HTML

Magyar Staféta

Kortárs magyar írók és friss tehetségek drámai váltója. Litera-projekt.

SZERZŐK

SZEREPLŐK

Laci

Hunger Natália

Erika

Szilvia

Kriszta

NAPTÁR

PARTNEREK

TÁMOGATÓK

IMPRESSZUM

Szakmai moderátor és pályázati koordinátor: Nagy Gabriella - litera Munkatárs: Szekeres Dóra - litera Kapcsolat:

Címkék

2009 (107) 2009. (1) ági (1) ágnes (1) almássy bettina (1) andrás (1) aranka (1) bager gusztav (1) bakos (1) balogh virág katalin (1) bányai (1) beáta (1) becsey (1) benkovics (1) bósa (1) both (1) brunner tamás (1) brunovszky adél (1) carpenter (1) csáki milán (1) csikós (1) czimmermann (1) deáki tímea brigitta (1) diána (1) erdős virág (3) faragó (1) fehér kornél (1) fekete györgy (2) fekete péter (1) forgách andrás (3) gábor (2) garaczi lászló (3) gárdon ágnes (1) gyula (1) harmath (1) harsányi anna (1) háy jános (3) horvát zsolt (1) imre (2) ivády (1) ivády gábor (1) j. (1) j.n. (1) j. bodnár (1) jánosi andrás (1) jónás andrás (1) józsef (1) judit (1) kalotai (1) kárpáti péter (2) katalin (1) kávai (1) kókai jános (1) kölüs (1) kozsár (1) krasznay piros (1) krisztián (1) lach tibor (1) lajos (1) légrádi györgy attila (1) lőrincz (1) lőrincz zsolt (1) maczkó zoltán (1) magyar (1) magyary ágnes (1) marek (1) mátyás tímea (1) mihály emese (1) m kriszta (1) nagy (1) noémi (1) o. katinka sára (1) ordas ferenc (1) palágyi ildikó brigitta (1) pálfy (1) pass andrea (1) pongrácz huba (1) r.mezőny (1) rab istván (1) s. (1) safranku ágnes (1) sándor (1) sárközi richárd (1) sarlós (1) simon (1) simon adrienn (1) sípos (1) slendri jános (2) somogyi lászló (1) soós edit (1) spiegl máté (1) stafétáról (1) szabó erzsébet (1) szafián zsuzsanna (1) szász fülöp györgy (1) szavazás (1) szilvia (2) szűcs gabriella (1) sz nagy krisztina (1) t. (1) takaró (1) tallér edina (1) tamás (1) tasnádi istván (3) tímea (1) tóth (1) vámos mónika (1) váradi gerda (1) zoch (1) zoltán (1) zsófi (1) zsuzsa (2) zsuzsanna (1) Címkefelhő

Utolsó kommentek

  • irka1960b: ilyen borzalmat még életemben nem olvastam !!!! De nem is szeretnék. (2009.05.13. 18:00) Almássy Bettina: Hiába
  • Miamano: Kedves Bikalakat és Mindenki! El fogom olvasni, megigérem. Most még látogatni sem nagyon kívánok ... (2009.05.11. 12:58) Almássy Bettina: Hiába
  • Mirus: Ledöbbentem mind a színházi, mind a társadalmi a kliséken. Csodálkozom, hogy ezt itt így lehet. N... (2009.05.06. 23:43) Almássy Bettina: Hiába
  • Horváth Zalán: Hello, mikor állítják színpadra a darabot? És hol? Hol lehet szavazni? (2009.04.29. 19:11) Palágyi Ildikó Brigitta: Álom
  • Bikalakat: @Miamano: nem tennéd meg, hogy elolvasod az enyémet is? Érdekelne, hogy van-e véleményed! Köszi (C... (2009.04.27. 11:24) Almássy Bettina: Hiába
  • Utolsó 20

Friss topikok

Harmath Sándor: Echte magyar staféta

2009.04.08. 12:58 litera

A TEHETSÉGKUTATÓ PÁLYÁZATRA BEÉRKEZETT PÁLYAMŰ

Helyszín egy garantáltan falusi kocsma a budapesti agglomerációban, kb. 30-45 perccel a zárás körül. Mit látunk? Búsuló kínaiak, magukba csendesedő romák a legális román munkavállalók közé elvegyülve pacsulikat vedelnek. Mindez csupán egy lepedőre festett életkép, az arcok Bosch-szerűek. Erika, a kiszolgáló a lepedő előtt valamilyen könyöklőn (ami egyben a söntéspult) bambul. Belép a lepedő elé Laci. Megint be van rúgva, ami nem abból látszik, hogy dülöngél, mert nem dülöngél, csak szögletesek a mozdulatai, és néhány másodpercig még keresi a szavakat. A design megtervezése legyen Kriszta gondja, aki kreatív, intelligens, meg a gimnázium színjátszó körében már rendezett előadást. (A rossz nyelvek szerint 16 évesen belezúgott a magyartanárjába, aki alaposan kihasználta a helyzeti előnyét. Most cáfolhatja a pletykákat.)

Erika Laci láttán gúnyos mosolyra fakad. Parancsol?
Laci Nem is tudom, mi mit... is. Mi a nyála... válla... választék?
Erika Van sör, bor, pálinka meg szódavíz.
Laci Legyen három deci szóda! Da!
Erika Ujjongva félre. Ilyen még nemigen volt! Ha nem iszik több alkoholt, akkor a benne lévő egy idő után lebomlik, és hátha felismer!
Laci Szintén félre. Ez félrebeszél. Szerintem azbeszt... az beszél félre, akinek a leghőbb ...több vágya, hogy meghallják. Erikához. Tud maga titkot tartani? Nem ok... okok ...nélkül lát itt, oké? Kaptam egy neve…letlen névtelen levelet, amelyben ide hívtak. Azt írták legyek itt időben, a saját érdekemben. Mert akkor annyit tudhatok meg a múlt ól... amról... a múltamról, amennyi minimum megillet!
Erika Mit remél ettől a találkától?
Laci Egy ügyvédet, aki szerint örököltem, és tiszta fej kell a lej megszámlálásához. Jól váltják! Volt egy tantim, évek óta nem adott életjelt magáról, tudja, nem grazi - kolozsvári!
Erika Az ügyvédek nem szoktak névtelenül pénzt osztani. Félre. Látom, megint le kell futni a tiszteletköröket. Lacihoz, miközben szódát tölt. Holnapig kocsmárosnak álcázom magam, hogy megfigyeljem a betérő férfiakat. Főként azokat, akiknek az alkohol miatt valamilyen hiányérzetük van. Akik emiatt rám is vetnek egy pillantást!
Laci Magának már az alkoholisták szerelme is számít?
Erika Nem, de magának hiányzik az alkohol, nekem meg a fényképezőgépem. Itt lopták el.
Laci Minek kellene magának a fényképezőgép? Hogy azt a sok szerencsétlen flótást megörökítse?
Erika Volt ilyen szándékom, de ezt csak előtanulmánynak szántam. Igazából természetfotókat akartam készíteni a kapszulákról, mert gyógyszerésznek készültem. Sőt, erről van egy diplomám.
Laci Engem is kísértenek a diákkori vágyaim. Maga gyógyszerész lett, de fotós nem, én meg költő író és műfordító akartam lenni.
Erika Mondja, nem gyanús, hogy úgy elbeszélgetünk, mintha régóta ismernénk egymást?
Laci Nekem az a gyanús, hogy olyan jól elbeszélgetünk egymás mellett.
Erika Maga is abból a típusból való, aki egy stampedlitől úgy berúg, mint az albán szamár, és mindent elfelejt. Mondja, tényleg nem tudja, milyen színűek a bugyijaim, meg hogy mióta tegeződünk?
Laci Ismerjük egymást? Rémülten. Ha kiderül, töméntelen pénztől eshetek el!
Erika Nem baj! Ha megkerül a fényképezőgépem, eladhatod.
Laci Még reménykedik benne?
Erika A kocsmában előbb utóbb mindenki megfordul magánkívül. Hátha egyszer beesik a tolvaj - nyakában a gépemmel. Kérsz még egy szódát?
Laci Ingyen nem fogadok el ajándékot. Tanuljon tőlem angolt!
Erika Gyöngyöző kacajjal jól hátba vágja. Lacikám, tegezz már vissza! Téged olyan könnyű kiismerni, sohasem változol. Mi hír az iskoládban? A kis bipsik törik már az inglist?
Laci Kikérem magamnak! Az összemosott dolgok megnevezéséből születik a szavak fasizmusa, amiben nincs kedvem lubickolni! A mi gimnáziumunk alapítványi, de teljes mértékben nyitott a világra. Most került a csoportomba a kis Lakatus Vanessza, meg az ikertestvére, az a Yvonne. Szüleik a katólikus felső osztály tagjai. A katolikust muszáj hosszú óval ejtenie. Nálunk nemcsak nemzetalkotók, hanem nemzetfenntartók is vannak!
Erika Föltéve, ha a szülők adót meg járulékot fizetnek. No, tegezz már, hát még most sem hat a szóda?
Laci Bambán. Jé, szia, te vagy az, Erika? Már egész egyértelműen látlak. Jól vagy?
Erika Jól. De te úgy látom, magad alatt vagy.
Laci Megint szembesültem azzal, milyen egyhangú a tanári pálya. Évről évre hiába magyarázom például a rendhagyó igéket.
Erika Gondolj arra, minden évben mások nem értik. Tesz-vesz. Abban a névtelen levélben nem valamelyik korábbi szerelmed kér randevút? Fenyegetően. Csak nem az első szerelmed írhatta?
Laci Első szerelmem? Honnan tudjam? Az elsőt elhomályosította második, a másodikat a harmadik, a harmadikat a negyedik, és hát így tovább.
Erika Tipikus férfias hősködés, csak a mennyiség számít. Sziszegve. Semmilyen emléked nem maradt az elsőről?
Laci Koncentrál. Lompos volt, csípőficamos, folyton csak az orrát szívta, a haját borzolta, és az alsóneműmben kotorászott. Szájszaga is volt. Elmélázik. Az első csak azért volt nekem fontos, hogy túladjak a szüzességemen.
Erika Látod, én még rá is féltékeny vagyok! Egy csípőficam, meg a szájszag, meg egy kis ide-oda kotorászás nem ok arra, hogy valaki ne szerelmeskedjen zseniálisan. Törölget. Fogalmam sincs, hogy ki fog nekem kölcsönadni, mert holnaptól nem leszek csinos csapos, nem adhatok neked több potya piát, mitől összeomlik a memóriád. Arra sem emlékszel, hányszor tegeződtünk. De ez a kisebbik baj! Van két nagyobb is.
Laci Mi a sorrend? Ha eldöntötted, vágj bele.
Erika A tulaj, az a vén szipirtyó kirúgott. Megint állás nélkül leszek.
Laci Unottan. Mi ebben a meglepő manapság? Meg általában állás nélküli vagy, nem?
Erika Nem is ez bosszant, hanem az, hogy nem tudom, volt-e olyan férfi, aki velem vesztette el a szüzességét. A férfi nemi szerven ilyen dolog - ellentétben a nőivel - nem látható.
Laci Miért fáj neked, hogy nem vetted el egy férfinak sem a szüzességét?
Erika Ki akar használt kocsiba ülni, ki akar koszos tányérból koszos kanállal kiköpött ételt kanalazni, vagy leülni egy étteremben arra a székre, amit két perccel azelőtt egy másik fenék melegített? És ki akar olyan vécébe szarni, amit nem húztak le?
Laci Hümmög, a fejét vakarja. Tegnap az egyik órámon úgy elkapott a hasmenés, hogy kirontottam az osztályból, be a legközelebbi fiúvécébe, és ... Széttárja a kezét.
Erika Ki írhatta azt a névtelen levelet? Csak nem akadt nyomodra az a sánta szájszagos?
Laci Föl se ismerném. Lehet, hogy azóta megműtötték, és rendszeresen fogat mos.
Erika Egészen behergelődik. Úgy meg tudnám ölni, de úgy! Addig dobálnám ki az ablakon, amíg el nem zsibbad a könyöke! Babaarcú démonná válik. Meg is teszem! Van egy titkom!
Laci Unottan. Mi? Inkább adj egy felest a szóda mellé kísérőnek!!
Erika Szóda van, feles nincs! Könyörgőre fogja. Lacikám, ha iszol, megint elfelejtesz! És ha te tényleg fel akarod fogni, miért hívtak ide abban a névtelen ...
Laci Á, a kolozsvári tanti egy vicc - a grazi nagynéni mintájára. Azt remélem, hogy híre ment az irodalmi munkásságomnak, és fölkeresnek hivatásos kitüntetők, vagy legalábbis valami rajongók. Nem titok, hogy eljegyeztem magam a lírával. És mi a te titkod?
Erika Amit megálmodok, az megvalósul! Nem is kell semmit tennem érte! Ha felismerek ismeretleneket a busz visszapillantó tükrében, vagy a tükörben, mögöttem a hálószobában, halálra csókolom őket, de ha nem ismerem föl az ismeretleneket, baltával, késsel gyilkolok.
Laci Hát ez elég gyengén áll meg a lábán - mármint pszichológiailag, ugye.
Erika Ez egy igazi kihívás. Elhitetni a hihetetlent! De azt mondják, ilyen a közép-európai módi. Ezt egy bukott csapos magyarázza egy középiskolai nyelvtanárnak?
Laci Igen, a régió passzol a jellemhez, meg fordítva, ami nem csoda, hiszen egymást formálják. De tekints túl a Kárpátokon, és esténként, ha nincs felhő az égen, bámuld a vörös bolygót. Engem még sosem öltél meg álmodban?
Erika Téged még sohasem, csak mackóba öltözve riogattalak.
Laci Ehhez a sületlenséghez valami álomfejtő kell, vagy egy rendező, akinek van kanalizáló képessége. Belép Szilvia. Inkább szolgáld ki a vendéget!
Erika Sör, bor, pálinka, szódavíz. Mit óhajt?
Szilvia Lágyan ejti a mássalhangzókat, és rövidíti, magasítja a magánhangzókat. Például így: Nyem vágyok szonyjas. Ez affektálásnak tűnhet, de később kiderül. hogy más a hölgy artikulációs bázisa.
Erika Akkor tán egy szendvicset?
Szilvia Legyint. Bemutatkozom, bár ez egy kocsmában nem szokás. Szilvia.. Nem láttak itt egy ideje olyan… valamire várakozó illetőt?
Laci Lelkesen. Maga laptulajdonos, vagy főszerkesztő? Mert akkor jó helyen jár!
Szilvia Melleit Lacinak szegezi. Nem.
Laci Semmi baj. A szomszédaim terjesztik, hogy itt szoktam angol órát vállalni és tartani. Tudja, nincs pénzem hirdetésre, meg az Apek is éberen apekkol a jutalék reményében.
Szilvia Olvasás, nyelvtanulás? Hogyan gondolhatnék ilyen luxusra? A Lujzika kirepült, tudják, Lujzika a kislányom. Meg élt a szomszédunkban egy nyugdíjas ludovikás tiszt. Kitelepítették a Hortobágyra, de ötvennégyben hazaengedték, visszakapta a rózsadombi villáját meg a nyugdíját. Ám ő inkább ideköltözött a fölém, a Kertész utcába, mert tartósan leszokott a luxusról, és hiányzott neki az alma mater meg a Természettudományi Múzeum előterében a bálnacsontváz.. Nos, ő mondogatta, hogy a legszebb név a Ludovika, és ideje volna átkeresztelni erre a Lujzikámat. Tulajdonképpen én is ezt a nevet akartam, de szegény férjem ellenezte.
Laci Miért szegény a férje? Tönkrement?
Szilvia Három hónapja temettem.
Laci Mi ketten biztosan most találkozunk először. Részben teljesedik egy pályázati feltétel!
Szilvia Mit beszél maga ilyen feltételekről? Ha kell, azt is elhitetem a pályáztatókkal, hogy szomszédok vagyunk egy tízemeletes panelban az ötödiken, és sohasem láttuk egymást. Akkor sem ha a rendőrök rá akarnak beszélni, hogy maga hazasétált egy bankrablásból.
Laci Áhítattal. Szilvia, ön pösze. Remek lenne az angol kiejtése. A szájpadlás és a nyelv összeilleszkedése mondhatnám klasszikus. Bemutatkoznék. Laci,
Szilvia Mondtam már, hogy nem keresek angol tanárt. Ide hívtak erre az időpontra egy névtelen levélben.
Laci Az van benne, hogy a saját érdekében okvetlenül el kell jönnie, mert illendő többet megtudnia magáról?
Szilvia Igen, szó szerint. Szóval maga írta?
Laci Nem, de én is pont ilyen levelet kaptam. Hevesen udvarolni kezd. A sors is egymásnak rendelt minket! Olyan jambusokat írnák magácskához, hogy no!
Szilvia Jó, de minek kell ahhoz jambus?
Erika Mit akar tőle, ez impotens! Rázogatni kezdi a lepedőt, amire a sok arc hullámzani kezd. (Esetleg röhögésbejátszás.) Eltűnik mögé, de hallgatózik.
Laci Ne higgyen a bemondásra! Erika csupán féltékeny.
Szilvia Ha közösülni akar velem, azt ki kell érdemelni. A férjem halála óta az a dolog hát… eléggé hiányzik. Mondják, hogy az én erőszakosságom okozta a halálát, de ez csak pletyka. A hibás az, aki nagy fába vágja a fejszéjét.
Laci Friss még a gyász, őszinte a részvétem. Akkor tehát reménykedhetek?
Szilvia Itt a névjegyem.
Laci Ó, már leírva is látom a nevét!
Szilvia Ezen a számon holnap felhívhat.
Erika Kibújik a lepedő mögül. Szilviához. Adok Lacihoz egy kis használati utasítást. Levetkőzteti magát, majd dülledt szemekkel a pucér testét bámulva önkielégít. Közben az apját szidja. Még azt sem engedi meg, hogy megérintse ott, azon a helyen.
Laci Legjobban én ismerem a saját testem, ez így természetes. Ha fáj a bal felső hatos fogam, az neked nem mond semmit, nekem viszont bedagad tőle a fél pofám.
Erika A Lacikád - engedje meg, Szilvia, hogy tegezzem az új barátját - bizony csak annyiban férfi, hogy ondó, és nem hüvelyváladék tapad a kezéhez. Nőgyűlölő feminin. Bágyadtan mosolyognak.
Laci Schopenhauer azért lett nőgyűlölő, mert anyja szaporán váltogatta a partnereit. Potenciálisan még Goethe neve is felmerült. Én meg azért utálom a nőket, mert apám minden héten mást mutat be, mint mostohaanya-jelöltet. Nekem nem kell ennyi anya, nekem csak pont az az egy kéne, aki a válása után engem is eldobott. Furcsa, nem? Rám cuppanhatott volna, hogy kijátsszon az apám ellen, de semmi ilyesmi. Elvitte a bánat.
Szilvia Ha így áll a dolog, az apád is érdekel engem.
Laci Bánom is én! A fő, hogy bosszút álltam rajta. Nem akarta, hogy tanár legyek - ilyen szégyen még senkivel sem esett meg a családban - és az lettem! Haha!

Belép Hunger Natália - egy ideje már láthatóan oldalt hallgatózott - kezében szorongatja egy uborkás üvegcsében a vizeletét, és elrikkantja magát.

Natália Nem szeretném megzavarni a vonzásokat és a választásokat, de vannak itt olyanok, akik erre az időpontra kaptak ide egy névtelen levelet? Az egész kocsma összetódul - még ha ez az előírás szerint képtelenség. Esetleg lehetne megint rázogatni a lepedőt, amitől a festett alkoholista pofák ide-oda mozognának.
Laci Szilvia Csak nem maga...
Natália Pszt, én minden percben a nyugdíjammal játszom! Ha meghalok, ki veszi föl? Beszéljünk halkan, be kell tartani a konspiráció szabályait!
Erika Ezeket a konspir.. piro... spiro... mániás dolgokat meg honnan veszi? Vallja be, maga vénasszony, hogy maga is gyilkol álmában! Mert annál boldogabb, minél több embert túlél!
Natália Hölgyem, ön tökéletesen félreismer engem! A neven Hunger Natália, eredetileg Onugur Natália, de apám ezt Hungerra magyarosította.
Laci Oké, Hunger mama! Ha ennyire félti a nyugdíját, menjen haza! Ott kevesebb baj történhet magával!
Natália Azt csak gondolja! Van egy fiatalabb fiútestvérem - ne kerteljünk, hanem mondjuk ki őszintén, az öcsém - aki munkásőr volt, de ezt a fizetetlen, bár kapcsolattőkés másodállást a rendszerváltáskor feloszlatták. Javasoltam neki, hogy legyen parasztőr, mert elképzelhető, hogy óvni kell azoktól a földeket, akik csak amatőr módon tudnak kapálni, vagy legyen értelmiségőr, ami ugyebár a cenzor, meg ilyen is van, hogy halőr. Ahelyett, hogy megköszönte volna a segítő szándékomat, megszakította velem a kapcsolatot. Máig azt terjeszti, hogy én szakítottam meg vele a kapcsolatot, pedig a kapcsolatunk kapcsán ez egy ... Legyint. Azt is mondta, hogy bármikor beverheti a sapkarózsájával az ablakomat, és a bevert ablak lopni csábít, mert bárki bemászhat. És ha beüvegezem, egy újabb sapkarózsával minden kezdődik elölről, és töméntelen sapkarózsája van, meg emellett a féltégla is szóba jöhet.
Szilvia Hú, de zavaros a vizelete! Mit csinált vele?
Natália Összerázta a Combino. Oda is, meg vissza is.
Erika Natália néni mindig magánál tartja a vizeletét?
Natália A körzeti orvoshoz igyekeztem, de a rendelő bezárt valami járvány miatt. Tudják aranyoskáim, nem tudom produkálni magam, ha muszáj.
Laci Szerintem a vizeleteket mindig összecserélik, és szerencsétlen békákat ölnek meg velük terhességi tesztek okán.
Erika Na és? A hullákat is összecserélik a kórházakban!
Szilvia Beteg Natália néni, vagy ez csak egy rutinvizsgálat?
Natália Két hete kitapintottam egy csomót a hónom alatt. Ó, sosem bíztam az orvosokban, most is csak Bastet miatt mentem el. Tudják, ő a vak sziámi macskám. Nem öreg még, de elvégre úgyis lehet valaki vak, ha nem öreg. Például az egyhetes kutyakölykök. És a szomszédom azt mondta, hogy ilyenkor lesz vizeletminta, meg vérvétel, meg minden, Vért nem tudok venni magamtól, de amit megtehettem azt megtettem. Apám, a ludovikás tiszt is mindig ezt hajtogatta.
Laci Milyen nemes lélek a Natália nénié! Nem önmaga miatt aggódik, hanem azért, hogy ki fogja ápolni a vak sziámiját!
Erika Maga nagyon hasonlít valakire, Natália néni. Mondja, nem volt már álmában valami gyilkosság áldozata?
Natália Homlokát ráncolja. Kábé harminchat évig voltam anyakönyvvezető, sok párt összeadtam, volt köztük több olyan is, aki azután megölte a másikat. Hogy gyilkolás céljából házasodtak-e meg, azt honnan tudhattam volna akkor, amikor még erről nekik sem letehetett tudomásuk? Elpityeredik. Én csak arra emlékszem, hogy amikor előttem álltak, úgy, de úgy akarták egymást, sokan az orrukat meg a szemüket törülgették az ékesszólásom hallatán. Hány, de hány levelet kaptam, hogy újabb gyermekük született, vagy mikor váltak el, vagy hogyan változott meg a nemi érdeklődésük! Szegény Rozáliám, alig győzte feldolgozni az adatokat. Zokog. Rozália, már tizenkét éve itt hagytál!
Mind Részvéttel. Rozália a lánya volt?
Natália A lányom, a menyem, a férjem, a szeretőm, mindenem!
Szilvia Az én férjem három hónapja hagyott itt. Megint stírolni kezdi Lacit, de eszébe jut valami. Rozália csak nem valami lakástűzben halt meg? Natália bólogat és szipog. Az a karácsonyfatűz itt a kerületben?
Natália Bólogat, az orrát fújja. Áúáúájj! A fejét rázza. Az az utca már egy másik kerület.
Erika Tizenkét év után is így siratja Rozáliát?
Natália Tulajdonképpen nem annyira siratom, mert ortodox zsidó vagyok. Szememben Jézus áruló, aki közkinccsé tette a mi kiválasztottságunkat. A karácsonyfatűz helyrebillentett valamit a dolgon.
Laci Egy ludovikás tiszt lánya hogy lehet ortodox zsidó?
Natália Apám üzente a keleti frontról negyvennégy tavaszán - onnan már tisztábban látta a helyzetet, mint az itthoni impotentátok - hogy bújtassak egynéhány izraelita lakótársat a környékről, jól fog ez még jönni. És akkor hat hétig folyt az ostrom, meg utána a zsenyahajkurászás, miegymás, össze voltunk zárva a a pincében. Addig-addig beszéltek nekem Dánielről, Mózesről meg Habakkuról, amíg át nem tértem a hitükre.
Szilvia Mondja, Natália néni, melyik ószövetségi történet volt magára ekkora hatással?
Natália Egyik sem. A Szózatot értelmezték nekem újszerűen. Tudják, azt a passzust, ahol arról van szó, hogy a sírt, hol nemzet sülyed el, népek veszik körűl, s az ember millióinak szemében gyászkönny űl. (Megtartottam ez eredeti helyesírást.) Ők azt mondták, hogy a könny stimmel, de az nem gyászkönny, hanem örömkönny. Ez a Szózat-interpretáció olyan mély hatást gyakorolt rám, hogy beláttam, nem érdemes tovább magyarnak lenni.
Szilvia Felzokog. A Lajos, Lajosom! Tudják, én bolgár vagyok, az Aranyparton szedtem fel a férjemet, akkor még az volt az aranybánya a tengerpartra ácsingózó magyaroknak, és... tulajdonképpen ő szedett fel, mert belezúgtam, mivel olyan átéléssel mesélt nekem a várnai csatáról, meg a szegény lengyel-litván első Jagelló Ulászló magyar király haláláról, hogy - bár bolgárnak születtem, a magyarokhoz akartam tartozni.
Laci Jaj, drága Szilvia, ne sírjon, fújja ki az orrát! Tapogatja a zsebeit, de nem talál papírzsebkendőt. Erika, tudnál segíteni?
Erika Tapogatja a kötényét, de hiába. Nem találok én sem. Esetleg ez a háztartási papírtörlő? Kétrétegű! Szilvia.
Szilvia Köszönöm! Ismerem, nagyon megbízható minőség. Kifújja az orrát, majd kiegyenesedik. Lajosom meghalt, a lányom kirepült, mert összeköltözött egy galambtenyésztővel, a papi most telefonált Burgaszból, hogy megkapta a harmadik infarktusát, és szerintem nem valami jó magyar özvegynek lenni, amikor összeomlik a szociális ellátórendszer. De én nem hagyom magam! Lacikám, kalandra fel! Itt lakom a közelben!
Erika Én időben megadtam Lacihoz a használati utasítást!
Szilvia Mindenkiből ki lehet hozni valamit. Lacinak lehetnek felkutatásra váró erogén zónái, rákattanhat soha nem látott női fehérneműkre, megihat egy stampedli koreai kígyós pálinkát, és azután hú, és ki tudja.
Laci Azért még kíváncsi volnék, miért írta nekünk Natália néni a névtelen levelet!
Szilvia Tényleg, ezt még várjuk meg!
Natália Köszönöm. Muszáj rátérnem a tárgyra, mert szegény Bastet szenvedni fog, ha nem látja a gazdiját időben. Ezt most nem szó szerint értettem.
Erika Velem nem történik ilyen izgalom. Csak kirúgtak szóban, semmi posta.
Natália Aggódóan. Ó, aranyoskám, miért mondtak fel magának?
Erika Egyre kevesebb a vendég. Manapság már senki sem akar egy pohár bor mellett másokkal elbeszélgetni, hanem csak minél olcsóbban berúgni. Amihez meg ott vannak a hipermarketek és az italdiszkontok. Hogyan fogok megélni, ki ad nekem kölcsön?
Natália Kölcsönt nem tudok adni, de egy állást ajánlhatok.
Erika Elegem van az állásokból!
Natália Zavartalanul. Újjáalakult a rákoskeresztúri Pajzsos Szent György Keresztény Hímzőkör, amit még édesanyám alapított. Az egyesület visszakapta az épületét, és takarítónőt keresnek hetente egyszeri alkalommal. Nem nagy pénz, de fedezi oda a villamosköltséget. Szólhatok a maga érdekében?
Erika Hogy én mosogatásból takarításba essek?
Natália Van más is. Az emeletünkön alakult meg a Buddha herceg keresztyén szimpatizánsainak csipkeverő köre. Mondja, tud csipkét verni?
Erika Lacira néz jelentőségteljesen. Hát, szerintem ezt, ugye, a csipkeverést, még nem próbáltad?
Kriszta Nem bírja tovább, felrohan a nézőtérről és megpróbál mindenkit lekussoltatni. Elég! Borzalmas! Ha mindenki mondja a magáét, abból még nem születik harmónia! Maguk mennyiért ilyen enerváltak?
Natália Most akartam megmenteni egy szegény munkanélkülit. Miért ilyenkor csinálja a Deus ex machinát? Ki maga?
Kriszta Most megismernek! Apám, anyám kommunista volt, de esküszöm az életükre, hogy csak az illendőség határáig. A rendszerváltáskor meghasonlottak, de be fogom bizonyítani, hogy a tehetségem folytán vagyok szinidirektor-hallgató. Aki ilyen-olyan magyartanárról suttog, annak a velem gyűlik meg a baja!
Laci Inkább dobáljon hozzánk paradicsomot! Ez évszázadok óta bevett kritika. De hogy egyesek felrohangálnak ide a színpadra, bekiabálnak az előadásba, meg osztani kezdik az észt... Ez olyan, mintha kivinnénk a kultúrpolitikát az utcára.
Natália És az is is igaz, kedveském, hogy a színpadra rohangáló közönség könnyen közönségessé válik.
Kriszta Ezt nem nyeli le, egyre inkább kipécézi magának Natáliát. És a francia forradalom? Ki adott rá engedélyt? Tizenakárhanyadik Lajos? A többség nevében demonstrálok! Nem uralkodhat egy nyikhaj színpadi szerző a nézők elvárásain! Maguk, színészek, ebből élnek, és mi, nézők azért fizetjük a belépőt, hogy maguk ebből megéljenek!
Laci Ki az a mi? Ki tudja, hogy a maga többes száma nem királyi többes, mint azé a Lajosé?
Szilvia Ha fizetett, akkor nem VIP vendég. Szarjuk le a fejét! Na, menjen a helyére!
Kriszta Stírolni kezdi Lacit. Miért ilyen tiszta a tekintete ha rám néz? Zavartan. Egészen elszoktam ettől.
Erika Még ez is rákattan! Én tudom, hogy Laci milyen...
Szilvia Én még a nagy kaland előtt állok!
Kriszta Nekem még sejtéseim sem lehetnek! Mivel ebben a darabban ő az egy szem férfi, muszáj ráfanyalodnom.
Erika Krisztához. Ha visszaül, akkor szembesülhet némi választékkal. Például ezek az urak itt a harmadik sorban.
Laci Kifakad. Azért, mert a nők átlagban tíz évvel tovább élnek, magukhoz ragadhatják az irányítást?
Kriszta Azért rohantam föl a színpadra, mert kíváncsi vagyok, mi áll abban a névtelen levélben!
Szilvia Nyilván Bastetnek keres valami gondozót arra az időre, amíg kórházban lesz. A pultosnőt hátha érdekli.
Kriszta A levélírás olyan, mint egy darab megírása. Nem tehetség kérdése, hanem technika! És a technikát meg lehet tanulni.
Erika Meglátja, hogy ez Lacival reménytelen.
Natália Nem Bastetről van szó! A minap, amikor hazatértem, a sok reklámújság között egy levelet találtam.
Kriszta Por is volt benne? A mai világban a névtelen feljelentés kitágul az összes érzékszerv megtámadásáig.
Natália A borítékon annak rendje és módja szerint ott volt a feladó és a címe. Egy házaspár írt nekem, szerintük én adtam össze őket a Népköztársaság útja sarkán. Ők emlékeztek rám, én meg hát… nemigen rájuk. Megírták, hová menekültek ki anno a kommunizmusból.
Kriszta Nyögje már ki, mit akartak magától?
Natália Meghívtak az aranylakodalmukra, Vitória de Conquistába. A gyengébbek kedvéért: ez Brazília felé van. Azt mondták, egymást már ezerszer megutálták, pont ennyiszer akarták egymást megölni, de örökké hálásak nekem, hogy az áldásom és a kötésem miatt nem tették meg.
Laci Útiköltség, szállás?
Natália Fedezik! Sőt, két keresztlevél-meglepetéssel szolgálnak.
Kriszta Toporzékol és fojtogatni kezdi Natáliát. A többiek döbbenten nézik, de ennyi agresszió láttán nem mernek közbeavatkozni. Ki instruálta magukat? Milyen rendező az, akinek keze alatt nem megy előre a cselekmény!
Natália Hápog. De merre az előre? Szerintem arra, hogy megmondjam, miért írtam Szilviának és Lacinak a névtelen levelet. Szabad lesz? Kriszta elengedi. Az előbb említett házaspár szerint ti féltestvérek vagytok.
Kriszta Nincs olyan szerző, aki ilyen marhaságot mondatna ki a szereplőivel!
Laci Próbál a sarkára állni. Én csak azt mondom, ami a szívemen, a számon.
Kriszta Ha nagyon belezúgtak a szólásszabadságba, meg egyéb demokráciákba, akkor menjenek el négyévente szavazni! Előkap egy ostort, és pattogtatni kezdi. Kurva ország kurva szavazói!
Szilvia Az a szó, hogy kurva, megmozgatja a fantáziámat! Szerintem úgy szerelmeskedek, mint egy profi, de mindenki elhagy, mert nem kérek érte pénzt. Sírva. De ha nekem ez így is öröm!
Kriszta Az ostorával fojtogatni kezdi Natáliát. A kiteljesedés-akarásom miatt fogják rám, hogy mazochista vagyok, de a sors mindig másnak kínálja a desszertet.
Natália Hörög Miért, ki kap ilyen desszertet?
Kriszta Például az anyai dédapám. Az impériumváltáskor tért haza a vlagyivosztoki hadifogságból, és megtudta,hogy a románok elvették a négyszáz holdas máramarosi fenyőerdejét.
Laci Fölényesen. Ugyan, mit tehet egy nagy nép, mint például a szlovák, hogy komfortosan érezze magát? Üti a kisebbségeit! De mit érhetnek el vele? Annyit, mint az angolok az írekkel. Saját anyanyelvüket adták nekik, mégis kelták maradtak!
Natália A végelgyengülés szélén. Szilvia és Laci, hát vigyázzatok, csak a vérfertőzés tudatában lehettek egymáséi!
Erika Csúfondárosan. No, Szilvia, bevállal egy vérfertőzést?
Szilvia Ez csak megfoganás esetén állna fenn. A nemi örömködés kellő óvszer révén - biztonságos.
Erika Adjanak inkább kölcsön valamennyit. Tudják, én azt sohasem pénzért csináltam, mert ha pénzért csináltam volna, holnap el tudnék számolni a kasszával. Laci! Hányszor adtam neked potyapiát! Jaj, de erre úgysem emlékszel!
Kriszta Miközben Natáliát továbbra is fojtogatja, rázogatni kezdi a lepedőt. Ezeket az arcokat én festettem ide! Ilyeneknek képzeltem magukat, akik kocsmába járnak.
Szilvia Féltesókám, gondolom tanárként csóró vagy! Nekem van dugi pénzem, de a Lajosom temetése elvitt belőle egy adagot. Ez megfontolásra késztet az adakozás terén.
Natália Jaj, segítsenek már, négyen csak meg tudnánk fékezni ezt a dühöngő őröltet! Összeesik, Kriszta átlép rajta. Felveszi az ostorát és pattogtatja.
Kriszta A kisebbségnek - legyen az nemi, etnikai vagy egy a négy ellen, - egyetlen fegyvere marad, az erkölcs!
Laci Halljátok? Elharangozták az angelust, és nekem most először nem volt ingerenciám haza sietni. Hogyan imádkozzak egy olyan apával, aki nem mondta el nekem, hogy más kapcsolataiból féltestvérem született?
Erika Az apád is olyan sunyi, mint te. Krisztához Tudja, titokban verseket ír.
Szilvia Ez a Hunger Natália maradt volna inkább otthon! Még hogy a zsidósága ortodox!
Laci Ne bántsátok őket, az egyik francia szakos évfolyamtársam nekik köszönheti az állását. Azóta néha már ő is meghív piálni. Kioktató hangnemben. Tudják, minden iskolában az első nyelv az angol, de mi legyen a második? Mesélték, hogy egyszer a Tejút utcai elemibe befáradt egy apuka, aki közölte, a rokonságát kiirtották, és nem szeretné, ha gyermeke Goethe nyelvét tanulná. Mondtam, hogy van egy haver, egy állástalan francia szakos, és alkalmazták. Erre az SZMK Trianon-ellenes tüntetést szervezett.
Erika Minek az idegen nyelv? Aki idejár, egy idő után magyarul sem tud beszélni. Úgy tudom őket kiszolgálni, hogy abba az irányba fordítják a fejüket, amerre a kívánt ital áll a polcon. Leteszik a pénzt a pultra, és annyit töltök nekik, amennyi ezért körülbelül jár.
Kriszta Még vadabbul kezdi pattogtatni az ostorát. Szilvia és Laci annyira megrémülnek, hogy egymásba kapaszkodva a lepedő mögé rohannak. A maga által elkábított népnek hogy tud maga bizonylatot kiállítani? A maga állása adóscsalási paradicsomosság. Sóhajt. De kár, hogy befejeződött a nyelvújítás! Erika! Még nézőként hallottam, hogy így hívják a darabban. Maga nem menekül?
Erika Nem tehetem, még állásban vagyok.
Kriszta Akkor magán folytatom a sort. Kéjelegve. Olyan könnyű kiismerni abból, ahogyan viselkedik. Kedvenc szórakozása tréningruhában mászkálni, vagy székre guggolva ide-oda bámulni. De legalább nem cipővel mászik fel a székre.
Erika Amikor nincs vendég a presszóban, na jó, a kocsmában vagy a sörözőben, szóval itt így szoktam ellazulni. Apám kötött sapkáját úgy húzom a fejemre, hogy a füleim minél elállóbbak egyenek. Aki benéz a kirakaton keresztül, láthatja.
Kriszta Szégyenlősen. Nem szoktam én leskelődni, nekem művészi megérzéseim vannak. De mire jók azok az elálló fülek?
Erika Némi kölcsön fejében megmondom.
Kriszta Egészen ellágyulva, elejtve az ostorát. Adok én pénzt örökbe is.
Erika Ilyen fülekkel javul a térhallásom, ami a meditáció közben fölöttébb szerencsés, mert ezalatt be van hunyva a szemem, de hallom, ha nyílik az ajtó.
Kriszta Maga zseniálisan szerelmeskedhet.
Erika Sokan mondták - és nem feltételes módban.
Kriszta Higgye el, ezt sem a kirakaton keresztül láttam. Magácskának olyan a testi kisugárzása...
Erika De félek a klimaxtól. Elhaló hangon. Mondja, ebből kijöhet még valamilyen harmónia?
Kriszta Hogyne, a nosztalgiázás. De ez már a mi közös titkunk lesz. Az Internacionálét énekli: Debout, les damnées de la Terre, Debout, les forçats de la faim...
Erika Milyen szép dallam ! Erről tudtuk, hogy nem kell tovább feszengeni az iskolai ünnepségen. Egyszer azért kaptam intőt, mert már a kapuban lekaptam azt a tulipiros nyakkendőt, és felírta a nevem az arra kijelölt tanár. Amikor egymás vállát átfogva kimennek, Szilvia és Laci visszamenekülve élesztgetik Natáliát. A lepedő eközben fehérre vált, vagyis a Bosch-szerű figurák eltűntek.
Szilvia Nincs már itt senki, biztonságban vagyunk. Natália hulla, most már kiönthetném azt az ammóniás vizeletét.
Laci Ha minket találnak itt a zsernyákok, dörzsölten minket vádolnának gyilkossággal.
Szilvia Mivel nem lehet mindig mindent a végtelenségig folytatni, Natália élete is lezárult egyszer.

Fölé hajol. Juj, nem! Még piheg! Hátha ki tudjuk szedni belőle, hogy apánk, vagy anyánk-e a...

Laci Várj, van itt fontosabb dolog is. Natália néni, a maga apja az a ludovikás tiszt, aki a Kertész utcába költözött a Rózsadombról?
Natália Bólogat. De emiatt úgy megharagudtam rá, hogy soha nem látogattam meg.
Laci Hála Istennek!
Szilvia Laci, ne hálálkodj egy haldokló jelenlétében! Natália néni az apánk, vagy anyánk volt-e közös?
Natália Ó, Bastet! Expirál.
Szilvia Mondtam, hogy nem lehet mindig mindent a végtelenségig folytatni. Boldogan. Ebben a szűk társasági körben már csak egymásra maradtunk. Meg szegről végről rokonok is vagyunk.
Laci Hát igen, Nat feldobta a tappancsait, Erikát elvitte ez a Deux ex machina, az, aki szerint ő a húszéves Julietta Masina...
Szilvia Kutakodik Natália retiküljében. Nyugdíjszelvény, fotók - föltehetően Rozáliáról, á, á, a lakcímkártya és a kulcsok. Ne felejtsd el Laci, Bastet gondozása is összeköt minket. Jaj, de mi lesz, ha nem ismeri föl rajtunk a gazdi szagát, és nem fogadja el tőlünk az ételt?
Laci Jó, hogy nem öntötted ki Natália vizeletét. Majd a teje mellé tesszük. Natália szemét lecsukják, kezeit összekulcsolják a mellein. S ha mégsem eszik, az ő baja. Azzal csak azt bizonyítja, hogy az evolúció vakvágánya. A díszlépés mindenkinek kijár. A szükségeseket felmarkolva ünnepélyesen ki. A lepel lehull, a csókolódzó hölgyek láthatóvá válnak, majd ezt követi a függöny.

Klasszikus tömörségű önelemzés a műről: kocsma, ahol szódát isznak, a törzsközönségről csak festmény készült egy lepedőre, a közösülések megköttetéséről és az árfolyamról nem láthatunk intim jeleneteket, a rokonsági fok olyanná válik, mint a törzsszövetség egy sztyeppén, az egy szem férfiszereplő feminin, igaz, a nők között is vannak ilyenek, meg hát a fiatal művésznő türelmetlensége agresszivitásba csap át a leggyengébb ellen, és ezt a többség tehetetlenül szemléli, de legfontosabb a háziállattartás, hiszen enélkül mi lenne a domesztikáltakkal? Az Internacionálé szövegében a "damnés" - magyarul kb. elátkozottak - kifejezést nőnembe tettem, ez a kiejtésben nem okoz változást. És még valami. A Kertész utca elég messze van a Ludovikától. Natália édesapja azért költözött ere a környékre, hogy napi ide-oda sétájával karbantartsa egészségét. (Nem számolt a szmoggal.)
 

4 komment

Címkék: sándor 2009 harmath

A bejegyzés trackback címe:

https://literastafeta.blog.hu/api/trackback/id/tr171053686

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bikalakat 2009.04.22. 09:27:09

Kabaré... Nálam kicsit gyenge...
Szintén gratulálok az ismerősök toborzásához.

Miamano 2009.04.22. 11:35:30

Ez nálam nagyon gyenge. Azt hittem, hogy a közönségdíj arról szól, hogy kinek a műve tetszik a legjobban az olvasóknak, és nem arról, hogy kinek van több ismerőse.

klaviatura 2009.04.23. 08:50:04

@Miamano:
A szavazók már ilyenek. (Taplók. És ugye hasonló a hasonlóhoz...) Tudják, hány uborkásüveget kellett nekem beszerválnom? Nem pisi volt benne, hanem az, ami a cimkéjén. (A szavatossági időt ne kérdezzék.)

filozsófia 2009.04.23. 22:27:50

...fricska a társadalomnak és az ebben élő pályáztatóknak...
szerintem nem kabaré, hanem tragédia
süti beállítások módosítása