HTML

Magyar Staféta

Kortárs magyar írók és friss tehetségek drámai váltója. Litera-projekt.

SZERZŐK

SZEREPLŐK

Laci

Hunger Natália

Erika

Szilvia

Kriszta

NAPTÁR

PARTNEREK

TÁMOGATÓK

IMPRESSZUM

Szakmai moderátor és pályázati koordinátor: Nagy Gabriella - litera Munkatárs: Szekeres Dóra - litera Kapcsolat:

Címkék

2009 (107) 2009. (1) ági (1) ágnes (1) almássy bettina (1) andrás (1) aranka (1) bager gusztav (1) bakos (1) balogh virág katalin (1) bányai (1) beáta (1) becsey (1) benkovics (1) bósa (1) both (1) brunner tamás (1) brunovszky adél (1) carpenter (1) csáki milán (1) csikós (1) czimmermann (1) deáki tímea brigitta (1) diána (1) erdős virág (3) faragó (1) fehér kornél (1) fekete györgy (2) fekete péter (1) forgách andrás (3) gábor (2) garaczi lászló (3) gárdon ágnes (1) gyula (1) harmath (1) harsányi anna (1) háy jános (3) horvát zsolt (1) imre (2) ivády (1) ivády gábor (1) j. (1) j.n. (1) j. bodnár (1) jánosi andrás (1) jónás andrás (1) józsef (1) judit (1) kalotai (1) kárpáti péter (2) katalin (1) kávai (1) kókai jános (1) kölüs (1) kozsár (1) krasznay piros (1) krisztián (1) lach tibor (1) lajos (1) légrádi györgy attila (1) lőrincz (1) lőrincz zsolt (1) maczkó zoltán (1) magyar (1) magyary ágnes (1) marek (1) mátyás tímea (1) mihály emese (1) m kriszta (1) nagy (1) noémi (1) o. katinka sára (1) ordas ferenc (1) palágyi ildikó brigitta (1) pálfy (1) pass andrea (1) pongrácz huba (1) r.mezőny (1) rab istván (1) s. (1) safranku ágnes (1) sándor (1) sárközi richárd (1) sarlós (1) simon (1) simon adrienn (1) sípos (1) slendri jános (2) somogyi lászló (1) soós edit (1) spiegl máté (1) stafétáról (1) szabó erzsébet (1) szafián zsuzsanna (1) szász fülöp györgy (1) szavazás (1) szilvia (2) szűcs gabriella (1) sz nagy krisztina (1) t. (1) takaró (1) tallér edina (1) tamás (1) tasnádi istván (3) tímea (1) tóth (1) vámos mónika (1) váradi gerda (1) zoch (1) zoltán (1) zsófi (1) zsuzsa (2) zsuzsanna (1) Címkefelhő

Utolsó kommentek

  • irka1960b: ilyen borzalmat még életemben nem olvastam !!!! De nem is szeretnék. (2009.05.13. 18:00) Almássy Bettina: Hiába
  • Miamano: Kedves Bikalakat és Mindenki! El fogom olvasni, megigérem. Most még látogatni sem nagyon kívánok ... (2009.05.11. 12:58) Almássy Bettina: Hiába
  • Mirus: Ledöbbentem mind a színházi, mind a társadalmi a kliséken. Csodálkozom, hogy ezt itt így lehet. N... (2009.05.06. 23:43) Almássy Bettina: Hiába
  • Horváth Zalán: Hello, mikor állítják színpadra a darabot? És hol? Hol lehet szavazni? (2009.04.29. 19:11) Palágyi Ildikó Brigitta: Álom
  • Bikalakat: @Miamano: nem tennéd meg, hogy elolvasod az enyémet is? Érdekelne, hogy van-e véleményed! Köszi (C... (2009.04.27. 11:24) Almássy Bettina: Hiába
  • Utolsó 20

Friss topikok

Magyary Ágnes: Salsa haladóknak

2009.04.10. 13:13 litera

 

A TEHETSÉGKUTATÓ PÁLYÁZATRA BEÉRKEZETT PÁLYAMŰ



I. FELVONÁS

1. JELENET

Tánciskola. Üres terem, a falnál székek. Nincs benn senki. Elsőnek Laci érkezik. Ing,pulcsi, farmer, táska. Tipikus értelmiségi öltözet.

LACI Hahó! Nincs itt senki? Nem értem. Szerintem jó helyre jöttem.

Érkezik Erika, akiről első pillantásra nem lehet eldönteni, hogy férfi vagy nő. Öltözéke leginkább egy kamaszfiúra emlékeztet.

ERIKA Helló! Itt lesz a salsa haladóknak?
LACI Szia. Nem tudom. Én is csak most érkeztem. Talán igen, bár nincs itt senki, akitől meg lehetne kérdezni.
ERIKA Nem te vagy a tanár?
LACI Nem.
ERIKA Akkor ki vagy?
LACI Laci. Én is az órára jöttem.
ERIKA Nős vagy?
LACI Nem.
ERIKA Akkor ne is mondd tovább, mert nem érdekel.
LACI És te?
ERIKA Erika. De csak ebben az életemben, amúgy örök álmodozó.
LACI Van egy másik is?
ERIKA Igen. Magam sem tudom, hogy melyik a valóságos.
LACI Érdekes.
ERIKA Szerintem nem az. Inkább ijesztő.
LACI Néha én is úgy érzem, hogy két énem van,az egyik éli a mindennapok rutinját, a másik meg...
ERIKA Ez igazán szánalmas, nem meglepő, hogy nincs feleséged.
LACI Én vagyok szánalmas?! Te kezdtél a kettős életről beszélni.
ERIKA Igen, de az enyém valóságos, te meg csak a képzelgéseiddel traktálsz.
LACI Mentségemre legyen mondva sosem értettem a nőkhöz.
ERIKA Az látszik is.
LACI De szívesen meghallgatom ezt a kettős életet.
ERIKA Nincs benne semmi különleges. Nappal ahogy már mondtam Erika vagyok, egy nő, aki csak úgy van. Mert én többnyire csak úgy vagyok. Néha dolgozom, néha nem.
Néha szeretem az embereket, néha nem. Talán ez a baj, hogy igazán nem szeretek senkit.
Szerelmes sem voltam  soha. Ha a férfiak nem beszélnének annyit, akkor talán szerelmes lehetnék. De így. Egyszer volt egy süket-néma pasim. Csodálatos volt. Sosem kellett beszélni, mindig csak szeretkeztünk. Órákon keresztül. Aztán hirtelen vége lett.
LACI Miért?
ERIKA Mert a felesége rájött. Nagyon sajnáltam. A csend az, ami a legjobban hiányzik nekem. Azt hiszem. Az a csend, amiben nincs emberi beszéd zaja. Ezért jók az éjszakák. Akkor kezdődik a másik életem. Apáca vagyok egy zárdában.
LACI Apáca? Milyen zárdában?
ERIKA Valladolidban, a tizenhetedik században. Fogalmam sincs, hol van ez a város.
LACI Spanyolországban, de vagy egy hasonló nevű város Mexikóban is.
ERIKA Mi van, te földrajz tanár vagy?
LACI Nem, angol.
ERIKA Aha. Szóval olyan nagyokos típus vagy?
LACI Talán, inkább kicsi. De igen, végülis így is lehet fogalmazni. Alig több, mint tíz éve írom a doktori disszertációmat, szóval igen, elég okos vagyok már.
ERIKA Akkor így már értem a kettős életed. Azt hittem, hogy csak szimplán flúgos vagy.
LACI Nem. Nagyon az vagyok, mert még mindig nem akarom elfogadni, hogy sosem leszek képes rá, hogy befejezzem.
ERIKA Annyira fontos neked?
LACI Igen. Azt hiszem. Apám mindig azt mondta, hogy egy rakás szerencsétlenség vagyok, jó lenne megmutatni neki, hogy nincs igaza.
ERIKA Szóval ezért nincs nőd, az apád miatt? Nagyon sok ilyet láttam. A férfiak egyik részét az apja arra inspirálja, hogy hajtsa a nőket, a többieket meg impotenssé teszi.
LACI Nem vagyok impotens.
ERIKA Ez csak egy metafora doktorkám.
LACI Értem. Na és te? A te álmod is csak egy metafora?
ERIKA Vagy Erika az, aki itt áll előtted ő a metaforája az álomnak. Szóval ezt a valladolidi nőt Virginiának hívják, és szerelmes Krisztusba.
LACI Pont belé?
ERIKA A valladolidi katedrálisban van egy Krisztus szobor. A legszebb férfitest, amit valaha láttam.
LACI Te, vagy Virginia?
ERIKA Hát persze, hogy Virginia. Nincs más rajta, pusztán egy lágyékkötő. Nagyon szomorú. Oldalra hajtja a fejét, és néz. Úgy néz, hogy legszívesebben szorosan magamhoz ölelném, sírnék vele együtt, és csak sírnék, csak sírnék...
LACI Voltál már Valladolidban?
ERIKA Mondtam már, hogy azt sem tudom, hogy hol van. Szóval Virginia minden éjjel kimegy a városba titokban. A városban éjszaka igazán furcsa emberekkel találkozik.
LACI Hiszel Istenben?
ERIKA Én nem, de Virginia, azt hiszem igen. Bár ebbe nem vagyok biztos. Amikor öl, utána mindig keresztet vet.
LACI Miért még öl is?
ERIKA Igen. Nem említettem. Minden este megöl valakit. Csak megy az utcán. Keres valakit. Ő sem tudja, hogy kit. De amikor meglátja, rögtön tudja, hogy ő az. Akkor
előveszi a tőrét, az illető háta mögé oson, és finom mozdulattal a testébe csúsztatja a fegyvert. Gyengéden, lassan, óvatosan, mint egy figyelmes szerető. Az illető meglepődik. De aztán a földre esik. Csodálkozva néz  Virginia szemébe. Nem érti. Van, aki megkérdezi, hogy miért. Mások azt az anyjukat szólongatják, megint másik Krisztusért kiáltoznak. Virginai sem érti, hogy miért kell megölnie őket, bár olyan ismerősnek tűnnek neki ezek az emberek. Mindegyikük arca emlékezteti valakire, csak nem tudja, nem tudom, nem tudjuk kire. A városban meg pánik uralkodik a titokzatos gyilkos miatt. Virginia meg a meztelen Krisztus szobor lábánál imádkozik az elhunytak lelki üdvéért.
LACI Érdekes történet.
ERIKA A legérdekesebb az, hogy nem tudom, hogy melyik a valóságos énem. Ez vagy az a másik. Szóval láthatod, nem unalmas az életem.
LACI Valóban nem.

Megjön Kriszta, fiatal, lendületes. Túl lendületes. Extravagáns ruhában, túl extravagánsban. Utána nem sokkal érkezik Szilvia. Körülbelül ötven éves, lehet, hogy kevesebb, lehet hogy egy kicsit több. Szolidan, de igényesen van öltözve.

KRISZTA Helló. Csak ennyien vagyunk?
SZILVIA Hellóka mindenkinek.
LACI Sziasztok.
ERIKA Helló.
SZILVIA Te vagy a tanár?
LACI Nem, én is az órára jöttem.
KRISZTA Tanár? Nem látod rajta, hogy egy lúzer.
ERIKA Miért te ki vagy?
KRISZTA Színésznő vagyok. Ami azt jelenti, hogy egy istennő. Láttál már színésznőt ilyen közelről.
ERIKA Azt nem, de beképzelt picsát már igen.
SZILVIA Te színésznő vagy, de cuki. Én Szilvia vagyok.
KRISZTA Szintén?
SZILVIA Ugyan. Úgy nézek ki? Ari vagy, hogy azt hitted.  Én..izé.. családanya ...
KRISZTA Aha...
SZILVIA Most váltam el. Illetve a férjem otthagyott egy másik nőért. De nem baj, mert én kemény vagyok. Más nő biztos idegösszeomlást kapna hasonló helyzetben, de én harcolok. Ezért is iratkoztam be erre a salsa tanfolyamra.  Imádok táncolni, imádok mozogni. És tudom, hogy ez abszolút fel fog rázni lelkileg.
KRISZTA Nekem nincs szükségem lelki felrázásra, mert fiatal vagyok, szép vagyok, és előttem az élet. Mindenki azt mondja, hogy iszonyú tehetséges vagyok. Ide is azért jöttem, mert a tánc kifinomultabbá teszi a mozgásomat. De miért nincsenek itt férfiak? Remélem azért jönnek. Semmi kedvem nőkkel táncolni.
SZILVIA Nekem is feltűnt, hogy több a nő.
ERIKA Biztos nehéz volt, mert összesen négyen vagyunk itt.
SZILVIA Annyira nem szeretem az ilyen kellemetlen embereket. Az ember jól akarja érezni magát, de mindig akad valaki, aki elrontsa a hangulatot.
KRISZTA Mi lenne ha átrendeznénk a termet?
ERIKA Minek?
KRISZTA Azokat a székeket tegyük át a túloldalra, és ezeket itt meg tegyük a helyükre. Úgy szerintem sokkal hangulatosabb lenne.
SZILVIA Cuki ötlet.
ERIKA Cseréljük ki a székeket? Mi értelme van ennek?
KRISZTA Segítenél kérlek?
LACI Persze.
KRISZTA Ne oda, hanem inkább ide, ezt meg átviszem ennek a helyére.
SZILVIA Ezt hova tegyem?
KRISZTA Oda az ablak alá...nem...inkább ezek mellé....nem, mégsem jó...tudod mit, vidd vissza oda, ahol volt. Ti már tanultatok táncolni?
LACI Én igen, végigjártam már két kezdő tanfolyamot is.
KRISZTA Kettőt?
LACI Igen. Az alaposság híve vagyok. Igazából haladóból is ez már a második.
KRISZTA Akkor te talán taníthatnál is minket.
LACI Áh, azért nem. Nem vagyok biztos magamban.
KRISZTA Dehogynem. Hol van a zene?
SZILVIA Itt a magnó.
KRISZTA Helyes kapcsold be! Na mutasd.
LACI Most mit csinálsz?
KRISZTA Átölellek. Miért nem így kell?
LACI Nem tudom, én még nem jutottam erre a szintre
KRISZTA Ne butáskodj! Ez latin tánc. Szenvedéllyel kell csinálni, nem ésszel.
ERIKA Akkor neked biztos jól fog menni.
SZILVIA Annyira jó vagy, annyira helyes vagy. És milyen jól csinálod.ű
ERIKA Ugyan, látszik, hogy életébe nem táncolt salsát.
KRISZTA És akkor mi van, ha nem?
LACI Nem jártál kezdő tanfolyamra?
KRISZTA Nem. Minek? Nekem anélkül is megy. Tehetséges vagyok. Nem úgy érzed?
LACI Én nem érzek semmit. Most meg mit csinálsz?
KRISZTAPróbálom kihozni belőled az állatot.
LACI Ez így nem lesz jó.
KRISZTA Miért nem?
LACI Te még az alaplépéseket sem ismered. Ne, ne, ne kérlek, hagyj. Erika?
ERIKA Igen?
LACI Te tanultál már salsát?
ERIKA Igen, az egyik pasim kubai tánctanár volt, tőle.

Táncolnak.

LACI Nős volt?
ERIKA Persze. Imádtam.
LACI Nem beszélt sokat?
ERIKA De. Viszont egy szót sem értettem belőle. Nem igazán tudott magyarul. így nem zavart. Olyan volt, mintha a víz csobogását hallgatná az ember.
SZILVIA Milyen cuki történet. Mi lett aztán belőle?
ERIKA Szakítás. Mint az összes többiből.
SZILVIA De miért? Nem jöttetek jól ki egymással?
ERIKA Én és a pasi remekül megvoltunk, csak a felesége akadékoskodott.
SZILVIA
Milyen nő az, aki családos emberekkel kezd?
ERIKA Talán egy másik nő miatt hagyott ott a férjed?
SZILVIA Nem...csak nem tartom jónak, ha mások családi életébe egy harmadik személy belegázol.
ERIKA Hát én senki életébe sem gázolok bele. Amint azt kezdik el emlegetni, hogy elhagyják a feleségüket, rögtön kidobom őket. Nem érdekelnek. Nekem nincs szükségem mások nyűgjeit a nyakamba venni. Elég a sajátom.
SZILVIA Akkor is visszataszító.
KRISZTA Ugyan, ma már nem divat ilyen dolgokon fanyalogni. Engem sem érdekel, ha egy férfi nős. Sőt! Igaza van ennek a gnómnak, attól még izgalmasabb.
SZILVIA ..hát...én akkor is azt gondolom, hogy aljasság.
KRISZTA Mert a férjed kiadta az utad egy fiatalabb nő miatt, azért csak magadat okolhatod.
SZILVIA Ez nem igaz...Nem ...adta ki az utamat...

Szilvia az egyik sarokba ül, majdnem sír. De igyekszik összeszedni magát.

ERIKA
Engem nem érdekelnek az emberek érzései. A sajátommal sem boldogulok. Nincs időm másokkal foglalkozni.
LACI Ez elég önző álláspont.
ERIKA De őszinte. Én legalább őszinte vagyok.

Kriszta kikapcsolja a magnót.

KRISZTA Ennek így semmi értelme. Addig mi mit csináljunk. Talán itt üljünk és nézzünk?!
SZILVIA Igen, nem igazságos, hogy az egyetlen férfit kisajátítod magadnak.
LACI Jó, akkor mit csináljunk?
SZILVIA Ismerkedjünk. Végülis a következő hónapokban sok időt fogunk együtt tölteni. Engem Szilviának hívnak, ötvenegy éves vagyok, látjátok nem szégyellem a koromat, ötvenegy, ötvenegy, nincs ezzel semmi baj.
KRISZTA Te jó ég!
SZILVIA Van két gyerekem, itt van a fényképük, a fiam egy nagyon híres francia adótanácsadó cégnél dolgozik, a lányom még egyetemista. Értük élek.
LACI Nagyon...kedvesek...
SZILVIA
Igen. És milyen okosak. Teljesen az apjukra hasonlítanak. Ő ilyen céltudatos. És te?
LACI ...ööö...izé...nem tudok túl sokat mesélni magamról, angoltanár vagyok, nincs családom...izé...ennyi...angol költészetből írom a doktorimat lassan tíz éve...
SZILVIA De cuki...a férjem is doktor, nemzetközi jogból, ez annyira nagyszerű, ha valaki ennyire okos, én sajnos az érettséginél tovább nem jutottam, de hát így alakult, nem vettek fel az egyetemre, utána meg jött a család, aztán meg késő lett volna...
LACI Én még nem vagyok az...csak küzdök érte.
KRISZTA Unalmasak vagytok.
LACI Tessék?
ERIKA Un titeket.
KRISZTA Kit érdekel ez az egész. Nem ezért jöttem ide. Nekem erre nincs időm. Hol van már az a tanár? Táncolni akarok. Menj keress valakit, és kérdezd, meg, hogy meddig várjunk.

Laci elindulna.

ERIKA Miért nem te mész?
KRISZTA Mert én színésznő vagyok.
ERIKA Színésznő?! Nem inkább egy lotyó?
KRISZTA Irigykedsz?
ERIKA Rád?
KRISZTA Hülye liba.
ERIKA Ócska ribanc.
LACI Akkor menjek?
SZILVIA A férjem, aki minden tekintetben egy nagyszerű ember...

Közben bejön Natália, akit nem vesz észre senki, mert Kriszta és Erika majdnem egymásnak ront, Laci nem tudja mit tegyen, Szilvia meg rendületlenül fecseg. Natália idősebb hölgy, de az a típus, aki nyugodtan letagadhat legalább egy tízest a korából.
Vászonnadrágot, rövid ballonkabátot hord.

SZILVIA ...mindent elért az életben, csak felnézni tudok rá...
LACI Nem ő hagyott ott téged?
SZILVIA De igen. De én nem haragszom. Úgy veszem, mint aki egy lehetőséget kapott az élettől.
NATáLIA Ez a salsa tanfolyam?
KRISZTA Na végre! Maga kicsoda?
NATÁLIA A táncra jöttem.
KRISZTA Ez nem nyugdíjas klub.
NATÁLIA Maga a tanár?
LACI Nem. Én is résztvevő vagyok.
NATÁLIA Akkor ki a tanár?
LACI Nem tudjuk. Nincs még itt.
NATÁLIA Ez érdekes.
SZILVIA De éppen ismerkedünk, ha már ilyen szépen  összegyűltünk. Nézze ezek itt a gyerekeim a fiam egy híres...
NATÁLIA Nem érdekel. Hol látták a hirdetést?
SZILVIA Én? Meg fog lepődni, mert én is nagyon meglepődtem, bár nem tudom, hogy miért, hiszen a mai világban már semmin sem szabad meglepődni, nem igaz? Na szóval, ahogy nyitom ki a postaládámat, hát észreveszek egy hirdetést, hogy salsa tanfolyam indul, és hát mivel éppen most váltam el, azt gondoltam, hogy miért ne, kipróbálom magam...igaz ugyan, hogy haladó tanfolyamot hirdettek, én meg életemben nem táncoltam salsát, de gondoltam biztos nem lesz olyan nehéz, főleg, ha aranyos emberekkel együtt...
NATÁLIA Ez érdekes.
SZILVIA Igen, én sem gondoltam volna, hogy valaha elválok, mert hát a férjem annyira okos, és annyira tudja, hogy mit csinál. De hát így alakult..
NATÁLIA Úgy értem, hol lakik?
SZILVIA A Rózsa utcában.
NATÁLIA Hány szám?
SZILVIA Mi ez a faggatózás?
LACI Én is a Rózsa utcában lakom.
KRISZTA Na és aztán, kit érdekel, hogy hol lakunk? Én is ott lakom, na és, még jó hogy, mert nagyon közel van a tánciskola.
NATÁLIA Nem értik?
KRISZTA Nem, nem értjük.
SZILVIA Tizenhat.
NATÁLIA Tudtam. Én is a postaládák mellett láttam a hirdetést. Sejtettem, hogy ez csak valami átverés lehet. Nem lep meg.
KRISZTA A néni miért akar táncolni?
NATÁLIA Ugyanazért amiért te.
KRISZTA Én a személyiségemet építem.
NATÁLIA Nagy munka lesz. Hát én is azt.
SZILVIA Van családja? Csak gondoltam, ha már itt van beszélgessünk. Unokák, gyerekek?
NATÁLIA Na még csak az kéne. Nincs. Én is a tizenhat szám alatt lakom.
SZILVIA Milyen érdekes.
KRISZTA És tud salsázni?
NATÁLIA A volt élettársam évekig Brazíliában élt, ő tanított meg. Régen egész jól tudtam, gondoltam felelevenítem egy kicsit, meg hátha a mozgás is jót tesz az egészségemnek. Az ember az én koromba sose tudhatja.
SZILVIA De érdekes. Akkor mégis volt családja, és miért nem lett belőle házasság? Nem akart tőle gyereket?
NATÁLIA Egy nőtől?
SZILVIA Tessék?
KRISZTA Én is szeretem a nőket. Szerintem is sokkal jobb velük, mint a férfiakkal.
NATÁLIA Fogalma sincs, hogy miről beszél.
KRISZTA Már hogyne lenne. Én színésznő vagyok, illetve leszek,és ahhoz, hogy megtaláljam az igazi énemet, mindent ki kell próbálnom. A nullára kell mennem emberileg, hogy minél hitelesebb legyek. Ez az ars poeticám.
NATÁLIA Mindent?
KRISZTA Igen. Mindent. Most igaz éppen van egy barátom, akivel együtt élek. Rendes fiú, nincs vele semmi baj, teljesen odavan értem, de valami hiányzik belőle. Olyan naiv, és
ez olyan vicces. Ahogy néz rám nagy kikerekedett szemekkel, és bármit mondok neki , mindent elhisz. A múltkor is  hajnali kettőkor állítottam haza, és azt mondtam dugó volt a városban. Egyből elhitte, nem kérdezősködött tovább. Amúgy a férfiak elég viccesek. Olyan okosnak képzelik magukat, aztán olyan hamar elvesztik a lábuk alól a talajt, elég ha csak megpillantanak. De a nők! Megismerkedtem egy lánnyal a neten. Most levelezünk...
SZILVIA Az én férjem nem vicces.
KRISZTA De te annál inkább. Nézz magadra, itt állsz az idegösszeomlás szélén, és mégis megjátszod magad, hogy minden rendben van.
SZILVIA Nagyon tévedsz. Egyszerűen csak összejöttek a dolgok. A férjem ugyan kitett a házunkból, de most legalább a belvárosban lakhatok, a gyerekeknek is közelebb, a fiam tíz percre dolgozik, a lányom egyeteme meg a szomszédban van ...szinte...
KRISZTA Igazán? És annyira szeretnek téged, hogy mindennap meglátogatnak? Milyen megható.
SZILVIA Igazából nem láttam őket, amióta a férjem kitett a házunkból...de nem haragszom rájuk, mert tudom, hog nagyon elfoglaltak, a tanulás, a munka, meg hát még fiatalok szórakozniuk is kell. És én sem igazán érek rá. Még be kell rendezkednem az új lakásomba, salsára járok, és az anyám is beteg, minden második nap megyek hozzá ápolni, a többi napokon a nővérem megy. Egyszóval az élet igazán felpörgött körülöttem, és én nagyon élvezem. Olyan, mintha újra megfiatalodtam volna.
NATÁLIA Jó magának, én is szívesen megfiatalodnék. Nem gondoltam volna, hogy a öregkor ennyi nyavalyával jár.
KRISZTA Nem kell megöregedni.
ERIKA De szívesen találkoznék veled álmomba.
NATÁLIA Ide is csak azért jöttem, mert amúgy nem szeretem a zsúfolt helyeket, hogy hátha a mozgás jót tesz. Az orvosom is javasolta, hogy próbáljak egy kicsit többet mozogni.
KRISZTA
Tennünk kéne valamit. Nem dekkolhatunk itt örökké. Ne nézel szét az épületben, hátha van itt valaki?..öö..de...
ERIKA Miért másokat ugráltatsz?
KRISZTA Mert úgy tartja kedvem. Csak nem vagy féltékeny?
ERIKA Rád?
NATÁLIA Nekem ez az egész nagyon gyanús.
LACI Akkor most menjek vagy ne menjek?
KRISZTA Persze, hogy menjél.
ERIKA Ne hagyd, hogy ez a liba ugráltasson.
NATÁLIA Nem gondolják, hogy valami itt nincs rendben?
KRISZTA Nekem erre nincs időm. Én nagyon elfoglalt vagyok. A karrieremen kell dolgoznom. Szóval valaki tegyen valamit, mert ha nem, én nem várok.
ERIKA Nyugodtan elmehetsz, senki sem tart vissza.
KRISZTA Szeretnéd mi?
LACI Miből gondolja, hogy valami nincs rendben?
NATÁLIA
Mind ugyanabban a házban lakunk.
LACI Lehet merő véletlen.
SZILVIA Csak egy utcában, nem egy házban.
KRISZTA Én is a 16-ban lakom.
LACI
Én is.
KRISZTA És te?
ERIKA ...nem mindegy...én is...Mi ez itt? Egy
SZILVIA De akkor miért nem ismeritek egymást? Én csak két hete költöztem be, senki sem ismerős nekem...
KRISZTA Én alig vagyok otthon.
NATÁLIA
Én utálom az embereket.
LACI én..izé...tartózkodó típus vagyok, nem szoktam az emberek szemébe nézni....főleg nem a nőkébe...
KRISZTA És te?
ERIKA Én sem szoktam másokkal foglalkozni, a saját dolgaim kötnek le.
NATÁLIA És mind a házban, a postaládák mellett láttuk a hirdetést.
KRISZTA Én nem. Én azt hiszem a körúton láttam egy hirdetőoszlopon.
NATÁLIA Vagy csak úgy emlékszik rá. Valaki, vagy valakik azt akarták, hogy mi idejöjjünk.
ERIKA Ez nevetséges. Honnan tudták volna, hogy tényleg eljövünk?
KRISZTA Szerintem is. Inkább táncoljunk tanárral vagy nélküle, azért vagyunk itt, nem?
SZILVIA Igen táncoljunk.
LACI Nincs elég férfi.
KRISZTA Dehogynem, te meg a néni..
ERIKA De három nő van így is.
KRISZTA Csak kettő. A te nemed meghatározhatatlan.
LACI Erika nagyon jól táncol.
KRISZTA Akkor ő lesz a tanár. Én veled táncolok, te Szilvia a nénivel.
ERIKA Mi vagy te itt?
NATÁLIA Felőlem. De én megmondtam, hogy itt valami bűzlik.

Szilvia Natáliával, Laci Krisztával próbálkozik táncolni. Erika duzzog. Szilvia és Kriszta csak
csetlik-botlik. Hamar vége szakad a táncnak.

NATÁLIA Maga nem tud táncolni. Sőt! Fogalma sincs a salsáról.
SZILVIA Valóban? Nem gondoltam, hogy ez problémát jelent.  Tudja én...
NATÁLIA .. most vált el, tudom.
KRISZTA Most mi van, ha nem tudunk...
ERIKA Akkor talán neked kéne a sarokban állni és nézni a többieket.
KRISZTA Én nem szoktam félreállni.
ERIKA Elkezdheted a gyakorlást. Nem te mondtad, hogy mindent ki akarsz próbálni? Próbáld ki, milyen az, amikor nem te állsz a középpontban.

Mielőtt Kriszta valami csúnyát mondana, megszólal a mobilja.

KRISZTA Halló...szia édes...salsán vagyok, tudod...mondtam...elfelejtettem volna?..lehet, szóval salsan vagyok...hogy mi?..micsoda??..mikor???...ez nem lehet..dehát, hogyan?...öt lakásba???...jó, jövök, rohanok..szia
SZILVIA Csak nincs valami baj?
KRISZTA Betörtek a lakásunkba, és másik négy lakásba a házból. Most hívott a pasim. Teljesen ki van bukva. Haza kell mennem.
NATÁLIA Tudtam. Tudtam. Én megmondtam.
SZILVIA Nem értem.
NATÁLIA Egyszerű. Elcsaltak otthonról bennünket. Mi meg lépre mentünk, mint valami hülyék.
SZILVIA Én akkor sem értem.
NATÁLIA Mennem kell.
LACI Kinek jutna eszébe ilyen aljasság.
NATÁLIA Mindig is az volt az életfilozófiám, hogy senkibe sem szabad megbízni. Elégszer láttam, hogy milyenek az emberek. Hányszor láttam az előttem álló ifjúpár szemében a színlelést, ahogy hazudták a boldog szerelmest, és alig várták, hogy kilépjenek, a hétköznapokba, ahol már várta egy harmadik. Úgy látszik öregszem, és elvesztem éberségemet.
LACI
Erre nem lehetett gondolni.
NATÁLIA Dehogynem! Nyilvánvaló volt, mert ki az az ökör, aki elmegy egy ilyen tanfolyamra?
KRISZTA Nekem mennem kell.
ERIKA Akkor menj! Mire vársz?
KRISZTA
Nem tudom, hogy ki tudok-e menni?
SZILVIA Kiraboltak? De miért?
ERIKA Ne keseregj, biztos fogsz ebben is valami
SZILVIA Alig költöztem be, még szinte ki sem voltam pakolva.
ERIKA Akkor legalább nem nem kellett sokat vesződnie
KRISZTA Nem nézi meg valaki, hogy még nyitva van-e az ajtó?
SZILVIA Igaz nem sok mindenem volt. Ruhák, néhány ócska bútor. A férjem nem hagyta, hogy sok mindent elhozzak. Mert szerinte én nem tudok vigyázni semmire. így nál maradtak az ékszereim, a nagymamám porcelán készlete, az anyám kézimunkái. Örököltem a nagybátyámtól egy Aba-Novák képet, az is ott van most nála. Nem is tudom, hogy mit vihettek el tőlem. Talán a tévémet. Te jó ég!
LACI Mi van?
SZILVIA A jegygyűrűm. Az előszobában a tükör előtt tartom.Tartottam. Elvitték a jegygyűrűm. Biztos, hogy elvitték.
NATÁLIA Úgy sem kell már az magának.
SZILVIA Ezt nem értheti. Nekem az a gyűrű a minden volt. Mi leszmost velem?
 KRISZTASenkit sem érdekel a te hülye gyűrűd. Valaki engedjen ki!
ERIKA Be van zárva az ajtó?
KRISZTA Nem tudom. Nézd meg.
ERIKA Tőlem sem vihetek el sok mindent. És tőled?
LACI A számítógépemet a soha el nem készülő doktori dolgozatommal.
ERIKA Nem mentetted ki?
LACI Minek? De lehet, hogy nem is kár érte. Az apámnak végül mégis csak igaza lesz.
ERIKA Apád is angoltanár?
LACI Nem, orvos. És szerinte ez az evolúció csúcsa. És azzal, hogy én nem erre a pályára mentem, bebizonyítottam, hogy alacsonyabb rendű faj vagyok.
SZILVIA Ez szomorú.
LACI Nem, nem az. Egyáltalán nem az. Meg lehet szokni. Mint azt is, hogy sorra mutatja be nekem a szeretőit. Először megalázónak éreztem, de aztán rájöttem, hogy inkább szórakoztató. Az apám egyre öregebb lesz, de az oldalán felvonuló hölgyek valahogy megőrzik örök fiatalságukat. Ez az élet dicsősége.
ERIKA És a nénitől?
NATÁLIA Hogy mit vihettek el? Az egész életem. Apám tiszti kitüntetéseit, bár őt úgyis utáltam, tehát lehet, hogy csak jót tettek vele, ha elvitték. Anyám ékszereit, amit sosem hordtam, mert irtóztam volna feltenni bármelyiket is. Régi ezüst tárgyak, ami különböző
családtagoktól maradtak rám. De higgyék el nem a tárgyak számítanak.
KRISZTA Nem pakoljuk át a székeket?
ERIKA Miért nem mész már haza?
SZILVIA Jó ötlet. Már én is javasolni akartam, hogy csináljunk valamit.

Szilvia és Kriszta a székeket kezdi rámolni, vissza, ahogy eredetileg voltak.

ERIKA A kolostorban van egy apáca, aki kísértetiesen emlékeztet erre a nőre.
LACI Ezt most csak kitaláltad.
ERIKA Nem, ez így van. Az is mindig rendezget. Az agyamra megy. Egy éjjel megölöm.
SZILVIA Olyan csendes vagy.
KRISZTA Valahogy elszomorít ez a hely, és ezek az emberek.
SZILVIA Meg az események. Nem?
KRISZTA Bánom is én a betörést. Nem az én lakásom. A pasimé. Én tehetséges vagyok. Érzem. Annyira biztos vagyok benne. Tudom, hogy nagy jövő előtt állok. Szinte beleborzongok, hogy mi minden vár rám: sikerek, előadások, nagy szerepek.
SZILVIA Úgy irigyellek.
KRISZTA Megértelek.
NATÁLIA
Nagy jövő. Maga még hisz ilyenekbe?
SZILVIA Persze, hiszen tehetséges.
NATÁLIA Ne csapja be magát. Hány ilyet láttam. Többek között a saját anyámat. Kitalálnak maguknak egy szerepet, és azt játsszák egy életen át. Bármi áron. Semmi más nem számít. Csak a szerepnek élnek.
SZILVIA Az édesanyja is színésznő volt?
KRISZTA Engem az tesz különlegessé, hogy más vagyok. Ez azt jelenti, hogy képes vagyok nem elrontani az életem.
NATÁLIA Valóban?
KRISZTA Igen.
LACI Én azt hiszem, ma már nem jön ide senki. Inkább hazamegyek.
ERIKA Ilyen korán? Most kezd csak igazán érdekes lenni a dolog.
LACI Fáradt vagyok. Holnap korán kell kelnem. Tanítok.

De nem mozdul.

KRISZTA A sikerhez kapcsolatokra van szükségem. Ezért igyekszem mindenkivel megismerkedni, aki számít. Nagyon fontos. Csak így tudom elérni a céljaimat.
SZILVIA Mennyire igaz. Én azt nem értem, hogy lehet, hogy nem is emlékszünk egymásra, pedig egy házban lakunk. Ez nagyon furcsa.
ERIKA Egyáltalán nem furcsa. Néha még azok sem ismerik meg egymást, akik évek óta együtt élnek. Én például magamat sem ismerem, képtelen vagyok eldönteni, hogy ki vagyok: Erika agy Virginia?
SZILVIA Mégis maradsz?
LACI Mennem kellene. De nem tudom, talán már zárva van a bejárati ajtó.
KRISZTA Igen, talán zárva van. Meg kellene nézni. Szilvi nem nézed meg?
SZILVIA Én még maradnék. Hogy értetted ezt, hogy nem ismerik meg egymást?
ERIKA
Annyi minden lakozik egy emberben. Sokszor még magunkat sem ismerjük. Miért te számítottál rá, hogy a férjed ezt teszi veled?
NATÁLIA Nem lett volna szabad hagyni magunkat becsapni. Apám mindig az tanította, hogy ha erősen a szemébe nézünk a másiknak, mindent megtudunk róla.
ERIKA Egy hirdetésnek nem lehet mélyen a szemébe nézni.
NATÁLIA Nem. De ha valaki már annyi szemet látott, mint én, az jól tudja, hogy mindenki hazudik.
LACI Elég keserű világnézet.
NATÁLIA Ez tapasztalat fiatalember. Több, mint harmincöt évig voltam házasságkötő. Mondhatom nincs nagyobb színjáték, mint az esküvő. Mindenki boldog, mindenki a legjobb
arcát mutatja. A legrondább nőből is szépet faragnak arra az egy napra, és a legarrogánsabb alak is jól viselkedik arra a pár órára.
LACI Érdekes észrevétel, de hogyan kapcsolódik ez most a mi helyzetünkhöz. Ha valakik szánt szándékkal is csaltak ide, hogy addig nyugodtan kiraboljanak, ezzel nem magukat, hanem minket csaptak be.
NATÁLIA És maga szerint van különbség?
ERIKA Én nem csapok be senkit.
LACI Te? A nős férfiak démona?
ERIKA De nem csapom be őket. Nem várok tőlük semmit, és nem ígérek semmit, amit ne tudnék betartani.
KRISZTA Nocsak.
LACI És Virginia?
ERIKA Ő egészen más. Egészen különleges.
LACI Ezért öl?
KRISZTA Mi ez az egész?
LACI Erikának két élete van, a másikban egy gyilkos apáca.
KRISZTA Hát persze, hogy az.
LACI Te tudtad?
KRISZTA Nem. De csak rá kell nézni. Azon sem lepődnék meg, ha ehhez a betöréses históriához is köze lenne.
LACI Nem kell rögtön vádaskodni.
KRISZTA Nem vádaskodom, csak megjegyeztem, hogy nem lennék meglepve.
ERIKA És mi van, ha igen?!
LACI Ugyan erre nincs szükség.
ERIKA Talán nem hiszed?
LACI De...dehogynem. Erika attól nem leszel kevésbé érdekesebb, ha ha az vagy, aki.
ERIKA Ha tudni akarjátok én tettem ki a hirdetést a házba.
KRISZTA Nem megmondtam?
SZILVIA De miért?
NATÁLIA
Mondtam én, hogy senkibe sem lehet bízni. Idejön közénk ez a nő a babaarcával...
ERIKA Igen, én tettem ki, mert egy régi szeretőm megkért rá. És akkor mi van? És mielőtt megkérdeznék, igen tudtam, hogy valami rosszban sántikál. Mindig is egy gazember
volt. De láthatjátok én is idejöttem, engem is kiraboltak.
SZILVIA Ezt én nem is értem.
NATÁLIA Maga aljasul becsapott minket.
ERIKA De különben is van ennek az egésznek jelentősége, hogy ki tette ki a hirdetést? Ettől egyikünk élete sem lesz jobb. Hazaakartok menni? Miért nem mentek? Mi akadályoz meg? Minden nyitva van, egy ajtó sincs bezárva. Akkor mire vártok? Talán képtelenek vagytok elindulni?
LACI Úgy tűnik igen.
ERIKA Talán ezért is engem hibáztattok?
LACI Tehetetlenek vagyunk.
KRISZTA Nekem erre nincs időm. Én színésznő vagyok.
NATÁLIA Én meg utálom az embereket.
SZILVIA Akkor most mi lesz?
ERIKA Úgy tűnik, hogy itt maradunk.
SZILVIA De mit fogunk csinálni?
ERIKA Ismerkedünk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Szólj hozzá!

Címkék: 2009 r.mezőny magyary ágnes

A bejegyzés trackback címe:

https://literastafeta.blog.hu/api/trackback/id/tr151057689

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása