
Aulus: Igen, igen, más helyszíneken, új kihívásokkal!

1. jelenet

(Kórterem. Szilvia az éjjeliszekrényben rámolgat, Erika lép be.)

Erika: Szia! Ezek szerint ketten leszünk. Era vagyok.
Szilvia: Szilvi. Jó lenne, ha többen nem jönnének, utálom a tömeget. Különben is rosszul alszom.
Erika: Nem horkolok.
Szilvia: Ez jó hír. A férjem úgy horkolt, mint egy állat. Leszoktam mellette az alvásról.
Erika: Biztosan szexhiánya volt.
Szilvia: Én mindent megadtam neki, de a férfiak mind disznók. Lelépett.
Erika: Nahát!
Szilvia: Most meg azért alszom rosszul, mert átkozottul nagy a csend.
Erika: Szar ügy.
Szilvia: Te férjnél vagy?
Erika: Nem. Miért kerültél be? Kibuktál?
Szilvia: Na hallod! Az a szemét egyik percről a másikra lelécelt egy kis ribanccal. Most mi a frászt kezdjek magammal? Se munkám, se pénzem. Rá áldoztam az életemet, és ez a hála. Hogy fordulna fel! (Némán csapkodva rámol egy percig) Na mindegy. Neked mi bajod?
Erika: Nem tudok mit kezdeni magammal, folyton kudarcba fullad minden igyekezetem… Azt hittem, a fotózás menni fog, de ellopták a fényképezőgépem. Szóval elegem lett.
Szilvia: Akkor miért nem az idegosztályra mentél?
Erika: Az idegeimmel semmi baj, csak folyton fáj a fejem.
Szilvia: Az nekem is fáj. Minden szarság rám szakadt. A gyomrom is kipurcant, folyton émelygek.
Erika: Ez durva. Nehéz a pasikkal.
Szilvia: Neked volt már pasid?
Erika: Volt néhány, de eggyel sem volt szerencsém. Jól kibabráltak velem.
Szilvia: Pedig egész jó nő vagy.
Erika: Nem tudom, mit baltázok el, de mindegyik csak kihasznál, aztán visszakullog a feleségéhez.
Szilvia: Te nős emberekkel kezdesz ki?!
Erika: Nem én kezdek ki velük, hanem fordítva. Panaszkodnak a feleségükre, azt szajkózzák, én vagyok az igazi, velem férfinak érzik magukat, de aztán mégis otthagynak az asszony miatt. Durva, nem?

(Szilvia elfordul, nem válaszol, tovább matat a holmija közt. Belép Natália)

Natália: Adj Isten, hölgyeim. Állítólag ebben a szobában még van szabad ágy.
Szilvia: Ha jól tudom, ez itt nem az elfekvő.
Natália: Te sem vagy már mai gyerek. (Rosszindulatúan végigméri Szilviát)
Erika: Nem a te korosztályod, nagyi, csak durva volt az élete.
Natália: Az élet már csak ilyen.
Erika: És neked mi bajod? Eljátszotta az unokád a protkódat?
Natália: Nincs unokám, utálom a kölyköket.
Erika: Hú, ez durva! Gyereked sincs?
Natália: Nincs. És férjem sincs, ha érdekel. A hímneműeket is utálom. Egy csomó miatt jöttem.
Erika: A szexhiány az oka, de nem kell rinyálni, a te korodban már lassú a sejtfejlődés, mire elhatalmasodna rajtad a rák, elpatkolsz végelgyengülésben.
Szilvia: Honnan tudsz te ilyeneket?
Erika: Gyógyszerész vagyok, tanultam az egyetemen.
Szilvia: Nem azt mondtad az előbb, hogy fotós akartál lenni?
Erika: Az már az egyetem után volt.
Natália: Na és melyik patikában dolgozol?
Erika: Egyikben sem. Durva lenne a vegyszerek között elsárgulni és megöregedni. És te? A te idődben nem volt még divat líbicelni. Biztosan volt valami tisztes polgári foglalkozásod.
Natália: Anyakönyvvezető voltam.
Erika: Hú, ez durva! Utálod a férfiakat és a gyerekeket, s a házasság szentségéről papoltál!
Natália: Ahogy elnézlek, te egy líbicelő vagy.
Erika: Még mindig jobb, mint hazudozni.
Szilvia: A pasikat vágod meg? Pénzért csinálod?
Erika: Nem úgy, mint ahogy gondolod, de bizonyos fokig minden nő pénzért csinálja. Téged például a férjed tartott el, amíg rád nem unt.
Szilvia: Én feleség voltam és anya.
Erika: Szóval mosogatótál és büdös zoknik.
Szilvia: Hülyének nézel? Nem cseléd voltam, hanem feleség és anya! Az én fogalmaim szerint ez mást jelent! A piszkos munkát a bejárónő végezte.
Natália: És te mivel ütötted agyon az időt?
Szilvia: Neveltem a gyerekeket, néha kozmetikus fodrász, egy kis fittnesz, hogy tartsam a formát.
Natália: Sohasem dolgoztál?
Szilvia: Szerettem volna, de a család mellett nem ment. A gimi után rögtön jött a gyerek. Nem volt idő tanulni.
Natália: Meglátszik.

(Kriszta lép be)

Kriszta: Jó napot! (Egy rövid pillantást vett a három nőre, majd az üres ágyra teszi a szatyrát és elkezd kipakolni.)
Natália: Ugyan miért kerül kórházba egy ilyen fiatal lány?
Kriszta: Ne aggódjon értem a néni, nem vagyok beteg.
Szilvia: Akkor mit keresel itt?
Kriszta: Szimuláltam. Ki akarok bekkelni egy vizsgát.
Erika: Suliba jársz?
Kriszta: Igen, a színművészetire, de ebben a félévben kissé sokat lógtam. Egy látványos ájulás, és már jött is értem a mentő.
Erika: Hú, ez marha jó! Mindenkit jól megszívattál?
Kriszta: Mondhatjuk így is. Szóval most legalább egy hetem lesz tanulni.
Szilvia: Na ezt jól kifogtam! Micsoda társaság verődött össze ebben a szobában!
Erika: Nem tetszik valami?
Szilvia: Most lécelt le a férjem, és érezzem jól magam egy olyannal, aki nős emberekre utazik?
Natália: Nem azért vagyunk itt, hogy jól érezzük magunkat.
Erika: Bizony igaz. Nem bulizni jöttünk ide, hanem gyógyulni.
Szilvia: Jó szöveg. Van, aki nem is beteg, van, akin az Isten sem segíthet, mert mindenképp elpatkol, és van olyan is, aki ide is férjeket jött keresni.
Erika: Neked beszállt a légy!
Szilvia: Ezt épp te mondod nekem?
Erika: Lehet, hogy az éjszaka megöllek…
Kriszta: Abbahagynátok a cirkuszt? Tanulni szeretnék!
Erika: A kis eminens! Cukrot kapsz apucitól, ha ötösre felelsz?
Kriszta: Szeretném vinni valamire.
Szilvia: Neked nem kell ahhoz tanulnod. Elég, ha mutogatod a formás seggedet a közönségnek.
Kriszta: Az frankó, ha megtapsolják az embert, mégis inkább rendező szeretnék lenni. Már próbáltam párszor, és egészen jól sikerült. A lényeg az, hogy nem a seggemmel akarok karriert csinálni.
Natália: Igazad van, a jó fenék nem tart sokáig.
Erika: Különösen a jó anyáké.
Szilvia: Ne szórakozz velem, mert megtéplek!
Erika: Ugyan már! Nem kell ilyen durvának lenni. Gyere, menjünk le a büfébe, igyunk meg egy kávét, aztán szívjunk el egy cigit. Van pénzed?
Szilvia: Egy kávéra való még akad.
Erika: Fizethetnél nekem is egyet.
Szilvia: Hülyének nézel?
Natália: Fizetem a kávétokat, csak kopjatok le végre, hadd tanuljon ez a kislány.
Szilvia: Nocsak, a vén leszbi! Szeretnél kettesben maradni a formás popsival? Vigyázz kicsike!
Erika: Nyugodj már le! (Mohón kap a pénzért, s elindul kifelé. Szilvia követi.)
Natália: A nevem Natália, de szólíts csak Natinak.
Kriszta: Kriszta
Natália: Szép név.
Kriszta: Maga tényleg leszbi?
Natália: Nem kell magáznod. Nem sokat számít, ki milyen idős. Mindnyájunknak megvan a maga baja.
Kriszta: Miért vagy itt?
Natália: Egy csomó miatt. Talán még elélhetek vele egy darabig. Meghívtak Brazíliába…
Kriszta: Húha! És elmész?
Natália: Nem tudom, attól függ, mit mondanak az orvosok. Bár… Brazíliában meghalni sem lenne rossz. Csak nem tudom, mi lesz a macskámmal.
Kriszta: Bízd rá valamelyik hozzátartozódra! Én biztosan nem hagynám ki a te helyedben.
Natália: Nincs senkim…
Kriszta: Akkor tényleg leszbikus lehetsz. A te fiatal korodban még szokás volt a házasság és a gyerekek.
Natália: Most is szokás, de nem mindenki megy férjhez.
Kriszta: Tesód sincs?
Natália: Egy öcsém, de piszok komcsi. Nem tartom vele a kapcsolatot.
Kriszta: Hülyeség. Apu mondta, hogy az ő gyerekkorában mindenki komcsi volt, mert annak kellett lenni.
Natália: Nem mindenki…
Kriszta: Na mindegy. Most tényleg szeretnék tanulni. Nem tudom, mikor penderítenek ki a kórházból, s akkor vizsgáznom kell. Nem szeretném, ha meghúznának.

2. jelenet

(Büfé, kopott asztaloknál fürdőköpenyes betegek.)

Szilvia: A franc egye meg, minden asztal foglalt. Utálok állva kávézni!
Erika: Na nézzük csak! Ott ül egy pasi egyedül.
Szilvia: Egészen ígéretes.
Erika: A tiéd lehet, nekem csak egy szék kell.
Szilvia: Nem tetszik?
Erika: Nem rossz, de egy kissé nőies.
Szilvia: Hát valóban nem túl markáns, de azért mégiscsak férfi.
Erika: Nézd, úgy teszi keresztbe a lábát, mint egy nő, s a kezével átöleli a combját.
Szilvia: Mindegy. Van valamije, amire nagy szükségem lenne.
Erika: Sok szerencsét! Menjünk!
Szilvia: Szia! Megengeded, hogy leüljünk?
Laci: Persze, gyertek csak!
Szilvia: Baromi zsúfolt ez a kórház. Négyen vagyunk egy szobában, s a büfében sincs szabad asztal. Torkig vagyok az egésszel! Te miért kerültél be?
Laci: Elkaptam az influenzát a gyerekektől, s valami szövődménye lett, folyton szúr a hátam.
Erika: (A lábát felhúzza a székre, merőn bámul Lacira.) Hány gyereked van?
Laci: Nincsenek gyerekeim. Az iskolában kaptam el.
Szilvia: Tanár vagy?
Laci: Igen.
Erika: Csak nem tánctanár?
Laci: Do you speak english?
Szilvia: A little. Are you an english teacher?
Laci: Yes, I am.
Erika: Nem beszélnétek magyarul?
Szilvia: Jé! Te egyáltalán nem tudsz angolul? Ez nagy ciki!
Erika: Excors.
Szilvia: Az meg mi?
Erika: Egy latin szó. Én latint tanultam az egyetemen.
Laci:(Vigyorog, érti a szót.) Laci vagyok.
Szilvia: Én Szilvi, ő pedig Era.
Erika: Igen, én pedig Era, a gyilkos.
Laci: Micsoda?
Erika: Gyakran azt álmodom, hogy megölök valakit.
Szilvia: Tudod, nős pasikra utazik, és álmában gyilkolja a feleségeket.
Erika: Nemcsak őket!
Laci: Ugye vicceltek?
Erika
: Dehogy, ez véresen komoly.
Laci: (Nevet) Vicces csaj vagy te, Era.
Szilvia: Ki tudja. Talán komolyan beszél.
Erika: Még viccesebb lennék egy kis piától.
Szilvia: Az engem is feldobna.
Erika: A kórházzal szemben van egy kis ABC. Ki kéne rúgni a hámból. Unalmas itt.
Szilvia: Akkor hozzál piát!
Erika: Majd estére Laci hoz nekünk. Igaz?
Laci: Hát nem is tudom. Egyáltalán ki szabad menni a kórházból?
Szilvia: Hát úgy a kapun ciki, de az építkezés felé ki lehet menni. Nincs kerítés. Egy igazi férfinak ez nem jelenthet problémát.
Laci: Hát a jó hangulat érdekében…
Szilvia: Mondtam én Erának, hogy jó fej vagy.
Laci: (Laci kicsit zavartan szorongatja a térdét) Örülök, hogy találkoztam veletek.
Erika: Hol tanítasz?
Laci: Egy zsidó iskolában. De…
Szilvia: Fúj! Csak nem vagy zsidó?
Laci: Nem vagyok zsidó, keresztény családból származom, de valahol muszáj dolgozni. Azt mondták, a zsidók jól fizetnek. Persze ez hülyeség. Sehol sincs pénz. Délutánonként is gürizek, hogy jussak valamire.
Szilvia: És hogy érzed magad a zsidók között?
Laci: Az apám is folyton ezt kérdezi, de mit bánom én! A zsidók is emberek, bár kicsit mások, mint mi. Nem rajongok értük, de kell a munka.
Erika: Hát annyi biztos, hogy nem vagy zsidó. Az a népség ért az üzlethez. Hogy lehetsz ilyen balfácán? Nyelvtudással halálra keresheti magát az ember.
Laci: Az már régen volt.
Szilvia: Jaj, Era! Pont te beszélsz, amikor diplomás létedre líbicelsz?
Laci: Mostanában a diplomásoknak a legnehezebb. Pénz sehol sincs. Az ember száz helyen gürizhet, hogy megéljen, miközben elhülyül.
Szilvia: Ha nekem lenne diplomám, nem fájna a fejem.
Erika: De ő feleség volt és anya.
Szilvia: Mit gúnyolódsz? Ez a legszebb hivatás. Persze vannak hátulütői. Az ember nem ér rá magával foglalkozni.
Erika: Hát igen. Aztán faképnél hagyják.
Laci: Igen. Az apám is ilyen. Folyton csajozik, a mamám teljesen belerokkant. Nagy szar ez az élet.
Erika: Hozz piát, és tojjunk az egészre!
Laci: Hozok, de én nem iszom. Szerintem nem segít.
Szilvia: Dehogynem. Majd meglátod, hogy jót tesz. Az ember mindjárt szebbnek látja a világot.
Laci: Tudod mit szeretnék? Írni. Verseket vagy novellákat, esetleg regényt is, de nincs idő az ilyesmire, mert ha nem robotolok éjjel-nappal, felkopik az állam. Még lerészegedni sincs idő.
Erika: Ugyan már! Itt a kórházban nem kell dolgozni. Állam bácsi gondoskodik a mindennapi betevőről.
Laci: Hát jó, próba, cseresznye.
Szilvia: Sötétedéskor az építkezésnél.
Laci: Oké, kilenckor a vizit után.

3. jelenet

(Kórterem, Kriszta ásítva leteszi a könyvet)

Kriszta: Unom, majd később…
Natália: A színészetet szerintem nem lehet megtanulni, tehetség kell hozzá.
Kriszta: Azt hiszem, tehetséges vagyok.
Natália: Akkor lazíts! Minek ez a nagy szorgalom?
Kriszta: Az apám jobban örülne neki, ha rendező lennék. Komolyabb dolog.
Natália: És te szeretnél megfelelni a papádnak?
Kriszta: Miért ne? Jó fej.
Natália: És a fiúk?
Kriszta: Hát nem is tudom. Van barátom, de valahogy nem az igazi. Az apám más, ő férfi. Natália: Csak nem az apádba vagy szerelmes?
Kriszta: Frászt, hiszen ő már öreg, s különben is az apám. Csak jó lenne hasonlót találni. Tudod, az a baj, hogy a fiúk nyálasak… Mondd, te tényleg a lányokra buksz?
Natália: És akkor mi van?
Kriszta: Semmi. Cseteltem már leszbikkel. Érdekes.
Natália: Egy nőt csak egy másik nő érthet meg igazán.
Kriszta: Talán…
Natália: Nem akarod kipróbálni?
Kriszta: Nem tudom, de ha igen, akkor nem nagymamakorúakkal… Most pedig aludni akarok!

(Natália sóhajtva elhallgat, Kriszta becsukja a szemét. Erika és Szilvia lép be. Látszik rajtuk, hogy hallgatóztak)

Szilvia: Na vén leszbi, nem jártál sikerrel?
Erika: Úgy látom, a kiscsaj inkább az érett pasikra bukik.
Kriszta: Szálljatok le rólam!
Erika: Vagy mégis a lányokra?
Kriszta: Nem mindegy? Ez is, az is szex.
Szilvia: Vannak komolyabb dolgok is.
Kriszta: Tényleg? Hát meglehet, de arra ráfázik az ember. Nem kell mellre szívni a dolgot.
Szilvia: Van benne valami. A hímneműek mind disznók.
Erika: Hú de durva! Épp most próbálsz felszedni egy angoltanárt.
Szilvia: De eszemben sincs belebonyolódni semmibe. Csak egy kis dugás. Jól alszom tőle. Különben is régen volt már részem benne.
Erika: És már ma akarod?
Szilvia: Minek halogatnám… Szóval jó lenne, ha hamar lekopnál, de azt sem bánnám, ha egyáltalán nem jönnél velem.
Erika: Elég durva, hogy kikapartam a gesztenyét, aztán le akarsz koptatni.
Szilvia: Durva? És a gyilkolásaid?
Erika: Ugyan már, azok csak álmok.
Szilvia: Ki tudja, mi telik ki tőled. Talán megölsz valamelyikünket.
Erika: Legelőször téged.
Szilvia: És miért? Mert feleség vagyok?
Erika: Már nem. Te az a típus vagy, akit otthagynak.
Szilvia: De akkor miért ölnél meg? Nem értem.
Erika: Én sem, de a te eseted emlékeztet valamire, amit nem szeretek.
Szilvia: Egy okkal több, hogy ne flangáljak veled a sötétben.
Erika: Na jó, majd kitalálok magamnak más szórakozást. Most pedig megyek fürödni. Koszos nap ez a mai.
Szilvia: Siess, a vizit előtt én is szeretnék sorra kerülni.

(Erika el)

Szilvia: Nyakam rá, hogy ez a nő bolond. Nem ide kellett volna jönnie, hanem az elmére.

(Csend. Kriszta alszik, Natália a plafont bámulja.)

Szilvia: Remélem, tényleg csak álmában gyilkol… De csendben vagytok!
Natália: Pihenünk.
Szilvia: Talán nekem sem ártana egy kis alvás.

(Bekap egy altatót, befelé fordul. Forgolódik, majd bekap még egyet.)

4. jelenet

(Az építkezésnél)

Laci: A barátnődet hol hagytad?
Erika: Alszik, a vizitre sem ébredt fel. Különben nem a barátnőm, itt ismertem meg.
Laci: Miért nem ébresztetted fel?
Erika: Tetszik neked?
Laci: Nem különösebben… Úgy látom, nem kedveled.
Erika: Nem nagyon. Fárasztó… Csupa hazugság az élete.
Laci: Majdnem mindenkinek.
Erika: A tied is?
Laci: Bizonyos fokig.
Erika: A zsidók miatt?
Laci: Miattuk is, de mit tehetnék.
Erika: Az ember azt utálja másokban, amit magában is. De ne bölcselkedjünk! Szereztél piát?
Laci: Egy üveg vodkát. Jó lesz?
Erika: Jó. Szeretem a vodkát, feloldja a gátlásokat.
Laci: Vannak gátlásaid?
Erika: És neked?
Laci: Vannak. Az apám miatt…
Erika: A szülők sokszor ránehezednek az emberre.
Laci: Mióta az eszem tudom, vannak barátnői, s már kisfiú koromban is bemutatta őket. Borzalmas volt, az anyám teljesen tönkrement, olyan, mint egy csecsemő.
Erika: Bontsuk ki a vodkát, mielőtt nekikeserednénk. Az élet durva dolog, pia nélkül nem lehet jó képet vágni hozzá.

(Isznak egymás után az üvegből)

Erika: Kezdek zsibbadni. (Nagyot kortyol, majd Lacinak nyújtja az üveget)
Laci: Berúgunk.
Erika: Na és? Vessük le a gátlásokat! (Laci is iszik. Erika megcsókolja.)
Laci: Ne, ezt nem szabad…
Erika: Miért?
Laci: Alig ismerjük egymást…
Erika: Nem jó?
Laci: De, csak…

(Erika újból megcsókolja, majd a szájához tartja az üveget.)

Erika: Na látod, kezd hatni a pia. Húzd meg!

(Laci újból iszik, aztán újabb csók.)

5. jelenet

(Kórterem, Krisztinán fejhallgató, a térdén egy laptop. Natália nagyokat horkantva alszik)

Natália: Hrrrr, hrrrr, pityipííííí…
Kriszta: Beszélj egy kicsit hangosabban, az öreglány úgy horkol, mint egy medve!
Erika: Meg fogsz fulladni… Ez a zsinór elég erős… Nem, dehogy! Nem én fojtalak meg…
Kriszta: Hát egy kórházban. Meg kell valahogy úsznom a vizsgát… Aha. Bedőltek. Lesz legalább egy hetem. Csak ne lenne ennyi hülye körülöttem.
Erika: Összekötöm a kezedet és a lábadat, aztán a Duna megteszi helyettem, amit kell… Most menjünk közelebb a vízhez…
Szilvia: Halljátok, gyilkol álmában!
Natália: Hrrrr.
Kriszta: Kész kabaré! Az egyik nő éppen vízbe fojt valakit álmában… A másik sem kerek… A leszbi öregasszony a legnormálisabb köztük.
Szilvia: Ez kész őrület!
Erika: Remélem, küzdeni fogsz, akkor sokáig tart…
Kriszta: Basszus, ebből drámát lehetne írni… Ó, dehogy. Inkább rendező leszek.
Szilvia: Nem hagynátok abba az ugatást?
Erika: Csak így tovább, kapálóddzál! Nagyon szórakoztató!
Kriszta: Hát csinálj magadnak néhány profilt! Ha megismernek, bekerülhetsz a sodrásba…
Szilvia: Kuss legyen!
Natália: Mit ordítozol?
Szilvia: Nem lehet aludni tőletek!
Natália: Nem kellett volna átaludnod a délutánt!
Szilvia: Hát mi a szart csináltam volna?
Erika: Mindjárt vége, már nem bírod soká… Hogy segítsek? Ne viccelj, nem azért löktelek be, hogy a végén kihúzzalak…
Szilvia: Iszonyú ez a nő! Őrület! Era! Ébredj!
Erika: Mi bajod?
Szilvia: Kit öltél meg?
Erika: A kiscsajt.
Natália: Te állat! Mit vétett neked?
Erika: Emlékeztet valakire…
Kriszta: Várj csak egy kicsit… Muszáj ordítozni?
Szilvia: És neked muszáj éjszaka ugatni a haverjaiddal?
Natália: A kislány nem ordítozik.
Szilvia: Elegem van belőletek! (Kirohan a szobából.)
Kriszta: Na szia, majd holnap folytatjuk. Itt most áll a bál. Azt hiszem, lelépek.
Erika: Valaki igazán megdughatná! Úgy látszik teljesen összeomlott, felvert a legjobb résznél…
Natália: Te tényleg őrült vagy, menj át az elmére!
Erika: Hetyegni akarsz a kis színészpalántával?
Kriszta: Igen, hetyegni akarunk, úgyhogy kopj le!

(Erika megvonja a vállát, kimegy.)

Kriszta: Hazamegyek. Elegem van ebből a két hülye szukából! (Csomagolni kezd.)
Natália: Ne menj ki egyedül!
Kriszta: Ne izgulj! Ez a démon csak álmában öl.
Natália: Én is elmegyek. Itt nem lehet meggyógyulni, ez maga a pokol…

6. jelenet

(Kórház folyosója, minden vörös fényben úszik)

Natália: Hol a pokolban vagyunk?
Laci: Lehet, hogy épp ott. Minden olyan valószerűtlen.
Natália: De hogy a francba kerültünk ide?
Laci: Sejtelmem sincs. Maga kicsoda?
Natália: Hunger Natália, nyugalmazott anyakönyvvezető. És maga?
Laci: A nevem Laci. Angoltanár vagyok. A többi nem érdekes.
Natália: Ha a pokolban vagyunk, akkor semmi sem érdekes.
Laci: Fáj a hátam és a fejem.
Natália: Nekem mindenem fáj.
Laci: Ha fájdalmaink vannak, akkor nem halhattunk meg.
Natália: Honnan tudja, mi van a halál után? És ha a fájdalom oda is velünk jön?

(Kriszta jön szembe)

Kriszta: Nati! De jó, hogy megtaláltalak! Jól vagy?
Natália: Éppen csak. Fáj mindenem.
Kriszta: Nekem csak a fejem. Valami történt a szememmel is, mindent vörösnek látok. Keresni kéne egy orvost!
Laci: Nem történt a szemével semmi, hölgyem. Itt valóban minden vörös. Maga honnan jött?
Kriszta: Hát a lépcső aljától.
Natália: Te tudod, hol vagyunk?
Kriszta: Hát persze. A kórházban. Ez a férfi és a két szédült nő a kórteremből lesodort minket a lépcsőn…
Natália: Rémlik valami…

(Szilvia válik ki a vörös homályból)

Szilvia: Era volt a hibás, ő kezdte.
Laci: Era? Nem hiszem. Ő csak álmában öl.
Szilvia: Hát te semmire sem emlékszel?
Laci: Nem. Mire kéne emlékeznem?
Szilvia: Hát a veszekedésre.

(Laci a fejéhez kap.)

Szilvia: Era átölelt, te pedig leráztad magadról…
Laci: Mert erőszakoskodott velem. Leitatott, aztán…

(Erika jelenik meg néhány méterrel arrébb.)

Erika: Ne játszd nekem a szűzlányt! Jó volt neked is. A nyakam tenném rá, hogy a nyamvadt kis életedben most keféltél először egy igazit.
Szilvia: A fene egyen meg! A mi nyakunkat is kockára tetted.
Natália: Mondjátok el végre, mi történt?
Szilvia: Összetalálkoztam Lacival a folyosón, cigizni indult. Gondoltam, én is rágyújtok, de jött Era. Ó, Istenem, ez a nő mindig akkor jelenik meg, amikor nem kéne! Laci nyakába akaszkodott, aztán dulakodni kezdtek…
Erika: Persze te is beszálltál. Először lekurváztál, aztán a hajamnak ugrottál.
Szilvia: Na ja! Beleköptél a levesembe, te piszok szuka!
Natália: Hagyjátok abba! Még az is lehet, hogy a másvilágon vagyunk.
Kriszta: Nincs másvilág! Csak azért látunk mindent vörösnek, mert beütöttük a fejünket.
Szilvia: Úr Isten! Meghaltunk?!
Erika: Hát meglehet. Olyan itt minden, mintha vérben úszna.
Szilvia: Az nem lehet! Nekem még élnem kell! Most akartam újrakezdeni!
Natália: Én pedig meg akartam gyógyulni, hogy elmehessek Brazíliába.
Kriszta: Ne pánikoljunk, hanem keressünk valakit!
Szilvia: Nem látod, hogy senki sincs itt rajtunk kívül?
Laci: Dehogynem. Nézzétek, ott jönnek, kocsit tolnak maguk előtt.
Natália: Biztosan betegszállítók.
Szilvia: Hé! Itt vagyunk!
Erika: Csend! Azok nem betegszállítók!
Laci: Dehogynem, hiszen kocsit…
Erika: Nem látod a ruhájukat?
Szilvia: Jézusom! Fekete ruhában vannak!
Kriszta: Ez valami rémálom!
Szilvia: Futás!
Kriszta: Gyere, Nati!
Natália: Nem bírom! Mindenem fáj! (A falnak támaszkodik)
Kriszta: Bírni kell! Gyere, add a kezed!
Natália: Menj csak…
Kriszta: Ó, a francba! Ne add fel! (Natália hóna alá nyúl, vonszolja magával) Siess, már közel lehetnek… Menjünk be oda! (Egy ajtóra mutat.) A többiek is oda bújtak.

(Bemennek.)

Natália: Miért segítettél?
Kriszta: Nem is tudom. Talán megkedveltelek.
Natália: Azt mondtad, a nagymama korúakat nem kedveled.
Kriszta: Na nem is úgy, ahogy gondolod… Te nem szereted az embereket, ugye?
Natália: Volt egyszer valaki, aki nagyon fontos volt nekem… Ő szerette az embereket, sokat tett értük, de cserbenhagyták. Borzalmas halála volt…
Kriszta: Értem.
Natália: És te hogy állsz az emberekkel?
Kriszta: A franc tudja. Az élet csak taposás, nincs idő lelkizni, értelme sincs… Aki bírja marja, aki mamlasz, semmire sem jut, hiába a tehetség. Mindenki rivális…
Szilvia (Nem figyel a beszélgetésre, riadtan néz jobbra, balra.): Szerintetek ez mi?
Erika: Nem látod? A mosoda.
Laci: Ronda hely. Ott egy csomó véres lepedő.
Kriszta: Fenét, csak mindent vörösnek látunk.
Laci: Jó lenne megfürödni!
Erika: Igen. Mondtam már, hogy koszos nap ez a mai?
Szilvia: Mondtál valami hasonlót… De én inkább véresnek látom. A te gyilkosságaid mocskoltak be mindnyájunkat. Talán sohasem moshatjuk le magunkról!
Kriszta: Csitt! Jön valaki!
Erika: Bújjunk a tartály mögé!

(Natália vánszorogva tesz egy lépést, aztán összeesik.)

Kriszta: Segítsen valaki!

(Nyílik az ajtó, belép két férfi, az egyik betegszállító kocsit tol maga előtt.)

Kriszta: Jaj, Nati, szedd össze magad!
Erika: Nem kell parázni, fehér ruhában vannak!
Natália: Ó, hisz ez a repülőgép, ott jön a stewardess… Jaj, nem mehetek el, mi lesz a macskámmal! Vak szegény…
Kriszta: Menj nyugodtan… Megkeresem a macskádat…

(A két férfi a kocsira emeli Natáliát.)

7. jelenet

(Egy négyemeletes bérház előtt. Kriszta egy vak sziámi macskát cipel egy kosárban. Erika jön vele szembe melegítőben, ronda kötött sapkával a fején.)

Erika: Hát te?
Kriszta: Eljöttem a macskáért. Megígértem Natinak…
Erika: Sajnálom az öreglányt. Tényleg leszbi volt?
Kriszta: Nem mindegy? Mit keresel itt?
Erika: Én is a macskáért jöttem.
Kriszta: Na ne! Mit akarsz vele?
Erika: Gondoskodnék róla. Azt hiszem, jót tenne nekem.
Kriszta: Komolyan beszélsz? (Hitetlenkedve felhúzza a szemöldökét.)
Erika: Igen. Te is emlékszel a vörös ködre?
Kriszta: Azt gondolod, el lehet felejteni?
Erika: Amit ott átéltünk, összeköt minket… Kérlek, add nekem a macskát!
Kriszta: (Átnyújtja a kosarat.) Bastet a neve.
Erika: Hát szia. Remélem, látjuk még egymást… (Elsiet. Kriszta elindul a villamosmegálló felé.)
Szilvia: Nem hiszek a szememnek! Hát te mit keresel ebben a nyomornegyedben? A színésznők a Rózsadombon laknak.
Kriszta: Dolgom volt erre.
Szilvia: Képzeld, Laci is ezen a környéken lakik.
Kriszta: Tényleg?
Szilvia: Tényleg. Évek óta itt élünk egymás közelében, és nem találkoztunk össze.
Kriszta: Vagy nem vettétek észre egymást.
Szilvia: Eráról tudsz valamit?
Kriszta: Miért érdekel, hiszen utáltad.
Szilvia: Nem is tudom. Rémes alak, de időnként mégis úgy érzem, hiányzik. Laci is ezt mondta.
Kriszta: Hát igen. Valóban elég furcsa nő, de vannak jó beköpései…
Szilvia: Laci szerint jól meg tudja mondani a tutit.
Kriszta: Hát ez tényleg így van… Pár perce váltunk el. Nati macskájáért jött.
Szilvia: Ó, a babaarcú démon! Állatkínzásra adta magát?
Kriszta: Nem. Gondoskodni akar a macskáról… és nincs már babaarca. Mintha megöregedett volna…

(A villamos csikorgása hallatszik, lemegy a függöny.)

 



 

2 komment

Címkék: 2009 takaró szilvia

A bejegyzés trackback címe:

https://literastafeta.blog.hu/api/trackback/id/tr421057309

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Antaron 2009.04.11. 20:17:18

nincs benne egy szál lófasz sem - remélem, nem is kötelezö

Takaró Szilvia 2009.04.11. 20:27:52

@Antaron: Én is remélem. Igyekeztem tartani a lépést, de a kellemetlen szagú ürüléknél megrekedtem. A többi művet olvasva úgy látom, nem vagyok ezzel teljesen egyedül.
süti beállítások módosítása